Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat te dragen met dit weer? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Wat te dragen met dit weer?

Ook ik heb het afgelopen weekend deelgenomen aan de Huttentocht. Het was prachtig weer maar een beetje fris. Ik droeg een lange fietsbroek van Pearl Izumi met Softshell inzetten bij het kruis en de knieën, een thermoshirt van Craft, daarover een soort Softshell jack van Ultima, een Buff, sokken van de Lidl, dunne handschoentjes (zg. liners) van ??? en Goretex schoenen. Ik heb het geen moment koud gehad.
Ik neem altijd een lichtgwicht Primaloft jasje mee om tijdens pauzes aan te trekken, behalve 's zomers.
cycloantverpia schreef:Oplossing: --> Levi Strauss & Co (model 506 standard) = no-nonsense, slijtvast en beproefd. Meer moet dat tijdens een dagtochtje (tot ca. 100 km) voor mij echt niet zijn!

Je bedoelt deze?
http://www.bikecommuters.com/2011/10/17 ... ter-jeans/
Wat een hoop tips jongens, geweldig! Over een uurtje ga ik vertrekken en volgens mij ga ik een afgezwakte versie van Sandy tegemoet... de lange ademende regenbroek staat inmiddels wat hoger op mijn verlanglijstje.

Heb voor de zekerheid maar een volledig regenpack in de Ortlieb gemikt. En als het écht nat wordt, vouw ik mezelf wel op in m'n Ortlieb :lol: !
Travelmaster schreef:(...)Over een uurtje ga ik vertrekken en volgens mij ga ik een afgezwakte versie van Sandy tegemoet... (...)
En ? Sandy tegengekomen :wink: ?
Ik heb ruim 2,5 uur aan één stuk in de regen gefietst, een constant watergordijn. Temperatuur 7-8C°. Daarna was het droog, zelfs mooi zon in de latere namiddag. De Gore-Tex Paclite Shell en de eVent broek gaven geen krimp en hielden mij droog en warm. Van zweten geen last gehad bij deze temperaturen, gewoonlijk zweet ik wel veel.
Ik heb nu wel moeten vaststellen dat de Northwave Gran Canyons (Gore-Tex) geen 2,5u perfect waterdicht blijven. Niet echt zompige voeten maar toch goed vochtig. Dat was mij nog niet eerder overkomen, maar ik herinner mij ook niet dat ik al ooit zo lang aan een stuk in de regen ben blijven doorfietsen. Gore-Tex of niet, een schoen kan aan de wreef nu eenmaal niet perfect gesloten zijn. Ik denk dus wel dat overschoenen in die omstandigheden toch nodig en nuttig kunnen zijn.
Reken maar! 60 km met alleen maar windkracht 3-4 tegen, in de regen. Nou ja, eerste half uurtje droog, denk ik. Voor mij niet voldoende om een volledig regenpak aan te trekken, m'n gewone wielerkloffie was voldoende, met één oud GoreTexjasje die echt niet meer waterdicht is, maar nog wel redelijk ademt. Toch nog zo'n 19 km/u gemiddeld, viel me niet tegen.

Vandaag, de terugweg, was het helemaal anders: vertrokken met een zonnetje, wind in de rug, ook weer wielerkloffie maar zonder het Goretex jasje, dat werd te warm. M'n schoenen zijn wél waterdicht: ik heb lage wandelschoenen van Mammut die Goretex en een vrij stijve zool hebben. Fietst prima.

Dank voor de tips iedereen, maar het bleek dat ik voor dit weer uiteindelijk nog best goeie spullen heb. Nóg harder of langer in het weer van gisteren, dan wordt een waterdichte broek en jas echt prettig. Maar ook weer warmer, en dat was echt niet nodig.
Ik heb ook 50km gefietst vandaag en gisteren 50km in de stromende regen.
krijg steeds meer het idee dat kleding zo dun mogelijk moet zijn maar wind en water dicht. Dan kan je als je fietst het best lang vol houden.
Wimmert schreef:Ik heb ook 50km gefietst vandaag en gisteren 50km in de stromende regen.
krijg steeds meer het idee dat kleding zo dun mogelijk moet zijn maar wind en water dicht. Dan kan je als je fietst het best lang vol houden.
En liefst zo dun dat je het misschien het eerste kwartiertje net wat fris hebt, maar dat je jezelf lekker warm trapt. Vanmorgen begon ik met drie laagjes, maar na een half uurtje moest dat echt uit... voelde gewoon dat ik klam begon te worden. Gelukkig net op tijd terug vóór de regen.
Mijn ervaring is dat te fris starten en dan hopen op opwarming door de inspanning, bij mij niet echt lukt. Toch niet qua handen en voeten. Als ik nu bij temperaturen net boven of onder het vriespunt ga fietsen, doe ik eerst thuis 5 minuten opwarming. Touwtjespringen :D om de bloedsomloop te bevorderen. Is zeer efficiënt in mijn geval.
Ik ben tevens op zoek naar regen/winter kleding. Ik heb me inmiddels flink ingelezen over kwaliteitskleding ( met gore tex, event, sympatex )
Het meest belangrijk is natuurlijk de weersbestendigheid.

Maar ik wil wel graag goed zichtbaar zijn in het verkeer bij slecht weer. Ik kan haast geen kleding vinden met veel reflectie-strepen . Een uitzondering is de AGU reflection
Kiezen jullie bewust voor kwaliteitskleding met een opvallende kleur ??

Zoals deze kleur ??
Of deze kleur ?
Of deze kleur ?
ken je deze al?
Afbeelding

handig als je niet wil blindstaren op ingenaaide reflectie spullen :)
http://www.topworld.nl/fiets-accessoire ... -belt.html
De goedkoopste en technisch meestal beste oplossing is werkkleding voor wegwerkers. Niet altijd elegant, en evenmin steeds erg strak gesneden. Fluo fietsregenjasjes zijn nog wel te vinden (Montane), maar de strepen voldoen niet aan de EN eisen. Wat ik zelf uit wanhoop gedaan heb is zelf reflecterende strepen erop plakken. De echte goede zijn te koop, en blijven nu al jaren zonder problemen zitten.
Wim
Wim schreef:De goedkoopste en technisch meestal beste oplossing is werkkleding voor wegwerkers. Niet altijd elegant, en evenmin steeds erg strak gesneden. Fluo fietsregenjasjes zijn nog wel te vinden (Montane), maar de strepen voldoen niet aan de EN eisen. Wat ik zelf uit wanhoop gedaan heb is zelf reflecterende strepen erop plakken. De echte goede zijn te koop, en blijven nu al jaren zonder problemen zitten.
Wim
Vind ik die van Wimmert wel een mooie oplossing...
Ze hebben nog meer handige oplossingen op die website.
Eigenlijk voor de motor, maar moet op de fiets ook kunnen:
http://www.motoport.nl/epages/Motoport. ... cts/043559

Het is van stretch materiaal dus als je wilt kan het goed strak aansluiten op je jas.