Zojuist een account aangemaakt op dit forum en direct een paar vraagjes. Ik ben nu iets meer dan een jaar in het bezit van de Koga CityLite en deze bevalt in principe prima. Bij de aanschaf zaten drie beurten met korting inbegrepen. Het lijkt er alleen op dat de fiets niet altijd beter bij zo'n beurt vandaan komt.
Bij de tweede beurt was na een tijd fietsen één moer van het achterwiel los getrild. Dit merkte ik doordat de naaf niet goed in de versnelling bleef staan en de ketting helemaal slap was komen te hangen.
Bij de laatste beurt die vrij recent is gedaan zijn mijn Kool-Stop remblokjes vervangen door standaard shimano blokjes, die ik waarschijnlijk tijdens de winter alweer kan vervangen. Maar het belangrijkste punt is nog wel dat de achterband zo ver naar achter was gezet, om de ketting te spannen, dat deze aanliep tegen een schroefje van het achterlicht.
Nadat ik terug ging werd de schuld in eerste instantie bij de remblokjes gelegd. Vervolgens ben ik zelf nog eens goed gaan kijken en kwam achter het daadwerkelijke probleem. Opnieuw naar de fietsenmaker en daar hebben ze het schroefje van het achterlicht omgedraaid. Nu zit het moertje boven en de platte kop aan de binnenkant. Een oplossing waarbij ik ook weer denk, moet dat nou zo.
Wat zouden jullie doen in dit geval? Ik vraag me uberhaupt af of ik bij de desbetreffende fietsenmaker moet blijven of dat ik de onderhoudswerkzaamheden net zo goed zelf kan doen. Ik denk nu dat ik na de winter de ketting zelf maar inkort en dan het schroefje van het achterlicht weer zet zoals het hoort. Hoe dit inkorten werkt zou ik nog wel even op moeten zoeken, want daar heb ik geen ervaring mee. Of kan ik beter gewoon een nieuwe ketting erop zetten?
Nog vraag van een heel andere categorie. Ik ben zo'n beetje aan het onderzoeken hoe, waarmee en wanneer ik mijn eerste vakantie tocht ga maken op de fiets. Is deze fiets ook maar enigszins geschikt om zoiets met bagage te ondernemen? Of kan ik beter op zoek naar een andere (tweede hands) fiets die hiervoor beter is uitgerust?
Bij de tweede beurt was na een tijd fietsen één moer van het achterwiel los getrild. Dit merkte ik doordat de naaf niet goed in de versnelling bleef staan en de ketting helemaal slap was komen te hangen.
Bij de laatste beurt die vrij recent is gedaan zijn mijn Kool-Stop remblokjes vervangen door standaard shimano blokjes, die ik waarschijnlijk tijdens de winter alweer kan vervangen. Maar het belangrijkste punt is nog wel dat de achterband zo ver naar achter was gezet, om de ketting te spannen, dat deze aanliep tegen een schroefje van het achterlicht.
Nadat ik terug ging werd de schuld in eerste instantie bij de remblokjes gelegd. Vervolgens ben ik zelf nog eens goed gaan kijken en kwam achter het daadwerkelijke probleem. Opnieuw naar de fietsenmaker en daar hebben ze het schroefje van het achterlicht omgedraaid. Nu zit het moertje boven en de platte kop aan de binnenkant. Een oplossing waarbij ik ook weer denk, moet dat nou zo.
Wat zouden jullie doen in dit geval? Ik vraag me uberhaupt af of ik bij de desbetreffende fietsenmaker moet blijven of dat ik de onderhoudswerkzaamheden net zo goed zelf kan doen. Ik denk nu dat ik na de winter de ketting zelf maar inkort en dan het schroefje van het achterlicht weer zet zoals het hoort. Hoe dit inkorten werkt zou ik nog wel even op moeten zoeken, want daar heb ik geen ervaring mee. Of kan ik beter gewoon een nieuwe ketting erop zetten?
Nog vraag van een heel andere categorie. Ik ben zo'n beetje aan het onderzoeken hoe, waarmee en wanneer ik mijn eerste vakantie tocht ga maken op de fiets. Is deze fiets ook maar enigszins geschikt om zoiets met bagage te ondernemen? Of kan ik beter op zoek naar een andere (tweede hands) fiets die hiervoor beter is uitgerust?
![Afbeelding](http://www.surina.dk/Files/Billeder/Koga/Koga_CityLite_Gent_800.jpg)