Additionally, paste this code immediately after the opening tag: x - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

x

Toch snap ik niet waarom santos dan bijvoorbeeld die brede cranks monteert. Je ziet dat ze ontwikkeld zijn voor een tripple setup.
Ik heb net nog even gekeken er kan makkelijk aan beide kanten een 1cm naar binnen.
Of zou het zo zijn dat dat soort cranks niet te koop zijn?
Zoveel zijn er niet, maar het kan wel (net als cranks in diverse lengtes). Maar dan moet je beter opletten en kun je niet bij Shimano terecht (maar bijvoorbeeld bij de Sugino XD, als je het niet al te duur wilt maken). Dat vindt de inkoopafdeling onhandig. Overigens buigen frames ook door als je flink trapt, dus enige ruimte is wel gewenst.
Als je dit soort lastige verfijning wilt moet je niet naar seriebouwers als Santos of Koga gaan, maar naar maatbouwers. Of naar seriebouwers die zoals Surly zulke grote series maken en zoveel inkoopkracht hebben dat dit er allemaal wel uit kan.
Maar goed, de meeste fietsers klagen niet over eendencranks of cranks in de verkeerde lengte, dus waarom zouden fabrikanten het zichzelf lastiger en dus duurder maken?
Wim
Naamgenoot, ik denk dat je een goed punt hebt.
Het gaat over aantallen en niet over stuks ;)
Op het moment dat je off road gaat is een breed cranckstel ook in het voordeel je zal beter je balans kunnen houden.
multiwgb schreef:Op het moment dat je off road gaat is een breed cranckstel ook in het voordeel je zal beter je balans kunnen houden.
istatzo? Bij lage snelheden balanceer je vooral door je knieen naar buiten te draaien, en als je al wijdbeens fiets heeft dat minder effect. Smal is offroad ook handiger omdat de overblijvende bereidbare strook dus breder wordt
m-gineering schreef:
multiwgb schreef:Op het moment dat je off road gaat is een breed cranckstel ook in het voordeel je zal beter je balans kunnen houden.
istatzo? Bij lage snelheden balanceer je vooral door je knieen naar buiten te draaien, en als je al wijdbeens fiets heeft dat minder effect. Smal is offroad ook handiger omdat de overblijvende bereidbare strook dus breder wordt
Ik neem aan dat je 'berijdbare' bedoeld? Maar is dat wel zo dan? Een beetje mtb-stuur is een stuk breder dan welke crank dan ook. Mijn ervaring is dan ook dat je meer op je stuur moet letten bij smalle doorgangen, dan op je trappers...
Daarom als je voeten ietjes breder staan hoeven de knieen minder naar buiten. Een koorddanser gebruikt ook geen luciferhoutje. :wink:
Henrie schreef: Maar is dat wel zo dan? Een beetje mtb-stuur is een stuk breder dan welke crank dan ook. Mijn ervaring is dan ook dat je meer op je stuur moet letten bij smalle doorgangen, dan op je trappers...
Als je stuureinde al 10cm boven de grond zweeft heb je een ander probleem :D
m-gineering schreef:
Henrie schreef: Maar is dat wel zo dan? Een beetje mtb-stuur is een stuk breder dan welke crank dan ook. Mijn ervaring is dan ook dat je meer op je stuur moet letten bij smalle doorgangen, dan op je trappers...
Als je stuureinde al 10cm boven de grond zweeft heb je een ander probleem :D
Maar doorgangen zijn toch niet per se 10cm boven de grond heel smal en op stuurhoogte ineens breed genoeg voor je stuur? Ik kom dat in ieder geval weinig tegen. Ik rijd vaak de mtb-route Haaksbergen. Daar zijn een paar plekken waar je door een soort 'poortje' moet (om de snelheid eruit te halen i.v.m. een kruising met een wandel/fietspad). Daar kan een mtb-stuur net tussendoor. Voor de trappers is het geen enkel probleem...
multiwgb schreef:Daarom als je voeten ietjes breder staan hoeven de knieen minder naar buiten. Een koorddanser gebruikt ook geen luciferhoutje. :wink:
Om een balansverstoring op te heffen heb je een bepaald gewicht (je knieen) maal arm (de verplaatsing naar buiten) nodig. De maximale verplaatsing naar buiten wordt beperkt door je beenlengte en heupen, dus als je knieen al verder naar buiten staan is de te maken slag beperkt. En hoe scheef je de fiets onder je houdt wordt mi toch meer bepaald door het wrikken aan het stuur.
Henrie schreef:
m-gineering schreef:
Henrie schreef: Maar is dat wel zo dan? Een beetje mtb-stuur is een stuk breder dan welke crank dan ook. Mijn ervaring is dan ook dat je meer op je stuur moet letten bij smalle doorgangen, dan op je trappers...
Als je stuureinde al 10cm boven de grond zweeft heb je een ander probleem :D
Maar doorgangen zijn toch niet per se 10cm boven de grond heel smal en op stuurhoogte ineens breed genoeg voor je stuur? Ik kom dat in ieder geval weinig tegen. Ik rijd vaak de mtb-route Haaksbergen. Daar zijn een paar plekken waar je door een soort 'poortje' moet (om de snelheid eruit te halen i.v.m. een kruising met een wandel/fietspad). Daar kan een mtb-stuur net tussendoor. Voor de trappers is het geen enkel probleem...
Ik wist niet dat de MTB route Haaksbergen de norm was :D .

Maar als je je blik wat verruimd (konijnepaden door het heideveld, geitepaden in de alpen, modderpassages in de ardennen, drassige zooi in Wales, zandrivieren in Brabant) kom je genoeg stenige passages en diep uitgereden sporen tegen waarbij het handig is als de onderkant van de fiets smal is
m-gineering schreef:Ik wist niet dat de MTB route Haaksbergen de norm was :D .
Volgens mij heb ik dat nergens gezegd. Ik geef het slechts als voorbeeld... :| Al zijn die voorbeelden die jij noemt voor mij ook zeker niet de norm, omdat ik daar niet wekelijks kom. Op Haaksbergen kom ik daarentegen vrij regelmatig. En anders wel op de route rondom Delden. De route rondom Enschede zuigt daarentegen behoorlijk...

Anywho... ik snap ook wel dat een smalle crank handig kan zijn op uitgesleten paden. Maar als het werkelijk op centimetertjes aankomt, ga ik liever ergens anders fietsen. Want als je wel eens op een mtb hebt gezeten dan weet je dat het nogal balanceren is. En als je dan maar een paar centimeter speling links en rechts hebt, dan zit je dus bij elke minimale zijdelingse verplaatsing (die door dat balanceren noodzakelijk is) met je trappers/schoenen aan de grond, met waarschijnlijk een val tot gevolg. Wat minder gebogen cranks gaan dan niet veel helpen. Maar goed, ik heb tamelijk rechte cranks, dus als het pad dan nog te smal is, ga ik wel ergens anders langs...
ik heb nu de hawk spinder (de zwarte spin) en santos vind het prachtig.
Hij staat als een vorst achterop de zwarte spin.

Balk nieuw vennep had me al uitgelegd dat die aan de zadelpen kon.
Gister de hele dag ermee op de auto rondje nederland gedaan.
Perfect.

Scheelt echt heel veel met een twinnyload en die snel sluitingen maken dat je onderweg niet je fiets onbeheerd achterlaat maar hem in het zelfde gemak even pakt en mee neemt de stad in.
En ook zo fijn dat ie kan kantelen als je iets uit de achterbak moet halen.

En dat voor 127 euro nieuw.
hoe breed is jouw mtb stuur dan?
Mijn vlinder stuuur is 60cm
Topic gesloten door moderator om flauwe opmerkingen te voorkomen.