Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies gevraagd: teleurgesteld in tent - Forum Wereldfietser

Advies gevraagd: teleurgesteld in tent

Beste iedereen,

Graag zou ik jullie advies willen over het volgende.

In 2007, vijf jaar geleden, kocht ik voor 350 euro wat mijn mijn eerste kwaliteitstent zou gaan worden. (Ik laat de naam van de producent in het midden omdat ik eerst nog in contact wil treden met het bedrijf, voordat ik met modder ga gooien. Ik wil alleen kwijt dat het een bedrijf in Engeland is). Daarvoor had ik alleen tentjes gehad van Perry Sport (met alle respect) en deze tent (een semi-geodetische tunneltent) was duidelijk van een veel betere kwaliteit en afwerking. Ik was er erg content mee: hij is ruim en super-stormvast. Maar in het eerste jaar bleek ook al dat de tent lekt als het regent. In de loop der jaren heb ik zowel de naden aan de binnen als aan de buitenkant met sealseamer afgedicht maar met weinig succes: de problemen met lekkage bleven altijd aanhouden. Deze zomer had ik zelfs na een klein buitje van een half uur al water in de tent.

Deze zomer ging op de tweede dag van de vakantie ook de rits van de 'luifel' in de buitentent kapot waardoor de tent helemaal niet meer waterdicht is (voor zover die dat al was). Nu weet ik dat het vervangen van een rits door een professioneel atelier een eenvoudige reparatie is. Maar inmiddels heb ik het dusdanig gehad met deze tent dat ik er verder geen geld meer in wil steken. Ik vind waterdichtheid toch wel een eerste vereiste voor een tent. De lol van het kamperen gaat er namelijk snel vanaf als je je iedere nacht zorgen moet gaan maken over zelfs kleine buitjes....Het resultaat is nu dus dat mijn tent, vijf jaar na aanschaf, in feite total loss is.

Ik wil hierover contact opnemen met de fabrikant omdat ik toch wel erg teleurgesteld ben in de kwaliteit (niet over de stormvastheid overigens; daarin is ie geweldig). Maar ik vind dat een kwaliteitstent wel wat langer mee mag gaan dan een Perry Sport-tentje. Maar eigenlijk weet ik niet goed wat ik precies kan verlangen van de producent. Is mijn teleurstelling terecht? Kan ik op een of andere manier service of een tegemoetkoming vragen? Wat is een redelijk verzoek van mijn kant gegeven dat de tent 5 jaar lang is gebruikt (waardoor de garantie verlopen is) maar nooit echt heeft voldaan kwa waterdichtheid? Ik zou b.v. kunnen vragen of ik een nieuwe buitentent kan kopen (hoewel ik het dus eigenlijk wel helemaal gehad heb gehad). Ik vermoed overigens dat de fabrikant gewoon met een verhaaltje komt over seamsealer voor dit soort situaties. Maar alleen maar kankeren helpt mij ook niet veel verder. Kortom, wat is een correcte reactie van mijn kant die ook recht doet aan mijn teleurstelling?

Bedankt voor reacties.

Peter
Op elk product dat je koopt zit garantie. Tegenwoordig is dat 2 jaar. Ik weet niet of dat al gold in 2007.
Binnen de garantie kan je altijd reclameren, zeker als een tent niet waterdicht blijkt te zijn. Dat bleek volgens jouw verhaal al in het eerste jaar het geval. Heb je toen al contact opgenomen met de leverancier? Want dat moet je wel doen zodra er bijvoorbeeld sprake is van een productiefout of zoals in jouw geval onvoldoende waterdichtheid. Wacht je daar (te) lang mee, dan wordt het, zeker na 5 jaar, waarschijnlijk een verloren zaak. Tenzij er sprake is van topservice.

Overigens bezit ik al 10 jaar een Wildebeast Vumba Mountains tentje. Van Perry Sport dus. Nog steeds waterdicht en geen enkel defect. Wel helaas wat gaatjes in het grondzeil door de stenen in Griekenland en elders. Soms zijn er hele goede modellen, soms ook waardeloze modellen. Misschien dat zoiets ook van toepassing is op jouw tentje. Heb je al op Google gezocht of er meer problemen zijn met jouw model tent? Als dat zo is, maak je volgens mij nog een kans.

Succes,

Groet,

Arno
Een tent die ook na juist gebruik van seamseal niet waterdicht is, is in juridische termen 'non-conform': hij voldoet niet aan de verwachtingen die een gewone consument redelijkerwijs van het product mag hebben. Het valt me wel op dat je erg laat bent met het ondernemen van actie richting de verkoper. Maar als ik het goed heb is non-conformiteit niet aan een termijn gebonden. Van een kwalitatief goede tent mag je immers verwachten dat die langer dan 2 jaar meegaat.

Verder zou ik de verkoper en niet de fabrikant aanspreken. Je hebt de tent immers gekocht van de verkoper en de verkoper is ook degene die de verwachtingen heeft gewekt over een kwalitatief goede tent en instructies heeft gegeven/had kunnen geven over het behandelen van de naden. Hoe de verkoper het met de fabrikant oplost is niet jouw probleem. Als je meer informatie wilt over je rechten als consument kun je eens kijken op Consuwijzer. Je kan hen ook bellen tijdens kantooruren om de kwestie voor te leggen.
Als je een probleem met een product hebt, moet je de verkoper daarvan zo snel mogelijk in kennis stellen en hem de kans geven het probleem op te lossen. Ben je al eerder met je klacht naar de winkel geweest? Na vijf jaar staan je kansen hoogstwaarschijnlijk aanzienlijk slechter dan wanneer je gelijk naar de winkel was gegaan zodra het probleem zich voordeed. Dat een tent niet hoort te lekken, lijkt me evident.
Zoals anderen al hebben geconstateerd heb je met de fabrikant niets te maken, maar uitsluitend met de winkel waar je de tent hebt gekocht.
peter de rijk schreef: Zoals anderen al hebben geconstateerd heb je met de fabrikant niets te maken, maar uitsluitend met de winkel waar je de tent hebt gekocht.
Wat niet wegneemt dat het in sommige gevallen nuttig is om (ook) contact met de fabrikant op te nemen. Soms krijgt men daar sneller iets gedaan dan bij de verkoper. (Maar na vijf jaar blijft de vraag of je nog iets gedaan zal krijgen. Door niet na de eerste vaststelling van lekkage iets te ondernemen, maak je het jezelf wel moeilijk.)

Renaat
Wat jammer dat je zo lang hebt gewacht. Een tent moet gewoon goed zijn. Daar moet je de winkel en de fabrikant op aan kunnen spreken. Leg jouw probleem en jouw verwachtingen van die tent duidelijk uit. Zou ik alsnog doen! Als de winkel en de fabrikant niet naar behoren reageren, zou ik gewoon namen noemen: !llamo el pan pan y llamo el vino vino!
Een van de doelen van vereniging De Wereldfietser is belangenbehartiging.
Het bestuur zou dus actie moeten ondernemen met jouw ernstige klacht.
Richt je dus ook tot het bestuur: bestuur@wereldfietser.nl
bert sitters schreef: Een van de doelen van vereniging De Wereldfietser is belangenbehartiging.
Het bestuur zou dus actie moeten ondernemen met jouw ernstige klacht.
Ik wil me niet moeien met de interne keuken van De Wereldfietser, een interne keuken waar ik totaal niet van op de hoogte ben.
Maar als voorzitter van een afdeling van een Belgische belangenvereniging (die ook op vrijwilligers draait), stoort het mij als mensen vertellen wat een bestuur 'moet doen'. Zeker in dit geval (het gaat niet om iets specifiek fietsgerelateerd en als Peter Rodenburg niet zelf al veel eerder heeft gereageerd, heeft hij kansen laten liggen) zou ik best begrijpen dat het bestuur daar niets met doet. (Daarnaast moet ze ook de tijd en mankracht hebben en daar aan willen besteden.)

Renaat
Hoi Renaat,
Forum en bestuur zijn twee verschillende dingen. Er is tussen forum en bestuur maar weinig communicatie.
Verder is er op een forum als dit een behoorlijke mate van vrijheid van meningsuiting: Bert heeft een mening.
Dat jij en ik het daar niet mee eens zijn is prima, en we mogen dat m.i. ook zeggen, maar storen? Ach, Bert weet best dat het bestuur zich niet met zulke dingen bezighoudt.
En misschien is de betekenis van de term "zouden moeten doen" in het Vlaams in de praktijk anders dan voor in het Amsterdams. Als wij, degenen buiten Amsterdam, alles zouden doen wat we volgens Amsterdammers zouden moeten doen.... :roll:

En overt de tent: mijn eerste fietscomputer ooit was volgens de verkoper en de gebruikershandleiding waterdicht. Niet spatwaterdicht maar écht waterdicht. Réken maar dat het ding de eerste nacht dat ik het in bezit had in een emmer met water heeft gelegen! Prima ding.

Leon
Peter Rodenburg schreef:In 2007, vijf jaar geleden, kocht ik voor 350 euro wat mijn mijn eerste kwaliteitstent zou gaan worden.
Als je nog dezelfde tent hebt, dan zal het de moeite waard zijn om bij de producent het voor te leggen.

ze hebben net in die tijd problemen gehad met de kwaliteit

http://www.hiking-site.nl/prikbord/show ... php?t=1340

http://www.hiking-site.nl/prikbord/show ... php?t=4659
Hoi Renaat,
Forum en bestuur zijn twee verschillende dingen. Ze zijn zelfs zo verschillend dat er tussen forum en bestuur nauwelijks sprake is van enige communicatie.
Verder is er op een forum als dit een behoorlijke mate van vrijheid van meningsuiting: Bert heeft een mening.
Dat jij en ik het daar niet mee eens zijn is prima, en we mogen dat m.i. ook zeggen, maar storen? Ach, Bert weet best dat het bestuur zich niet met zulke dingen bezighoudt.
En misschien is de betekenis van de term "zouden moeten doen" in het Vlaams in de praktijk anders dan voor in het Amsterdams. Als wij, degenen buiten Amsterdam, alles zouden doen wat we volgens Amsterdammers zouden moeten doen.... :roll:

En overt de tent: mijn eerste fietscomputer ooit was volgens de verkoper en de gebruikershandleiding waterdicht. Niet spatwaterdicht maar écht waterdicht. Réken maar dat het ding de eerste nacht dat ik het in bezit had in een emmer met water heeft gelegen! Prima ding.

Leon
Geweldig :D
@Bert. ben het heel vaak met je eens maar op dit punt totaal niet :lol: .
Wat denk je ervan, flesje bier bij het kampvuur bij de harskamperdennen? Met een paar pintjes komen we zeker tot elkaar :D
Peter, weet je al welke actie je gaat ondernemen? En betrof het een model van Lightwave zoals een van de reacties vermoedde?

Ik hoop dat je ons op de hoogte houdt, mogelijk dat wij er nog wat van kunnen opsteken.

Succes en Groet,

Arno
Ik ben het hier met Marco eens: dit is geen taak voor het bestuur. Maar dergelijke zaken komen toch vaker voor. Ik zal een forum topic "gear that failed" openen (in het Engels) waar mensen hun verhalen kwijt kunnen, en waar we steeds leveranciers om hun reactie zullen vragen ("wat hebben jullie gedaan om dit op te lossen?"). Daar wordt iedereen beter van lijkt me.
Wim
Wim schreef:(in het Engels)
Iemand zal bijdragen in Holando-Anglais wel moeten vertalen in het Engels of in Nederlands :wink:
Glika schreef:Peter, weet je al welke actie je gaat ondernemen? En betrof het een model van Lightwave zoals een van de reacties vermoedde?

Ik hoop dat je ons op de hoogte houdt, mogelijk dat wij er nog wat van kunnen opsteken.

Succes en Groet,

Arno
Bedankt voor de reacties iedereen.

Het betreft idd een Lightwave tent. En het is echt jammer van de lekkage want het is verder echt een heerlijke tent waar ik ook veel plezier van beleefd heb.

Mijn besluit staat nog niet helemaal vast maar ik neig ernaar om de fabrikant te benaderen met een verzoek om alleen een nieuwe buitentent (die wel waterdicht is) te kunnnen aanschaffen.
En waarom ga je niet terug naar de verkoper?
Peter Rodenburg schreef:Mijn besluit staat nog niet helemaal vast maar ik neig ernaar om de fabrikant te benaderen met een verzoek om alleen een nieuwe buitentent (die wel waterdicht is) te kunnnen aanschaffen.
mailtje is zo gestuurd, waarom zo lang getwijfeld?

Head & European Office

Carol McDermott – founder & designer
All enquiries & feedback welcome
+33 (0)965 27 48 58
carol@odl.uk.com

Belgium/Holland

Outdoor Dreams
Jakob de Proft
+32 486 39 24 25
lightwave@outdoordreams.be
Ik begrijp niets van dit draadje je geeft 350€ uit en binnen een jaar functioneerd het niet.
Vervolgens stop je 5jaar later meer energie in een fietsforum ( niet te verwarren met de consumentenbond) dan in een openhartig mailtje sturen of een telefoontje plegen naar de producent.

Ik ben de logica ff kwijt maar ik ben dan ook ern heet hoofd die dezelfde dag nog zou bellen als ik het idee heb dat er iets mis is.
En Peter,

Heb je al actie ondernomen naar verkoper en/of fabrikant?

Groet,

Arno