Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff loopt zwaar/Hebie loopt aan. - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Rohloff loopt zwaar/Hebie loopt aan.

Willem Focus schreef:
schagchelstraat schreef:Maar hoe bevalt de fiets in zijn totaal, Willem?
Krijg de indruk dat hij je tegenvalt, klopt dat?
Ik ben gewoon een zeikerd joh. Ik houd gewoon niet van rammeltjes en zo! Die Hebie was voor mij gewoon een drama, net als dat belletje met dat kompasje. Rammelt ook. Moet zeggen nu de bandjes op 5 bar staan, dat plastic ding van mijn ketting af is ik al heel anders op mijn fiets zit.
Hoor ook boven de 7 niks meer van de Rohloff. Voel alleen in de 11 bij het aanzetten in het pedaal iets van een soort kraakje. Heel lichtjes hoor, dus denk dat het niks is. Maar nogmaals ik wil alles tip top hebben bij een fiets van deze prijs toch zeker.

Groeten....Willem :wink:
Ok, dus al met al vind je het wel een fijne fiets na je eerste 600km?
Ik heb een vergelijkbare koga besteld dus ben erg benieuwd naar je bevindingen.
m-gineering schreef:
Willem Focus schreef: En....hoe doen deze Kojak's het in de winter?
Niet. Ik heb ze op de tandem. Als je een bochtje iets te ruim neemt en in het gras terecht komt heb je het al heel druk. De ouverture met bladeren en natte steentjes lijkt me nog erger, winter met sneeuw zou ik niet afwachten. Als een vliegende doodskist je norm is mag je er uiteraard anders overdenken ;)
Hangt ook wel af van het karakter van je fiets. Mijn klimligfiets heeft een vriendelijk stuurkarakter en daarmee rijd ik regelmatig over natte bospaadjes en gravelwegen. Dat gaat prima. Alleen bij heel steile hellingen kom ik soms tractie tekort en dan is het klaar.

Sneeuw gaat niet, maar dat is logisch. Daar heb je totaal andere banden voor nodig.

Grtjs, Walter - horses for courses
Het mooie van de Pasela (met of zonder antilek) en de Compass 26x1.75 is dat ze snel zijn (de Compass zelfs heel snel), en toch net voldoende profiel hebben voor de meeste bospaadjes en zo. In 28 inch zijn de 35 en 37 mm Pasela zonder antilek waarschijnlijk de snelste tourbanden op de markt. Ze zijn wat kwetsbaar, en niet geschikt voor het ruwere expeditiewerk, maar ideaal voor wat de meeste vakantiefieters doen: in een maand naar de Middellandse Zee, of iets dergelijks. Ga je met kampeerbagage, neem dat de 37 mm (of natuurlijk de 26x1.75). De 28 inch 37 mm en de 26x1.75 hebben ook iets meer profiel dan de smallere maten.
Wim
Wim schreef:Het mooie van de Pasela (met of zonder antilek) en de Compass 26x1.75 is dat ze snel zijn (de Compass zelfs heel snel), en toch net voldoende profiel hebben voor de meeste bospaadjes en zo. In 28 inch zijn de 35 en 37 mm Pasela zonder antilek waarschijnlijk de snelste tourbanden op de markt. Ze zijn wat kwetsbaar, en niet geschikt voor het ruwere expeditiewerk, maar ideaal voor wat de meeste vakantiefieters doen: in een maand naar de Middellandse Zee, of iets dergelijks. Ga je met kampeerbagage, neem dat de 37 mm (of natuurlijk de 26x1.75). De 28 inch 37 mm en de 26x1.75 hebben ook iets meer profiel dan de smallere maten.
Wim
Wim, ben jij marketing-man of iets dergelijks voor Panaracer toevallig?
Ik zit pas net op dit forum en het valt me nu al op dat jij continu dit bandenmerk aanprijst.

Zoja, ben je dan wel een goede bron?

Zonee, misschien zou je zo'n baantje eens moeten overwegen?
schagchelstraat schreef:
Wim schreef:Het mooie van de Pasela (met of zonder antilek) en de Compass 26x1.75 is dat ze snel zijn (de Compass zelfs heel snel), en toch net voldoende profiel hebben voor de meeste bospaadjes en zo. In 28 inch zijn de 35 en 37 mm Pasela zonder antilek waarschijnlijk de snelste tourbanden op de markt. Ze zijn wat kwetsbaar, en niet geschikt voor het ruwere expeditiewerk, maar ideaal voor wat de meeste vakantiefieters doen: in een maand naar de Middellandse Zee, of iets dergelijks. Ga je met kampeerbagage, neem dat de 37 mm (of natuurlijk de 26x1.75). De 28 inch 37 mm en de 26x1.75 hebben ook iets meer profiel dan de smallere maten.
Wim
Wim, ben jij marketing-man of iets dergelijks voor Panaracer toevallig?
Ik zit pas net op dit forum en het valt me nu al op dat jij continu dit bandenmerk aanprijst.

Zoja, ben je dan wel een goede bron?

Zonee, misschien zou je zo'n baantje eens moeten overwegen?
mag iemand enthousiast zijn? ja, dat mag
Ik heb een veel betere baan - en buiten de fietsenbranche. Mijn advies komt uit mijn eigen goede ervaring met deze banden. Het gaat daarbij niet zozeer om dit merk, maar om dit type banden. Ik heb jaren in Engeland en de VS gewoond, waar dit heel populaire banden zijn. In Nederland rijden velen op van die logge tractorfietsen met onnodig stugge pantserbanden. Het kan vaak ook anders, op een snelle randonneur met racestuur en soepele snelle banden. Bij de banden kom je dan al snel uit op de Marathon Racer en de Kojak (en de Big Apple voor het iets zwaardere werk), of bij mijn lievelingsbanden, de Pasela's en sinds kort de luxe superversie hiervan: de Compass 26x1.75. Ik ben overigens niet de enige liefhebber.
Wim
[offtopicmodus aan] Ik mag de imho onderbouwde reacties van Wim graag lezen en zijn tips trouwens ook. Ondermeer de Berghausjack tip vond ik top, heb ik nu ook voor weinig ;)

Overigens ben ik benieuwd hoe mijn Rohloff gaat fietsen want er komen 37-622 Vittoria randonneur pro's op, heb me een pukkel gezocht maar kan weinig over deze banden vinden. Maar ik heb alle vertrouwen in de fietsbouwer die het prima banden vindt icm. mijn fiets. Nog een weekje wachten dan weet ik het... [offtopicmodus uit].

mvg
AB schreef:mag iemand enthousiast zijn? ja, dat mag
Ja, dat mag inderdaad. Maar ik moet zeggen dat, toen ik hier net begon te lezen, het mij ook wel erg opviel dat Wim altijd de Panaracer Pasela banden aanprijst. Of Old Man Mountain als het om bagagedragers gaat. Moet ie zelf weten natuurlijk, en het zullen ongetwijfeld goed bedoelde adviezen zijn, maar ik kan me de opmerking van schagchelstraat wel indenken. Daarvoor heb ik iets te veel ervaring op andere fora met mensen die constant dezelfde adviezen geven en daarbij 'vergeten' aan te geven dat ze er financiele belangen bij hebben...
Henrie schreef:
AB schreef:mag iemand enthousiast zijn? ja, dat mag
Ja, dat mag inderdaad. Maar ik moet zeggen dat, toen ik hier net begon te lezen, het mij ook wel erg opviel dat Wim altijd de Panaracer Pasela banden aanprijst. Of Old Man Mountain als het om bagagedragers gaat. Moet ie zelf weten natuurlijk, en het zullen ongetwijfeld goed bedoelde adviezen zijn, maar ik kan me de opmerking van schagchelstraat wel indenken. Daarvoor heb ik iets te veel ervaring op andere fora met mensen die constant dezelfde adviezen geven en daarbij 'vergeten' aan te geven dat ze er financiele belangen bij hebben...
Zo lang er een zweem van forummarketing tbv de kleine zelfstandige ondernemer om heen hangt, vind ik het wel best. Maar van Wim kun je idd wel het een en ander opsteken, een neus voor eenvoud, kwaliteit en perfectionisme, iets waar de grote fietsenfabrikanten nog wel van kunnen leren om van hun 7,5 een 8,5 te maken (afhankelijk van hoeveel je inzoomt op de details natuurlijk :)). En joh, ieder heeft zo zijn stokpaardjes.
Het was wat mij betreft trouwens zomaar een vraag waar Wim ook weer een mooi antwoord op heeft gegeven. Blijkbaar is het enkel enthousiasme wat ik proefde maar een vraag in die richting kan toch geen kwaad?
AB schreef:Zo lang er een zweem van forummarketing tbv de kleine zelfstandige ondernemer om heen hangt, vind ik het wel best. Maar van Wim kun je idd wel het een en ander opsteken, een neus voor eenvoud, kwaliteit en perfectionisme, iets waar de grote fietsenfabrikanten nog wel van kunnen leren om van hun 7,5 een 8,5 te maken (afhankelijk van hoeveel je inzoomt op de details natuurlijk :)). En joh, ieder heeft zo zijn stokpaardjes.
Ik vind het ook prima als iemand z'n spullen promoot, maar dan wel openlijk graag. Niet stiekem importeur zijn of zo, en dan de spullen die je importeert hier promoten, zonder te zeggen dat je er financieel beter van wordt...

Maar volgens mij wordt hier niemand daarvan beschuldigt. Ik heb het alleen wel eens meegemaakt op andere fora. Vandaar dat er bij mij altijd wel stil alarmpje afgaat als iemand vaak dezelfde spullen promoot. Maar dat kan uiteraard ook puur enthousiasme zijn. Een stokpaardje dus inderdaad. Die zal ik ook wel hebben. Zo ben ik wel een beetje 'fan' van Cube, dus ik zou iemand wel snel een Cube aanraden (mits Cube iets heeft wat die persoon zoekt natuurlijk; echte randonneurs hebben ze niet). Maar ik wordt zelf geen cent beter van :) Ik verkoop ze niet en werk ook niet bij Cube of de importeur of zo. Mijn werk heeft zelfs totaal geen raakvlakken met fietsen. Of het moet 'techniek' zijn, maar dat begrip is erg breed...
Dank voor alle vriendelijke woorden. Ik probeer slechts af en toe een ander geluid te laten horen op een zo uniforme Nederlandse markt. De suggestie dat dat is vanwege financieel gewin was niet zo fijn. Om het kort te houden: ik ben van beroep historicus. Wie beter zoekt op het forum ziet dat ik ook andere banden aanbeveel, zoals de Big Apple, de helaas gediscontinueerde Marathon Extreme en voor straks de Conti Topcontact Winter II. OMM dragers beveel ik aan op mtb's en bij vering. Voor gewone randonneurs geef ik uit eigen ervaring de voorkeur aan de Tubus Cargo, of de Nitto Campee als het heel mooi moet zijn. En als vakantiefietsen voor de kinderen heb ik Cube mtb's gekocht, met OMM Red Rock achterdragers vanwege de stoere looks. :D
Wim
Wim schreef:De suggestie dat dat is vanwege financieel gewin was niet zo fijn.
Ik hoop niet dat je hiermee op mij doelt. Ik heb niet willen suggereren dat jij in financieel gewin hebt bij het aanprijzen van (bijvoorbeeld) Pasela's. Ik heb alleen gezegd dat ik het op andere fora wel eens heb meegemaakt en dat ik daarom de vraag/opmerking van schagchelstraat wel kan begrijpen...
Na aanschaf van mijn nieuwe fiets had ik ook het gevoel dat die zwaarder liep dan
mijn fiets....inderdaad met LX, ook ik heb de chainglider eraf gehaald,maar dit omdat ik niet op schurende geluiden zit te wachten.
De nieuwe fiets was van af het begin niet echt MIJN FIETS. Echter na ongeveer 1500km voelde ik dat het steeds soepeler ging en vrij snel daarna was het echt wel MIJN FIETS die nu tot volle tevredenheid licht en soepel loopt zo,n 25 duizend
Dat de trappers meedraaien als je naast je fiets loopt of als je je voeten van de trappers haalt is normaal geloof ik en dit word minder na veelvuldig gebruik,zelf denk ik dat het iets minder strak worden van de oliekeringen dat bewerkstelligen.
Zelf vond ik dat ik nogal snel naar versnelling 7 moest bij redelijke tegenwind en daar gaat de naaf geluid maken zoals je weet, ik vind dat onprettig dus wilde ik dat zoveel mogelijk vermijden(op een vlakke weg) ook mijn leeftijd 67 is er een die er voor zorgt
dat je niet meer zoveel watt in de kuiten hebt,ik heb daarom voor een kleiner voorblad gekozen,zodat ik bij normale omstandigheden gemiddeld in de negende versnelling zit,zodat het al heel wat moet waaien of stijgen voor ik in de 7 zit.
Heb nog moed het gaat heus beter na een tijdje.
mvg
Ik weet niet welk verzet je rijdt met de Rohloff, maar als 60 plusser rij ik 42 x 17 als verzet en 42-622 als bandenmaat. Ik rij storm nooit lager dan 8. Bij lichte tegenwind schakel ik de Rohloff meestal uit. In de prise direct of stand 11. Op vlakke wegen rij ik 40% van de tijd in prise direct. Achtertandwiel direct gekoppeld aan de naaf.

Maar in alle versnellingen draait mijn Rohloff soepel en schakelt als een mes in een warme kluit boter.

Piet.
Hallo Piet
Mijn verzet is 38x16, jou verzet heb ik geprobeerd en voelt voor mij niet lekker aan.
Tegen de wind in wil ik zo lang als mogelijk de versnellingen van af 7 en lager niet graag gebruiken, het geluid vind ik niet prettig en ook het gevoel in de pendalen niet, al met al zal er ook wel veel persoonlijke beleving bijzitten,die niet technisch en rationeel verklaarbaar is, wel kan ik je zeggen dat ik persoonlijk heerlijk ligt trappen met zo,n 70 omwentelingen heel erg fijn vind en dat zelfs met volle en sterke rugwind, ik nooit de 14 gebruik....vind ik niet plezierig.
Mijn naaf schakeld met de uitwendige schakelbox gewoon soepel, ik heb laatst wel een fiets met inwendige schakelkabels geprobeerd en dat schakeld naar mijn gevoel nog lekkerder.
Kortom er zit in een en ander van mijn kant toch veel persoonlijke beleving bij.....maar de hoofdzaak blijft, dat fietsen een geweldige hobby is en ik hoop dat wij daar nog land en hevig van mogen genieten

mvg Ralph
hallo dit probleem had ik in januari ook aangehaald omdat ik dat ook ondervond,toen kwam men ook terug op die banden en andere oorzaken. Heb wel als de fiets nieuw was terug geweest naar de dealer en die heeft op aanraden van de invoerder rohloff een tik met een rubber hamer op de as gegeven, dat was achteraf wel een klein verschil maar toch blijf ik met dat gevoel zitten, heb een paar dagen geleden gewisseld van fiets met een oude LX erop en zelfs die voelde lichter aan, zelfs nu na negenduizend km is er nog dat gevoel. Wel jammer voor zoveel geld.
Jan
Ik hoop voor jou dat je gevoel er over een tijdje beter voorstaat,mijn fiets is zoals gezegt nu wel een fijne en het zwaardere trap gevoel is geheel verdwenen, dat was het overigens al bij 9dzd en nu buj 25 dzd helemaal......dus ik ben wel blij met de investering in de naaf en alle fietsgemakken die dat geeft

vr.gr.
Ralph
Twee maanden geleden heb ik bij een grote dealer in het midden van het land een tweedehands fiets met Rohloff naaf uit +/-2006 gekocht (serienummer +/-43000). Ondanks dat de olie volgens de dealer onlangs was ververst, maakte de naaf flink wat herrie, had een behoorlijke weerstand en trapte bij temperaturen onder nul soms door. Nadat ik een klacht hierover bij de dealer had ingediend, mocht ik de naaf via de dealer aan de Rohloff fabriek ter controle sturen.

Zojuist is de naaf terug van de Rohloff fabriek en ik ben positief verrast: de naaf maakt vrijwel geen geluid meer en heeft een stuk minder weerstand. Het lijkt wel of er een totaal andere naaf teruggekomen is! Of het doortrappen bij vriestemperaturen is verholpen kan ik helaas niet controleren, aangezien het voorlopig niet meer vriest. Bij de naaf zat een brief waarin niet werd aangegeven wat de oplossing van het probleem was: "Wir haben die SPEEDHUB überprüft. Die Nabe ist jetzt in einem einwandfreien Zustand." Juist. En op een ander groen briefje stond: "Attention! This SPEEDHUB 500/14 is already filled with all season oil! The all season oil revents shifting malfunctions within the temperature range down to -15C/5F. Please change the all season oil annualy or every 5000km in order to retain the high level of performance."

Wat Rohloff precies heeft gedaan om de prestaties te verbeteren is dus niet met 100% zekerheid te zeggen, maar het is dus te overwegen om een Rohloff naaf ter controle naar de fabriek te sturen als de prestaties tegenvallen. Het is Rohloff er veel aan gelegen om het imago hoog te houden en klachten zoveel mogelijk te verhelpen.
jazzz75 schreef:Of het doortrappen bij vriestemperaturen is verholpen kan ik helaas niet controleren, aangezien het voorlopig niet meer vriest.
Het KNMI en de weermannen en -vrouwen zijn minder optimistisch, dus als je morgenvroeg op tijd opstaat kun je wel testen :D
Leon