Heel goed dat je aangeeft waar jullie willen gaan fietsen. Dat is namelijk nogal bepalend voor welke fietsen er geschikt zijn en welke niet. Een fiets die uiterst geschikt is voor de binnenlanden van Afrika is een blok aan je been in de Alpen en vice versa.
Je hebt het over comfortabel lange afstanden fietsen. Dan is de eerste vraag die je jezelf moet stellen wellicht een beetje eng, maar het is toch echt nodig als je zoveel geld gaat uitgeven:
Heb ik een reden om niet voor een ligfiets te gaan?
Op het gebied van comfort en actieradius is er immers niets dat ook maar in de buurt van een ligfiets komt. Met het budget dat je noemt kun je heel, heel
heel sjieke ligfietsen kopen*. In Nijmegen zit toevallig éen van de beste dealers:
http://www.elan-ligfietsen.com/
Als je dat te spannend vindt of te zeer gehecht bent aan tegenwind en zadelpijn, denk ik dat je het meest gebaat bent bij een lichte fiets zonder toeters en bellen. Naafdynamo? In Europa ben je dagelijks in de buurt van een stopcontact om je telefoon en GPS op te laden. Rohloff? Een SRAM X.9/X.0 derailleursysteem is lichter en onderhoudsvriendelijker voor een fors lagere prijs**. Grote bagagedragers? Je hoeft echt geen 10 kg eten en drinken mee te nemen en de hoeveelheid kleding kan ook heel beperkt blijven als je wekelijks een wasje draait. Kogelvrije trekkerbanden? Er zijn lichtlopende banden die zelden lek gaan waarmee je 10% meer kilometers aflegt bij dezelfde inspanning.
Mijn advies in het kort:
- Kijk serieus naar ligfietsen;
- Een ruige trekkingfiets ziet er stoer uit, maar beperkt je actieradius in Europa;
- Wat niet op je fiets zit, hoeft ook niet de berg op.
Veel plezier met de keuzestress
* Ter vergelijking: mijn Fujin SL, algemeen erkend als één van de snelste en mooist afgemonteerde vakantieligfietsen, zou nu een kleine 4000 gekost hebben.
** Dit punt beschrijf ik uitgebreider in
deze blogpost.