Ik heb de Bullitt een leuke fiets genoemd om erbij te hebben en uiteraard is de Bullitt geschikt als vakantiefiets. Maar beladen met 30 kg lading beperkt inzetbaar.EnriceV schreef:Ik vraag me af waarom al die opmerkingen nodig zijn:PietV schreef: Dat vraag ik me af. De Bullitt is met 24 kg zeker 6 kg zwaarder dan een doorsnee vakantiefiets en met 30 kg lading erbij zeker 36 kg zwaarder. En dat op 2 wielen, waarvan de kleinste maar 20 inch en bovendien ongeremd. Ik ken de breedte van velg en banden van de Bullitt niet, maar een vakantiefiets met bagagewiel of -wagen is lichter en stuurt beter.
Bovendien heeft de Bullitt een externe stuurstang tussen stuur en de vork, wat aan slijtage onderhevig is en geringe speling is niet bevorderlijk bij hogere snelheden.
De Bullitt is een leuke fiets om erbij te hebben, maar als vakantiefiets ongeschikt voor het zwaardere terrein of zware hellingen. Piet.
-De bob yak weegt 6.1 kg, dus je gewichts-argument houdt geen steek. Karren met tweewielen zijn zowiezo omdat ze kunnen kantelen. (en ja, dat doen ze)
-Kleine wielen rollen even goed als grote, en 20 inch hoeft bij normale obstakels helemaal geen probleem te vormen.
-De bullit stuurt volgens alle reviews erg licht, hoe zwaar of licht iets stuurt heeft meer te maken met de balhoofd en de voor of naloop, dan met het gewicht dat er op het wiel rust.
-Alle bewegende onderdelen op je fiets zijn aan slijtage onderhevig en er is geen reden om aan te nemen dat het stuurmechanisme van de bullit is ontworpen door klojo's die nog nooit hebben gehoord van afgedichte lagers.
-Dat de bullit geen atb is, daar gaat niemand over discussiëren, maar waarom een fiets met gewone zithouding en een normale atb groep ongeschikt zou zijn voor zware hellingen is mij volledig onduidelijk. (tenzij het over de rem gaat, en dat is een (tijdelijke?) keuze van de TS, die op generlei wijze gelieerd is aan het frame)
Niet met de bedoeling een oorlog te starten, maar wel even aangeven dat ik onderbouwing wel belangrijk vind, en dat iedereen zelf mag bepalen wat hij/zij een vakantiefiets noemt.
- Een Extrawheel weegt 4,6 kg en ontlast de beladen fiets over totaal drie wielen. Een Radical Cyclone III weegt 5,5 kg. Prima mee te rijden en rekening houden in de bochten. Maar de lading wel verdeeld over 4 wielen. Achter mijn fiets nog altijd 3 kg lichter dan de Bullitt. En op zware hellingen telt elke kg meer.
- Op slechte wegen en onverharde paden heeft een 20" wiel niet mijn voorkeur. Op zandwegen waar deels los zand voorkomt heb je minder aan een 20" dan een 26" wiel waar 30 kg lading achter ligt. Ook met kuilen in de weg.
- De Bullitt heeft een "ladderframe" en een complexe stuurinrichting met meer bewegende delen. Meer onderdelen maakt een fiets kwetsbaarder. Dat is heel wat anders dan een diamant-frame met een het stuur direct op de vork.
- En als ik de keus had over een ATB en een Bullitt, zou ik voor de zwaardere hellingen voor de ATB kiezen. Dat scheelt 10 kg fiets naar boven en naar beneden.
Piet.