Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Paalkamperen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Paalkamperen?

Oke,
dan laat ik het electrische kookplaatje thuis en neem dan toch maar de MSR Whisperlite mee......
Met vriendelijke groet
Erik Heijn
'k Zie dat er hier in mijn buurt nu ook een paalkameerplaats is (Zingem, BE). Lijkt me allemaal wel leuk, maar 'k zie toch enkele beperkingen en ben benieuwd hoe jullie deze oplossen. Voor mij is deze vorm van kamperen nieuw.

A. Geen drinkbaar water: nemen jullie dan alle nodige drinkwater (is toch snel 1l, of niet?) langs de baan mee? Uit de winkel? Van het kraantje in de toiletten van het café waar je even pauzeerde? Is toch redelijk wat extra gewicht (relatief) in tijden waar laaggewichtsbagage bijna een doel op zich is.

B. Sanitair: is daar een afgesproken plaats voor? Is er enige beschutting? Of mag je even hurken in het soms kale landschap voor de grote behoefte? Heb je dan schopje mee om alles inclusief papier te gaan begraven? Of kan het daar in drukke tijden beginnen lijken op het doorsnee snelwegparkinggroen?
Of zorg je ervoor dat je langs de baan in een café of restaurant de voorzieningen gebruikt hebt?
Bij de 'gedragsregels' op deze site wordt daar eigenlijk niets over bepaald.

C. Als gevolg van B: best een heel sterke koplamp meenemen om goed te kijken waar je elke stap zet om nergens ongewild in te trappen?

Als bovenstaande zaken geen probleem vormen (of simpel op te lossen zijn) zou ik dat paalkamperen wel eens durven overwegen...
A. Ja, ja en ja. Afhankelijk van de omstandigheden. In Nederland is het gebruikelijk dat er een (grond)watervoorziening aanwezig is, welke van oktober t/m april wordt verwijderd. In die periode is men dus ook aangewezen op andere waterbronnen.

B. Over het algemeen is het zodanig rustig bij paalkampeerplaatsen (bij bivakzones weet ik dat niet) dat je gerust een honderd meter verderop de broek kan laten zakken. Of je al dan niet zichtbaar bent voor andere mensen is afhankelijk van de plek. Gewoon met gezond verstand inschatten, hetzelfde als je een dagtochtje gaat wandelen of fietsen.

C. Eventueel kan iemand je recent voor zijn geweest, maar een simpele Petzl Tikka of Black Diamond Spot zullen dan voldoende zijn. Een krachtige lamp is niet nodig (je zult dan alleen maar evt. mede-kampeerders wakker maken).
Wat betreft punt B ben ik ook benieuwd wat als algemeen fatsoen wordt beschouwd bij het wildkamperen. Neem je als wildkampeerder een schepje (of gebruik je iets anders) mee om papier+boodschap te begraven?

Dit punt mis ik trouwens altijd in verhalen over wildkamperen.
Zeewolde is nu ook een paalkampeerplaats rijk. In het Hosterwold. Naast het stiltegebied De Stille Kern. Goed per fiets of te voet bereikbaar.
Er zijn ook drie houten schuilhutten aanwezig en een vuurplaats. Hout in overvloed. Naast het terrein een kuil met daarboven een zitplank met gat.

Er staat geen pomp, omdat het grondwater te veel ijzer bevat en problemen geeft voor de ingewanden. Op circa 1.200 meter afstand is gratis waterleiding beschikbaar uit een kraan met drukknop. Bij vorst afgesloten. De kraan staat in het speelbos "De Zevenhorst", gelegen achter de Werkschuur De Zevenhorst.

Ik kom daar regelmatig te voet of op de fiets en zie dat het paalkampeerterrein nog weinig wordt bezocht. Te stil? Te voet 5 km van mijn huis. Prima plaats voor een nacht in de buitenlucht.

Piet.
Pedalero schreef:Wat betreft punt B ben ik ook benieuwd wat als algemeen fatsoen wordt beschouwd bij het wildkamperen. Neem je als wildkampeerder een schepje (of gebruik je iets anders) mee om papier+boodschap te begraven?

Dit punt mis ik trouwens altijd in verhalen over wildkamperen.
is nou niet zo moeilijk te vinden:

Don't scatter food scraps - they attract scavenging birds and animals which prey on more sensitive nesting birds. Be prepared to move if you become aware that you are disturbing nesting birds or animals. Keep your food store tidy and protected. While bears won't come in the night and steal your stores, I have known particularly voracious seagulls to swoop down and pull things out from under a tent flysheet.

Bag up all your rubbish and carry it out with you. Don't bury it or hide it under rocks. Scour your campsite before you leave to ensure you haven't left anything at all behind. The only trace of your having been there should be some flattened grass.

People go to the hills for solitude so keep groups small and pitch away from other campers - they don't necessarily want to hear your snoring, or whatever other sounds may emanate from your sleeping bag during the night! Noise travels from tents disturbing both wildlife and humans.
While commercial campsites offer a range of facilities, including toilets and showers, wild campers have to live without such home comforts. If you're out for several days, the laws of nature mean the time will come when you need to have a crap. Always find a spot at least 30 metres from fresh running water before you drop your pants, and make sure you're well away from structures like bothies.

Backpackers should always carry a little trowel with them (or in the winter you can alternatively use an ice axe). Dig a small hole, crap into it, and then fill it in once you're finished. Don't simply bury your waste under boulders. For the ladies, buried tampons and sanitary towels can be dug up by animals so bag them up and carry them out.

of

http://www.greenyour.com/lifestyle/leis ... ace-toilet
Xyuny schreef:A. Geen drinkbaar water: nemen jullie dan alle nodige drinkwater (is toch snel 1l, of niet?) langs de baan mee? Uit de winkel? Van het kraantje in de toiletten van het café waar je even pauzeerde? Is toch redelijk wat extra gewicht (relatief) in tijden waar laaggewichtsbagage bijna een doel op zich is.

B. ....
C. ....

Als bovenstaande zaken geen probleem vormen (of simpel op te lossen zijn) zou ik dat paalkamperen wel eens durven overwegen...
Ik heb voor wildkamperen ongeveer 3 liter nodig, dit is inclusief wassen. Daarbij komt nog water voor de volgende dag. In totaal fiets ik dus naar een kampeerplekje met 4 liter. Neem twee 1,5 l PET flessen mee van huis. Vul deze en je bidon en je bent klaar. Mijn record staat 13,5 liter mee op de fiets (twee nachten en 2 dagen woestijn, niet wassen). Als water meenemen tegen lichtgewicht principes ingaat dan kun je twijfels hebben bij die principes of het in poedervorm meenemen.

Sjirk
m-gineering schreef: is nou niet zo moeilijk te vinden:
Heb er wel eens naar gezocht, maar nog nooit gevonden. Dit is de eerste keer dat ik lees over het meenemen van een troffel/schepje. Is ook wel common sense natuurlijk, maar goed. Bedankt.
Paalkamperen kan inmiddels ook op een paar plaatsen in Vlaanderen. Zie: https://maps.google.nl/maps/ms?msid=211 ... 8,4.938354
Pedalero schreef:Wat betreft punt B ben ik ook benieuwd wat als algemeen fatsoen wordt beschouwd bij het wildkamperen. Neem je als wildkampeerder een schepje (of gebruik je iets anders) mee om papier+boodschap te begraven?
Ja. Wat op stenige bodem nog niet meevalt, omdat dat schepje natuurlijk van plastic (lichtgewicht) is en dus makkelijk breekt...
En natuurlijk deze niet vergeten:
http://www.indiegogo.com/projects/328374

:D

Carl
B, natuurlijk neem je een schepje mee, en het best verbrand je je wc papier, bijv in een oud conserveblik met gaatjes erin geprikt. Hang je hem aan een touwtje, neem je hem wandelend mee terug naar je tentplek en zorgt de wapperwind dat het papier branden blijft.

Meer info, http://forum.bushcraftnederland.nl/inde ... opic=873.0
we staat als coordinaat x-y en n-e wat is het verschil?

Mario