Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS op lange reis gebruiken - Forum Wereldfietser

GPS op lange reis gebruiken

Sinds een aantal maanden ben ik in het bezit van een Garmin GPSmap62s. Inmiddels heb ik hem gebruikt op een aantal korte tochten. Voor deze tochten heb ik zelf een route gemaakt in Mapsource of een bestaande route gedownload en nagefietst. Dit bevalt prima, maar hoe gebruiken jullie je GPS op lange reizen? Vanaf oktober ga ik samen met vriendin ongeveer 8 maanden door midden en zuid-amerika fietsen. Ik neem aan dat je niet per dag je route uit gaat stippelen? Of rijd je gewoon op de kaart en gebruik je de GPS om te navigeren?
Diverse mogelijkheden.
1) Computer mee (tablet, netbook, Macbook Air: als er maar een kabeltje voor de GPS aan kan);
2) USB-stick met de software mee;
3) Enorm veel voorwerk doen;
4) Geen GPS mee.

1) Als je een computer mee neemt, kun je per dag, of voor een paar dagen, de route als track in de GPS laden. Via een naafdynamo, gelijkrichter en bufferaccu zorg je dat de GPS altijd van stroom wordt voorzien.

2) Door de software op een USB-stick te zetten kun je, in de vele internetcafé's die je onderweg zult tegenkomen, hetzelfde doen voor een aantal dagen. Hiermee bespaar je jezelf de moeite van het meesleuren van een computer (incl. laadadapter) hiervoor. Mocht je een (wannabe) gesponsorde wereldreiziger met eigen blog of website zijn, dan ontkom je natuurlijk sowieso niet aan het meenemen van een laptop voor de updates onderweg. Op de lange trajecten tussen de steden heb je overigens sowieso geen ontvangst met je GSM om je blog of website te updaten.

3) Zonder computer en zonder USB-stick kun je alsnog thuis heel veel voorwerk verrichten door het maken van tracks voor de gehele route. Nadeel is dat het lastiger wordt om je plannen aan te passen. Iets wat op een duizenden kilometers lange route toch wel aan de orde kan komen. Wel kan het zijn dat je dan meerdere (micro-)SD-kaartjes nodig gaat hebben om al het kaartmateriaal+tracks op kwijt te kunnen. Maar dat zou je zonder deze keuze waarschijnlijk toch ook hebben.

4) Zonder computer en zonder GPS bestaat er een kans dat je kaartmateriaal nat wordt, met mogelijk verdwalen in hooggebergte of woestijn tot gevolg. Zo lang je op enigszins doorgaande trajecten blijft is het goed te doen overigens. En zelfs op de kleinere weggetjes in het hooggebergte (waar 1x/week 1 auto komt) is verdwalen niet aan de orde. De vraag is dus of het reizen met een grove kaart het plezier zoveel vermindert. Een kaart heb je sowieso nodig, ook als je gebruik maakt van een GPS. Er zijn maar weinig mensen die aan de kaart die in een GPS zit/geplaatst wordt, voldoende hebben voor de grovere navigatie.

Succes met de voorbereiding!
Dank voor de uitgebreide reactie. De hele tocht voorbereiden zien we niet echt zitten omdat we graag afwijken van de plannen (of gewoon weinig plannen maken :lol: )
Omdat we in zuid-Amerika nooit echt moeite gehad hebben onze weg te vinden met een papieren kaart verwacht ik niet ineens hopeloos te verdwalen zonder GPS.
We denken er nu over een netbook mee te nemen en de GPS te gebruiken voor de momenten dat we erg veel van de (hoofd)wegen af gaan wijken. Op kleine binnendoor-weggetjes lijkt het me wel fijn zeker te weten dat we goed rijden... Dan komen we echter bij het volgende probleem, ik kan maar moeilijk gedetailleerde kaarten van midden/zuid amerika vinden....

p.s. we zijn geen wannabe wereldreizigers met blog en sponsoren, we vinden het gewoon leuk, betalen het zelf en doen het ook gewoon voor onszelf :D
Robertjan schreef:Wel kan het zijn dat je dan meerdere (micro-)SD-kaartjes nodig gaat hebben om al het kaartmateriaal+tracks op kwijt te kunnen.
Ik denk dat dat wel meevalt, zoveel gedetailleerde kaarten zijn er niet van dat continent en het wegennet is niet zo dicht als hier in Europa (maar ik ben geen Zuid-Amerika deskundige).
Alle beschikbare kaarten zullen makkelijk op een SD kaartje passen en een netbook meenemen alleen om routes te kunnen plannen lijkt me overbodig ook mede gezien het gebrek aan gedetailleerde GPS kaarten. Gezien het gebrek aan wegen daar zou je je route makkelijk op de GPS kunnen plannen lijkt me. De GPS zou ik iig meenemen, altijd handig voor navigatie in grote steden en om je afgelegde route op te slaan.
Dat de dichtheid van fysieke wegen meevalt is nog tot daar aan toe. Dat niet eens weggetjes zoals die tussen Cajamarquilla en Ocros en die tussen Llipa en Cajatambo worden weergegeven op de digitale OpenStreetMap vind ik dan weer veel kwalijker. Maar ja, Apple heeft die ook niet op de kaart staan. Google alleen Cajamarquilla-Ocros-Llipa, maar niet van Llipa naar Cajatambo.
Eigenlijk kun je bijna stellen dat 'leuke' weggetjes met de beschikbare gratis digitale GPS-kaarten niet te berijden zijn, omdat je dan 'cross-country' zou fietsen.

Het nut van de computer had ik ook gekoppeld aan het wel of niet (gesponsord rijdend) bijhouden van een blog/site.
Er zijn wel meer gratis kaarten dan OSM, zie bijv. http://www.perut.org/ met links naar vergelijkbare projecten.
Eigenlijk kun je bijna stellen dat 'leuke' weggetjes met de beschikbare gratis digitale GPS-kaarten niet te berijden zijn, omdat je dan 'cross-country' zou fietsen.
Als je weet dat die wegen bestaan ahv papieren kaart, tracks en routes van anderen, dat betekent toch niet dat je daar niet kunt fietsen omdat die weg toevallig niet op OSM staat? Zo'n GPS is geen doel op zich, alleen een hulpmiddel.
Dat dacht ik dus ook. Als ik wat leuke tracks van andere fietsers heb, kan ik die toch gewoon fietsen. Ook als mijn kaart deze wegen niet kent...
Ik plan altijd alles van te voren, omdat ik onderweg wel wat beters te doen heb dan puzzelen op de route. Wel maak ik altijd een paar varianten om mijn route in te korten of uit te breiden. Onderweg je route aanpassen gaat op zich prima op het apparaat zelf, ook met zo'n klein schermpje. Het vraagt wel enige oefening en ervaring. Ik zou geen laptop mee gaan zeulen.

Grtjs,
Walter
Er is een groot verschil tussen fietsreizen over asfalt en onverharde fietsreizen.
Asfaltwegen vind je vaak wel op papieren kaarten of op je gps-kaarten, maar voor onverharde wegen is dat minder vanzelfsprekend. Om een leuke onverharde route te fietsen zonder voortdurend moeite te hebben met navigeren maak ik graag gebruik van wat anderen eerder hebben gedaan.
Met name Wikiloc is een onschatbare bron.
Voor een paar weken past alles wel op mijn Garmin Legend. Voor een langere reis eventueel een netbook meenemen.
@berger Leuk, wij vertrekken ook rond die tijd voor een lange periode naar Zuid-Amerika, misschien komen we elkaar wel tegen. ;)

Wij nemen ook een GPS mee, voor de leuk. We hebben ook genoeg papieren kaarten (vind ik nl ook leuk om naar die kaarten te staren).

We nemen daarbij onze MacBook Air mee, zodat we onderweg leuke gevonden routes in kunnen laden en af en toe een Geocache kunnen scoren. :)

Van te voren bedenken we wel wat we graag willen zien, daarom staar ik nu al naar kaarten en blader ik Lonely Planets door en struin het internet af. Maar hoe we waar terecht gaan komen, dat zien we onderweg wel. We willen ons niet vastleggen aan een van te voren bedachte route. We willen open staan voor veranderingen, dat is toch het mooiste?

Veel succes met jullie voorbereidingen en wie weet tot in Zuid-Amerika!

Gr. Elmar en Ellen
Jammer dat ik zo gauw niet m'n kaart kan vinden waarmee ik door Peru heb gefietst. Ik had daarop een paar aanwijzingen gezet die lokale mensen me gaven, waarmee ik als "eerste toerist ooit" (woorden van de 'burgemeester') in het dorpje Cajamarquilla ben beland. Je kunt je voorstellen dat dat soort tracks lastig te downloaden zijn... :wink:
Maar de kaart waarmee ik daar belandde was niet zo'n fancy topografische kaart. Het was de toenmalige kaart van de Peruaanse VVV (iPeru). De weggetjes waar ik toen over fietste stonden er zeker niet op, maar men verzekerde mij dat ik zo in Cajatambo uit kon komen. Een half dagje fietsen, en een paar dorpjes, verderop, bleek dat er een brug was weggeslagen door het hoge water. Daardoor zou ik over het voetgangersbruggetje naar de overkant moeten gaan.

Dit soort dingen weet je pas ter plekke. Met een track of met vele online kaarten redt je het niet. De minst slechte online kaartenboer is in dezen nog Microsoft: wel een districtshoofdstad als Ocros op de kaart, en dorpjes als Cajamarquilla, Llipa, Rayán. Zelfs een weggetje tussen Rio Pativilca en Cajatambo. Maar zelfs daarop niet het weggetje tussen Llipa en de rio. En dit was alweer in 2005 dat ik daar was.

Dus al met al is er lokaal vaak (veel) meer bekend dan op de kaarten staat. Daarom maakt de kaart me vaak niet zoveel uit. Als je kunt en wilt wildkamperen en de lokale taal spreekt, kom je (mijns inziens) op leukere plekken dan met de GPS of alleen met de kaart.
@Robertjan dat zijn inderdaad de dingen we hopen mee te maken! Onbekende weggetjes, aangeraden door de lokale bevolking. Daarom geen vaste route op voorhand, maar nu wel alvast wegdromen! :)
Daarom willen we ook geen route vooraf plannen en vroegen ons af hoe anderen dat doen. ?
Voorkeur gaat nu uit naar kaarten en GPS waar we zo nu en dan een interessante track op kunnen rijden.

@fietsjunks: Wie weet ontmoeten we elkaar in Cajamarquilla, dan kan de dag van de burgemeester niet meer stuk :lol:
@berger hahaha! Wie weet! ;)

Houden jullie ook een website bij?

Om bijzondere tracks te rijden, die je echt niet wilt missen en echt alleen op GPS kunnen.. daarvoor nemen we de MacBook mee, zodat we ze onderweg kunnen laden. En als het om een enkele track gaat, die je nu al weet, zou je de track van te voren in kunnen laden natuurlijk. Zoveel geheugen zal dat niet eten.
Ik zou de GPS in elk geval meenemen, met open source kaart, als extra hulpmiddel bij navigatie. Verder kom je misschien bij de voorbereiding een paar geweldige stukjes weg tegen (Google Earth) of kant en klare tracks van anderen. Die kleine stukjes passen meestal wel op het apparaat. Als je onderweg in die buurt komt, heb je er wat aan en anders kan het weer gewist. Verder is het handig om routes van/naar vliegvelden (als je geen taxi neemt) en vanuit drukke steden voor te bereiden en mee te nemen.

Mocht je op Buenos Aires vliegen, dan kan ik aanraden om de stad uit te komen door de veerboot naar Colonia (Urugay) te nemen en van daaruit verder te fietsen.
Ik neem aan dat de globale route niet door Brazilië zal gaan en wat westelijker zal lopen.


Van de meeste landen is OSM een goed hulpmiddel, en op basis van simpele directe routes kan alles goed genavigeerd worden.

Voor Peru is perut.org al langsgekomen, voro Chili en Argentinië gaat er niets boven de http://www.proyectomapear.com.ar/ kaarten.

Voor Brazilië bestaat een Garmin City Navigator NT Zuid-Amerika die ondertussen meer dekt dan alleen Brazilië zie ik.
De volgende gebieden vallen onder de dekking van de Garmin City Navigator NT Zuid-Amerika microSD: Argentina: Buenos Aires (Ciudad de Buenos Aires, San Isidro, Vincente López), Córdoba (Córdoba), Entre Ríos (Colón). Brazil: Distrito Federal (Brasília, Lago Norte, Lago Sul, Sobradinho, Taguatinga), Minas Gerais (Belo Horizonte, Uberlândia), Paraná (Curitiba), Rio de Janeiro (Angra dos Reis, Armação dos Búzios, Arraial do Cabo, Niterói, Rio de Janeiro), Rio Grande do Sul (Caxias do Sul, Porto Alegre), São Paulo (Bertioga, Campinas, Campos do Jordão, Carapicuíba, Diadema, Guarujá, Itaquaquecetuba, Osasco, Ribeirão Preto, São Bernardo do Campo, São Caetano do Sul, São José dos Campos, São Paulo, São Sebastião, Santo André, Santos), Santa Catarina (Florianópolis). Chile: Concepción (Concepción), Santiago (Las Condes, Lo Barnechea, Ñuñoa, Providencia, Santiago, Vitacura), Valparaíso (Isla De Pascua (Easter Island), Viña del Mar). Colombia: Bogotá D.C. (Chapinero, La Candelaria, Los Mártires, Puente Aranda, Santa Fe, Tuesaquillo). Uruguay: Madonado (Punta del Este), Montevideo (Aguada, Barrio Sur, Centro, Ciudad Vieja, Cordón, Palermo, Parque Rodó, Tres Cruces, Villa Muñoz (Retiro)). Venezuela: Distrito Capital (Libertador Municipality), Miranda State (Baruta Municipality, Chacao Municipality, Sucre Municipality). Florida: volledig. French Guiana:: volledig.
Bedankt! voor Colombia heb ik de Colrut kaart gevonden, ziet er ook redelijk uit...
Robertjan schreef:Dat de dichtheid van fysieke wegen meevalt is nog tot daar aan toe. Dat niet eens weggetjes zoals die tussen Cajamarquilla en Ocros en die tussen Llipa en Cajatambo worden weergegeven op de digitale OpenStreetMap vind ik dan weer veel kwalijker.
Voeg 'm dan toe! 't Is tenslotte de Open Street Map…

.tsooJ