Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Testrapport Rohloff - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Testrapport Rohloff

188 berichten
bij mij is in de afgelopen 4000 km 1x een spaak gebroken in mijn 28" wiel. Dat is mede omdat de spaken nogal schuin in de nippel staan. De spaak was afgebroken bij de nippel in de velg

Er is een bepaald fietsenmerk bezig (ik weet niet of ik mag zeggen welk merk) bezig met het laten maken van vakantiefietsvelgen met schuin geboorde gaatjes... :lol:

De Vakantiefietser schreef:Er is een bepaald fietsenmerk bezig (ik weet niet of ik mag zeggen welk merk) bezig met het laten maken van vakantiefietsvelgen met schuin geboorde gaatjes... :lol:
Exal is inderdaad bezig velgen te maken waarbij de spaken schuiner uit de velg kunnen steken. Een aantal fietsenmerken is ism velgenfabrikanten (ook andere merken dan Exal) daarmee bezig.
Met goede spaken moet je echter geen probleem hebben.

Ik heb weliswaar als hobby mountainbiken maar wil toch even een reactie op deze test geven.
Ik heb sinds enkele maanden ook een rohloff-naaf in mijn mountainbike en ben het in grote lijnen wel eens met deze test maar over de geringe weerstand in de versnelingen 1tm7 ben ik het niet eens.
Ik heb een test gedaan met 2 fietsen een met cassette en een met rohloff-naaf en dan 5min bergop fietsen zo hard ik kon en dan een paar keer herhaalt.
Ik kwam met de rohloff-naaf gemiddeld 1000mtr ver en met de fiets met cassette-naaf 1100mtr dit is een verschil van 10%.
De rohloff-naaf fiets weegt wel 3kg zwaarder maar ik denk niet dat je daardoor 10% minder ver komt.
Misschien wordt het minder als hij wat meer ingereden is maar dat weet ik nog niet.
Verder niets dan lof voor de rohloff-naaf.

Sapim heeft als oplossing voor de knik in de spaak-nippellijn, de Polyax nipple uitgevonden.

Voldoen deze nippels niet, en worden daarom de velgen aangepast?
Ik zou graag willen weten of dat deze al uitgetest zijn.

Groeten,

Marco
Beste Wereldfietsers,

Zoals ik in de eerste post heb afgesproken zou ik jullie blijven informeren over het testen van de Rohloff naaf.

Na een jaar intensief gebruik als zowel vakantiefiets als mountainbike hebben zich geen grote problemen voorgedaan. Geen spaakbreuk, sterker nog: het hele wiel ljikt minder gevoelig te zijn voor klappen dan een paraplu gespaakt wiel. Normaal kijk ik de spaken regelmatig na maar bij dit wiel heb ik nog geen verschil in spaakspanning kunnen ontdekken laat staan een slag(je) (hoogte of zijslag) (ik weeg 69 kilo en heb maximaal 15 kilo aan bagage bij me. Zwaardere personen met meer bagage kunnen hoerover waarschijnlijk meer vertellen)

Na een jaar gebruik begon de naaf te piepen en het freewheel minder soepel te draaien. Dit gebeurde vlak na de winter. In de winter hebben we de fietsen veel gebruikt om er mee door de sneeuw en over het ijs te rijden. Daar tussendoor hebben we geen onderhoud gepleegd aan de fietsen (als onderdeel van de test).
In de handleiding van Rohloff staat dat het freewheel minder soepel kan gan draaien bij veelvuldig gebruik. Een drupje olie erin laten lopen bracht de oplossing. Dit kun je doen door het wiel uit de fiets te halen en olie aan te brengen op de naaf. Een paar keer rond laten draaien en het wiel het liefst even zijn zij laten liggen (uurtje of zo).

Daarnaast hebben we de olie in de naaf vervangen. Dit is zo simpel dat het bijna leuk wordt om te doen. Je merkt wel dat de naaf met verse olie weer een stuk lekkerder loopt.

Groet,
Marco
Marco Meijerink schreef:
De Vakantiefietser schreef:Hoi Marco,

[...]
Dan heb ik een vraag. Bij idworx fietsen kun je -volgens hun handleiding- de concentrische as gewoon met twee bandenlichters en met de hand draaien om aldus de ketting te spannen. Tot nu toe is mij dat bij alle idworx fietsen niet gelukt. Lukt dat wel bij een Santos concentrische as?
[...]

Wat betreft de concentrische as.....bij Santos moet je 3 inbusbouten los draaien, de as met de hand in de juiste stand draaien en dan weer de 3 inbusbouten vast draaien. Het in de juiste stand draaien van de trapas kan allen goed wanneer de ketting eraf is omdat er anders teveel kracht op de as staat. Wellicht was/is dat het probleem bij de IDworks?
[/code]
hoi MArco,

dit begrijp ik niet
als je de as in de juiste stand moet draaien met de ketting eraf, hoe krijg je die dan op het tandwiel?
met andere woorden: hoe krijg je je achterwiel eruit:
1. excentr as losdraaien
2. spanning van de ketting
3. wiel eruit

die excentrische as dient toch juist om je ketting te spannen, als je ze alleen maar in de juiste positie krijgt zonder de ketting erop, heeft ie volgens mij niet veel zin. of zit ik fout?

groetjes,
thomas

Marco Meijerink schreef:
Wat betreft de concentrische as.....bij Santos moet je 3 inbusbouten los draaien, de as met de hand in de juiste stand draaien en dan weer de 3 inbusbouten vast draaien. Het in de juiste stand draaien van de trapas kan allen goed wanneer de ketting eraf is omdat er anders teveel kracht op de as staat. Wellicht was/is dat het probleem bij de IDworks?
Bij veel brackets kun je gewoon een haaksleutel op een cup zetten. Lijkt me handiger als de ketting spannen zonder ketting! :?

Bij echte tandembrackets zitten er vaak gaten in de aluminium klos om een sleutel in te steken. Voor een gewone fiets met de tandwielen rechts zitten ze echter goed verstopt, want dan aan de verkeerde kant

Idworx heeft een tool, oftewel een gereedschapje, voor de excentrische backet. De EBB-tool. (tegen een idworx prijs :lol: ).
thomas bert schreef:
Marco Meijerink schreef:
De Vakantiefietser schreef:Hoi Marco,

[...]
Dan heb ik een vraag. Bij idworx fietsen kun je -volgens hun handleiding- de concentrische as gewoon met twee bandenlichters en met de hand draaien om aldus de ketting te spannen. Tot nu toe is mij dat bij alle idworx fietsen niet gelukt. Lukt dat wel bij een Santos concentrische as?
[...]

Wat betreft de concentrische as.....bij Santos moet je 3 inbusbouten los draaien, de as met de hand in de juiste stand draaien en dan weer de 3 inbusbouten vast draaien. Het in de juiste stand draaien van de trapas kan allen goed wanneer de ketting eraf is omdat er anders teveel kracht op de as staat. Wellicht was/is dat het probleem bij de IDworks?
[/code]
hoi MArco,

dit begrijp ik niet
als je de as in de juiste stand moet draaien met de ketting eraf, hoe krijg je die dan op het tandwiel?
met andere woorden: hoe krijg je je achterwiel eruit:
1. excentr as losdraaien
2. spanning van de ketting
3. wiel eruit

die excentrische as dient toch juist om je ketting te spannen, als je ze alleen maar in de juiste positie krijgt zonder de ketting erop, heeft ie volgens mij niet veel zin. of zit ik fout?

groetjes,
thomas

Hoi Thomas,
de kettinglijn van een fiets met een rohloff-naaf met een excentrische trapas kun je ruw vergelijken met de manier waarop een ketting op twee tandwielen ligt bij een ouderwetse stadsfiets. Om de ketting van de tandwielen te halen duw je gewoon de ketting een stukje opzij, je draait aan de trappers en de ketting glijdt van de tandwielen af. Hiervoor hoeft het achterwile niet uit de fiets te worden gehaald of de excentrische traps worden los gedraaid.
Als je het achterwiel uit de fiets wil halen kan dat zonder problemen. Het wiel gaat verticaal uit het frame waardoor de kettinglijn niet langer wordt en je zonder problemen het achterwiel kunt verwijderen.

Nu je vraag over het stellen; de ketting hoeft niet van het voorblad af maar het maakt het werk wel een stuk makkelijker. Over het algemeen moet de trapas maar een klein stukje naar voren worden geplaatst. Alles weer vastdraaien en de ketting losjes op de eerste tanden van het voorblad laten rusten. Nu met de trappers het voorblad ronddraaien en de ketting "glijdt" weer op het voorblad. Simpel.
Let op: stel de ketting nooit te strak af. Naast dat dit ervoor zorgt dat alles (ketting en tandwielen) snel slijdt fietst het ook nog eens zwaar.
Het hele karwijtje is in 5 minuten gepiept. Naast een inbussleutel heb je geen speciale tools nodig.

Is dit het antwoord wat je zoekt?

Groet,
Marco

Afgelopen weekend merkte ik dat het freewheel van de Rohloff naaf minder soepel ging lopen. Oftewel: wanneer ik naar achteren trapte voelde ik veel weerstand in de naaf en ging de ketting slap hangen (Rohloff naaf met kettingspanner).

In de handleiding van Rohloff staat de oplossing.
Sla met een hamer 2 maal flink tegen de as van de naaf aan aan de zijde waar het tandwiel niet zit. Sla daarna met de hamer op de as waar het tandwiel wel zit.
Hiermee zorg je ervoor dat de lagers in de juiste positie komen te staan. Voor techneuten die vaker met lagers bezig zijn is dat een bekend verhaal maar ik kan mij voorstellen dat een amateur niet graag met een hamer op zijn duur betaalde Rohloff naaf slaat. Toch is dit een prima oplossing. Alles loopt nu weer soepel.

Groet,
Marco

Na het opnieuw "stellen" van de as (zie stukje hierboven) fietst alles weer prima. Er is echter wel een verschil: het typische Rohloff geluid is weer als vanouds. Na ongeveer 3000 km fietsen was het geluid een heel stuk minder geworden (bijna stil). Nu is het geluid weer terug. Dat verklaart wellicht ook dat er verschillende waarnemingen zijn van mensen wat betreft het geluidsnivo van de Rohloff naaf.

Groet,
Marco

Na ruim 4 jaar rohloff heb ik voor het eerst het idee dat de naaf goed schakelt.
Bij de oude importeur is de naaf `n paar keer weggeweest maar kwam nooit goed terug.
Dit jaar 2 keer gerepareerd en nu heb ik het idee dat het o.k. loopt.
Ik heb er mtb tochten mee gedaan, ben er 3 keer mee op vakantie geweest.
Al met al zo`n 7000 km mee gereden en nu, pas, krijg ik er enig vertrouwen in.
Na thuiskomst, eind mei en 2000 km zenuwen, nam ik mij voor om het ding in de hoek te gooien en niet meer te gebruiken.
Sinds enige weken bekijk ik de naaf wat positiever.
Misschien volgend jaar weer `n grote tocht mee maken.
Groot41

Goed te horen dat het toch nog goed is gekomen. Ik heb verschillende rohloff-fietsen geprobeerd, en merkte grote verschillen in functioneren, geluid en precisie. Alle modellen waren van na 09/2003. Gelukkig werkt mijn naaf op mijn gloednieuwe t400 heel goed.

Hallo
Mijn r-naaf is ca 3 weken geleden van nieuwe olie voorzien en geheel gereviseerd. Er was voorspeld dat er nog wat olie uit zou lopen en dat hij daarom nog naar Rohloff Duitsland moet. Inmiddels ben ik denk ik alle olie al weer kwijt, zeker met dit warme weer, want met enige regelmaat ligt er een plasje olie (ca 4 cm in doorsnede) onder mijn naaf. Inderdaad de laatste dagen een stuk minder-> leeg dus.
Ik moet zeggen dat ik op dit moment behoorlijk veel spijt heb van de aanschaf; er gloort echter nog wat hoop volgens groot41.

nu je het zegt....aan de buitenkant van mijn naaf zat ook veel olie. Toch eens even inde gaten houden. Zou toch niet mogen met zo'n super-naaf...

Heren,
jammer te hoor dat jullie naven niet oliedicht zijn. Ik heb sinds mei 2004 een Rohloff. Bevalt me zeer goed, en.... geen olie lekkage. Nu heb ik wel begrepen, dat de latere modellen sterk verbert zijn. Maar waar later begonnen is kan ik je niet vertellen.
Voor mij, Rohloff Forever.......

Rohloff geeft een uitstekende service op de naven (dat zit voor een gedeelte ook in de prijs). Bij problemen met de naven niet te lang rommelen maar gewoon laten servicen.
Dat kan je ook zelf doen maar daarvoor moet je niet terug schrikken voor de nodige technische know-how...
groet,
marco

Volgens mij is 'later' dus begonnen na 9/2003, en ik geloof na serienummers boven de 25000 of zo. Ze schakelen soepeler, betere afdichting dus en in de externe schakeling zit volgens mij dik vet ipv dunne olie. Maar dat laatste weet ik niet meer zeker; toen ik laatst bij Elan was lieten ze me het verschil zien.
Je moet inderdaad wel wat van techniek WILLEN weten, maar dat is ook wel erg leuk. Dit weekend dus zelf een kettingkast geplaatst op mijn nieuwe t400rohloff, en dus gesleuteld aan bracket-as e.d., en de fiets behoorlijk gedemonteerd. Beetje spannend aan het begin, maar als je uiteindelijk alles hebt gemonteerd geeft het toch een kick en het leuke gevoel dat je de fiets helemaal kent. En dan blijkt dat het allemaal veel makkelijk is dan het lijkt.
Maar voordat ik die rohloff uit elkaar ga halen...wellicht na de garantie-periode?

heeft iemand ervaringen met een 42 tands kettingblad ipv de 46 tands? Hoeveel versnellingen scheelt dat?
Ik heb namelijk een bloedhekel aan de 1e tem 7e versnelling; ben dan net een snorfiets zoveel herrie maakt dat ding. helaas ben ik nog niemand tegen gekomen om het eens te vergelijken.
Heeft iemand misschien een dubbel voorblad met of zonder voor derailleur?
Graag eventuele ervaringen.