Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vouwfiets in vliegtuig - Forum Wereldfietser

vouwfiets in vliegtuig

Ik overweeg de aanschaf van een vouwfiets vooral voor gebruik in vakanties in combinatie met trein en bus. Heeft iemand ervaring met het vervoeren van een vouwfiets in het vliegtuig? Gaat die mee met handbagage net als een wandelwagen of gewoon op de band als een rugzak. Ik vraag me af of een vouwfiets daar tegen bestand is. Wie heeft hier ervaring mee?
margreet

Meenemen als handbagage zal denk ik niet mogen (te gevaarlijk en als wapen te gebruiken?)

Ik zou hem aanmelden als 'uitzonderlijke' bagage. Soms worden rugzakken ook zo aangemerkt en via een apart rek naar het vliegtuig gereden en niet via de bagageband. Maar dit is denk ik ook afhankelijk van maatschappij en vervoerder.

Succes!

Freek

ps een aantal jaren terug stond er in de Wereldfietser een artikel over mensen die met de vouwfiets opreis gingen. Wellicht heb je daar nog iets aan?

Ik heb een tijdje terug mijn Bromton van Groningen naar Stansted meegenomen (Ryanair). Ik had een paar werkafspraken in Cambridge en het leuk me de makkelijkste manier: met de fiets naar het vliegveld, fietsje opgevouwen mee, van Stanstead naar Cambridge met de trein, en dan van het station naar de college met de fiets. Op de heenreis gewoon als checked bagage, verpakt in een grote tas met veel bolletjes plactic. Op de terugreis als fiets, tegen betaling, maar op dezelfde manier verpakt. Beide keren is hij op Stansted tussen de koffers beland. Op de heenreis onder een grote stapel, met als gevolg nogal wat schade (ondanks labels breekbaar etc). Voor mij is het gelijk de laatste keer geweest. Het probleem is dat de fiets er ondanks labels toch onvoldoende als een kwetsbare fiets uitziet. Ze kunnen er mee smijten, en ze doen het dus.
Een vouwfiets meenemen kan denk ik alleen maar als je hem in een harde koffer doet, maar dan zit je dus met die koffer. Bij de Briompton zijn er wel manieren om zo'n koffer na gebruik in het vliegtuig als bagagekarretje achter de fiets te hangen, voor de slappe tas met de gewone begage. Samen levert dat overigens bijna altijd overgewicht op.
Nu we het toch over vouwfietsen hebben, de Brompton is wat mij betreft geen serieuse fiets voor echte tochten. Echte fietsen kun je net S&S koppelingen voor veel geld deelbaar maken. Maar Dahon maakt ook opvouwbare mtb's die heel redelijk inzetbaar lijken voor vakantiegebruik: http://www.dahon.com/folding-bicycles-us-26.htm. Heeft iemand ervaring?
Wim

*kick* ik heb zelf een pas een Strida met draagtas gekocht via www.strida.nl . Ik mocht de Strida gewoon meenemen het vliegtuig in naar Parijs (ik vloog Air France)! Niets geen gezeur over extra kosten en dergelijke. Ik heb trouwens wel gezegd dat er 'golf accessoires' in mijn tas zaten, gewoon om het zekere voor het onzekere te nemen (nu heeft mijn reistas ook ongeveer het formaat van een golftas)

Nu weet ik dat er behoorlijk wordt gesmeten met bagage, het lijkt me dan ook niet goed om je fiets al te vaak mee te nemen in het vliegtuig. Zorg in ieder geval voor een degelijke reistas/koffer. Mijn trouwe Strida fietsje deed het in ieder geval nog prima toen ik hem weer oppikte van de bagageband!
Ik ben ook op benieuwd naar een goede manier om een Brompton in een vliegtuig te krijgen. Heeft er iemand ervaring met een hard-shell (Samsonite oid) koffer waar een Brompton in past?

Groetjes,

Astrid

Bike Friday.
Absolute aanrader.
Op maat gemaakt.
Past ingeklapt en een beetje gedemonteerd in een Samsonite.
Die koffer kan je ombouwen tot een aanhangertje.
Ik heb een Bike Friday Pocket Llama.

Rijdt fantastisch.
Beter dan een Bromton of Birdy. Die laatste is trouwens ook een goeie fiets om mee te reizen.

Kijk op mijn weblog:
http://www.20six.nl/fietslog.
en
http://www.20six.nl/weblogCategory/6vxf ... d=1.8.2005

Kijk op de site van Bike Friday:
http://www.bikefriday.com/
en
http://www.velodoctor.de/index.htm

In Nederland te koop bij:
http://www.fietsplezier.com/

Andere mogelijkheden waarop ik nooit heb gereden:
Moulton. Erg goed. Rijdt waarschijnlijk nog beter dan een Bike Friday.
Airnimal Chameleon. Schijnt ook fantantastisch te fietsen.
http://www.m-gineering.nl/airindex.htm
http://www.airnimalfoldingbikes.com/

Groet, niko

Het probleem met harde koffers is dat je ze na aankomst op de een of andere manier mee moet kunnen nemen. C.M. Wasson in Palo Alto California http://www.foldabikes.com/ was jarenlang de Amerikaanse importeur (nu gewoon dealer) en had allerlei handige oplossingen om zo'n koffer vervolgens als een trailer achter de Brompton te hangen. Je gewone bagage had je dan tijdens de vliegreis in een zachte tas gehad en stopte je na aankomst in de harde koffer/trailer. Ik kan daar op hun site nu niets meer over vinden, maar het principe is een goed idee. Een Brompton in een zachte tas stoppen en afgeven is mij althans niet erg bevallen.
Naar aanleiding van andere bijdragen in deze discussie wil ik alleen zeggen dat de Brompton de ongeslagen opvouwkampioen is. Ik heb een Brompton omdat ik die makkelijker opvouwbaarheid vrij veel nodig heb. De Brompton fietst dan nog verbazend goed (en de nieuwe iets langere zal vast nog veel beter fietsen). Toch vind ik het geen fiets voor langere tochten. Daarvoor zijn de veel minder compacte en minder makkelijk op te vouwen Bike Friday of de Moulton (allebei zelf op gereden) veel beter en de Airnimal vermoedelijk het allerbeste. Het is maar waar je prioriteit ligt. De ultieme verpakbare fiets is natuurlijk een gewone fiets met S&S koppelingen. Daar merk je niets van verschil in rijeigenschappen, maar ben je wel een half uurtje bezig met montage of demontage, en een flinke duit armer.
Het is maar waar je het voor nodig hebt.
Wim
Wim

De oplossing van Wandertec ziet er veelbelovend uit. Met een normale MTB, Bob trailer en de paar paneeltjes van deze fabrikant, bouw je een transportkoffer.

Het geheel weegt wel 10 kg extra, dus bijbetalen bij de vliegtuigmaatschappij is nog steeds nodig

http://www.wandertec.com

Marco