Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koken voor 2 - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Koken voor 2

Alles is duur in Denemarken. Die Express Duo is een leuke brander, omdat je er beide typen ventielblikjes op kunt gebruiken (Camping gaz klik en Coleman etc schroef). Maar geen prikblikjes. Het is echter een typische eenpersoonsbrander, waar het blikje direkt onder de brander zit, en het geheel dus niet al te stabiel is, en al helemaal niet met een grote pan met eten voor twee. Een goed windscherm kan ook geen kwaad. Inbouwen in een Trangia zit er niet in. Ik heb Trangia wel eens gevraagd of ze hun inbouw gasbrander niet konden voorzien van zo'n duo aansluiting (hun brander wordt immers eigenlijk door Primus gemaakt), maar dat waren ze niet van plan. Dus het blijft alleen Coleman blikjes. Wie prikblikjes of Camping Gaz klikblikjes wil gebruiken zit vast aan een adapter.
Wim
m-gineering schreef:Een spiritsbrander is langzaam, maar ten opzichte van een benzinebrander staat het water al wel veel eerder op ;)
Dit vraagt om een praktijktest op een weekend! Drie adepten voor elke brandstof.
1. Staande start met branders in de bagageverpakking en driekwart liter water aan de kook brengen.
2. Start in de situatie dat je eerder na het opzetten van de tent al gekookt hebt en de brander dus al gemonteerd is. Verder idem. Die laatste situatie is voor mij drie van de vier gevallen.

Leon
Snelheid is bepaald niet de enige variabele van belang. Gemak, veiligheid, gewicht, verkrijgbaarheid en werking bij lagere temperaturen zijn zeker zo belangrijk. Dus is het zeker niet zo dat slechts een type het meest geschikt is: horses for courses.
Wim
Wim schreef:Snelheid is bepaald niet de enige variabele van belang. Gemak, veiligheid, gewicht, verkrijgbaarheid en werking bij lagere temperaturen zijn zeker zo belangrijk. Dus is het zeker niet zo dat slechts een type het meest geschikt is: horses for courses.
Wim
Mag ik lawaai nog toevoegen aan het lijstje?
m-gineering schreef:
Wim schreef:Snelheid is bepaald niet de enige variabele van belang. Gemak, veiligheid, gewicht, verkrijgbaarheid en werking bij lagere temperaturen zijn zeker zo belangrijk. Dus is het zeker niet zo dat slechts een type het meest geschikt is: horses for courses.
Wim
Mag ik lawaai nog toevoegen aan het lijstje?
In positieve zin natuurlijk! :lol: (primus omnifuel op wasbenzine ftw)

Ik kon overigens prima voor 2 personen koken met een expresstove duo en vond het (zolang ondergrond vlak is) voor een dergelijke brander een erg stabiel ding. Maar een 2e +tankje maakt het wel makkelijker (en dan zit je niet zo snel zonder gas) ;-)
Ai Marten, lawaai op een plekje i det fry is natuurlijk vloeken in de kerk.
Voordeel na het koken is wel dat de stilte nog stiller klinkt dan voor het koken.
En dan zijn er gelukkig ook nog oordopjes. Die waxbolletjes zijn ideaal;
1. de brander (en 's nachts muggen) hoor je minder
2. mocht je je gaan vervelen in die stilte in the middle of nowhere dan kun je
altijd nog poppetjes gaan boetseren van die bolletjes.

Hoe was de appeloogst afgelopen jaar?

Loes
Loes van den Bergen schreef:Ai Marten, lawaai op een plekje i det fry is natuurlijk vloeken in de kerk.
Voordeel na het koken is wel dat de stilte nog stiller klinkt dan voor het koken.
En dan zijn er gelukkig ook nog oordopjes. Die waxbolletjes zijn ideaal;
1. de brander (en 's nachts muggen) hoor je minder
2. mocht je je gaan vervelen in die stilte in the middle of nowhere dan kun je
altijd nog poppetjes gaan boetseren van die bolletjes.

Hoe was de appeloogst afgelopen jaar?

Loes
En die oordopjes deel je s'avonds alvast uit op de hele camping als je van plan bent nog snel even koffie zetten voor je om 6:30 op de fiets klimt? :D

Meer appels als ik raad mee weet ;)
m-gineering schreef:Meer appels als ik raad mee weet ;)
[off-topic]Calvados stoken? [/off-topic]
HansvanderVeeke schreef:
Glaasje Calvados bij het koken lijkt me zeer on-topic, maar hoe zorg je er voor dat je Calvados en geen Ulgarijnse Foezel stookt?
Lieverd (niet al te serieus nemen deze Amsterdamse aanspreekvorm), ik heb het over wildkamperen en dan zo'n straalmotor om te koken.
Nog nooit meegemaakt dat ik van een brander om 06.30 uur wakker werd op een camping. Wel van snurkende mannen die goede vervangers zijn van die branders wat db betreft, auto's en zonlicht.
Ach, het is gewoon lijden dat kamperen. Gelukkig is er de hele dag tijd om te fietsen.

Ook nog even off topic:
Wel eens overwogen om een pers te kopen om appelsap te persen uit die appels of zijn die niet geschikt voor sap?
Loes
Appeloogst 2012 was in heel Europa dramatisch. Is Kiel-Windeweer zó ver? :wink:

Frank
Kan zijn dat Marten al heel snel geen raad meer weet met appels... ;-)

Far met appel
Appel-perenchutneyl
Rode kool met appel

Moet kunnen met een Trangia! :D
Marten bakt prima taarten, maar de boomgaard is groot. Ik herken het probleem: wij hebben drie appelbomen, en de oogst is overweldigend.
Wim
frank bueters schreef:
Appeloogst 2012 was in heel Europa dramatisch. Is Kiel-Windeweer zó ver? :wink:

Frank
Ach daar zijn al hele boeken over geschreven: We schrijven het jaar 2012. Heel Europa zucht onder een slechte appeloogst. Heel Europa? Neen! Een dorpje bewoond door onverzetelijke Kielsters.... :wink:

Een appelboom voor in de tuin droeg alleen aan de achterkant, niet aan de voorkant. Alle andere bomen rond de boerderij deden het prima.
Loes van den Bergen schreef:Lieverd (niet al te serieus nemen deze Amsterdamse aanspreekvorm),
Jammer ;)
Ook nog even off topic:
Wel eens overwogen om een pers te kopen om appelsap te persen uit die appels of zijn die niet geschikt voor sap?
Loes
overwogen wel (om een pers te construeren) , maar dat wordt al gauw een productielijn om er een paar honderd kilo doorheen te jassen 8)
m-gineering schreef:Heel Europa? Neen! Een dorpje bewoond door onverzetelijke Kielsters....
Kielsters... ? ik dacht altijd dat een inwoner van dat Groningsch gehucht een Kielhaler heet....? :shock:

Overigens kun je ook gewoon lekker ouderwets met je voeten persen! (of waren dat nou druiven :roll:), of er een paar keer met je fiets overheen rijden.
m-gineering schreef: overwogen wel (om een pers te construeren) , maar dat wordt al gauw een productielijn om er een paar honderd kilo doorheen te jassen 8)
Je bent toch ingenieur? En de nieuwe werkplaats is bijna af, je moet toch wel wat om handen blijven houden... :P Of ga je weer maatframes maken? (is er al een wachtlijst?)

On-topic: ook ik vind een Trangia een heel fijn kooktoestel. Het duurt wel een paar minuten langer voordat je theewater aan de kook is, maar a) het is vakantie: boeien! en b) hij staat stabiel en is niet gevoelig voor wind dus je hoeft er niet constant op te letten, kun je wat anders doen (boek lezen, tentje opzetten, whatever).

Aandachtspuntje: in het buitenland verkopen ze wellicht geen spiritus in de supermarkt zoals je in Nederland gewend bent. In Noorwegen ben ik het bijvoorbeeld alleen bij benzinestations tegengekomen, en soms moest je er expliciet naar vragen want stond het niet in het schap...
PeterFokkinga schreef:
m-gineering schreef: overwogen wel (om een pers te construeren) , maar dat wordt al gauw een productielijn om er een paar honderd kilo doorheen te jassen 8)
Je bent toch ingenieur? En de nieuwe werkplaats is bijna af, je moet toch wel wat om handen blijven houden... :P
Nieuwe keuken & badkamer, nog een paar ouwe auto's, ik hoef me nog echt niet te vervelen
Of ga je weer maatframes maken? (is er al een wachtlijst?)
Jazeker, groeit harder als ik kan solderen ;)

On-topic: ook ik vind een Trangia een heel fijn kooktoestel. Het duurt wel een paar minuten langer voordat je theewater aan de kook is, maar a) het is vakantie: boeien! en b) hij staat stabiel en is niet gevoelig voor wind dus je hoeft er niet constant op te letten, kun je wat anders doen (boek lezen, tentje opzetten, whatever).

Aandachtspuntje: in het buitenland verkopen ze wellicht geen spiritus in de supermarkt zoals je in Nederland gewend bent. In Noorwegen ben ik het bijvoorbeeld alleen bij benzinestations tegengekomen, en soms moest je er expliciet naar vragen want stond het niet in het schap...
In koude landen kieperen ze spiritus in de benzinetank tegen het bevriezen van de condens
Even weggestopt in een klein regeltje: MARTEN BOUWT WEER FRAMES.
Wim
m-gineering schreef:
HansvanderVeeke schreef:
Glaasje Calvados bij het koken lijkt me zeer on-topic, maar hoe zorg je er voor dat je Calvados en geen Ulgarijnse Foezel stookt?
Dat is net als bij fietsen bouwen: Zorgen dat je het proces goed onder controle hebt.

Mijn stookketeltje is bijna klaar en als je volgend jaar weer zoveel appels over hebt, kom ik zeker een kratje halen :P