Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Najaar/winter fietskleding - Forum Wereldfietser

Najaar/winter fietskleding

Tja, helaas ben ik niet aanwezig op het najaarsweekend!! Ben geveld met een pijnlijk loopoor, maar zal jullie de details maar besparen ;-)

Dit roze fietsgroentje heeft een vraag over najaars/winter fietskleding, met name de lange fietsbroek. Wat is jullie ervaring hiermee? Is het raadzaam om een 3/4 maat dames fietsbroek aan te schaffen? Dragen jullie handschoenen?

Oftewel...... zelfs wanneer het kouder wordt, blijf ik doorfietsen :-)
Ik ben niet zo kouwelijk, maar als het zelfs mij te gortig wordt, gooi ik er een paar arm- en beenstukken tegenaan.

.tsooJ
Tja ik ben misschien geen goed voorbeeld.
Maar ik rij in de winter altijd met 1 korte broek met zeem. Een lange joggingbroek eroverheen. 1 normaal thsirt 1 fleecetrui en 1 fleecejas. Ik heb heel snel koude handen. Dus ik heb al heel gauw mijn handschoenen aan. En dat zijn gewoon normale skihandschoenen.

Ik heb dus geen speciaal winterfietstenue.. Maar doe het met jogging spul.
Tot ongeveer 10 graden draag ik beenstukken (van Craft), onder de 10 graden draag ik een lange fietsbroek zonder zeem van Ultima. Die trek ik dan over mijn korte fietsbroek heen.

3/4 broeken heb ik nog nooit gekocht. Het is bij mij of lang of kort. En die beenstukken kan je altijd makkelijk onderweg even uittrekken.

Als het kouder wordt draag ik zeker handschoenen, voornamelijk omdat je handen anders zo ontzettend schraal worden. Als het vriest draag ik wollen wanten.

Ik fiets zelf door alle temperaturen omdat ik de fiets ook gebruik voor woon/werk (15 km enkele reis). Heb afgelopen winters zelfs gefietst met -18 graden. Het enige wat bij mij echt koud wordt zijn mijn voeten maar zelfs daar heb ik met mijn wintertenen een oplossing voor gevonden; verwarmingszolen in goretex winterfietschoenen. Ideale oplossing. Maar helaas kan ik dan niet langer fietsen dan mijn accu mee gaat :lol:
Voor iedereen is dit iets persoonlijks, maar als fietsgroentje zie je door de bomen het bos niet meer, vandaar m'n vraag :-)

Echter klinken die arm- en beenstukken mij als SPD'tjes in de oren ;-) :-D...
Zijn deze stukken "merk-gevoelig"? Ik heb een Agu fietsbroek en fietsshirt, kan ik voor de stukken een ander kledingmerkk gebruiken?
Ja, hoor. Dat zijn gewoon mouwen zonder shirt (of pijpen zonder broek).

.tsooJ
Deze zitten wel net zo strak als je fietsbroek. Ik heb ze zelf niet. Maar mij lijkt het best nog koud omdat ze gelijk op je huid zitten. Vandaar dat ik een joggingbroek draag. Iets losser waardoor de warme lucht blijft zitten. Ik zelf fiets ook met alle temperaturen. Vorige jaar ook gewoon doorgefietst met die kou. Wel een paar oorwarmers gekocht toen. Want die vroren er zowat af.

Dubbele sokken helpt bij mij redelijk tegen koude tenen. En krijg wel altijd koude vingers. Maar dat komt omdat ik toch ook al zijn ze koud ga zweten. En dat koelt teveel af
De belangrijkste winterkledij vind ik nog steeds een muts en sjaal. (Ik gebruik meestal twee Buffs, naargelang de omstandigheden de al dan niet meer isolerende versies.)

Een muts helpt zelf deels tegen koude handen en koude voeten. Al zijn natuurlijk ook handschoenen, beenverwarmers, lange fietsbroek, regenbroek, ... (naargelang omstandigheden), softshell, ... handig.

Renaat
Zoveel fietsers, zoveel persoonlijke voorkeuren :-)
Wat ook nog een optie kan zijn, is een beenstuk met daarover heen een joggingbroek. Dan blijf je zeker te weten warm.... toch?! :-)

Qua bovenkleding zijn er ook verschillende opties. Armstukken, fleecejas, fleecetrui, muts en een sjaal!!! Als ik dat allemaal aantrek, dan kunnen jullie mij als gevolg van oververhitting opvegen ;-) :-) :-D

Ik ga eerst maar eens op zoek naar arm- en beenstukken!
applemeisje schreef:Zoveel fietsers, zoveel persoonlijke voorkeuren :-)
Wat ook nog een optie kan zijn, is een beenstuk met daarover heen een joggingbroek. Dan blijf je zeker te weten warm.... toch?! :-)

Qua bovenkleding zijn er ook verschillende opties. Armstukken, fleecejas, fleecetrui, muts en een sjaal!!! Als ik dat allemaal aantrek, dan kunnen jullie mij als gevolg van oververhitting opvegen ;-) :-) :-D

Ik ga eerst maar eens op zoek naar arm- en beenstukken!
Je moet vooral denken in laagjes. Persoonlijk vind ik een windstopper een handig ding. Gebruik ik zelfs in de zomer als de ochtend nog heel koel is. Bedenk dat je al fietsend moet zorgen dat de koude lucht niet door de kleding heen komt. Een fleece onder een windstopper bevalt mij niet. Na 2 / 3 uur intensief fietsen kun je fleece uitwringen.
Als het echt koud wordt fiets ik niet meer voor de lol. Dan is het alleen nog maar 5 km naar mijn werk, in nette meneren pak etc. Voor de rest van het jaar is het inderdaad belangrijk dat je flexibel bent. Wordt het zomers iets kouder, dan komen de beenstukken tevoorschijn (hoef je je niet helemaal te verkleden). In de zomer doet de (goedkope Hema) regenbroek eventueel ook dienst als overbroek tegen de koude wind (want dat is hoe het echt koud wordt: een snelle afdaling). Verder heb ik een korte broek met uitneembare binebroek met zeem. DI ekorte broek kan ik over al mijn foietsbroeken dragen, waarmee ze ineens een stuk minder koud zijn in de wind of als het een beetje regent. Een lange fietsbroek heb ik niet want ik heb het snel te warm, en dan vallen beenstukken veel makkelijker uit te trekken.
Ik heb een reeks verschillende shirtjes, met korte en vooral lange mouwen, van dikker en dunner materiaal. Het zijn bijna allemaal kunststof hardloop shirts van Brooks, in fluo kleur voor de zichtbaarheid. Ik heb er ook een dikker vest van dat ik over een gewoon shirt kan dragen. Veder heb ik een dun windstopper jasje met afritsmouwen (ook weer in fluo, met zelf op geplakte reflectie strepen). Dat spul ademt toch niet geweldig, dus ik gebruik het eigenlijk alleen als mouwloos vestje. Als ik de mouwen eraan rits kan ik er heel lang in het jaar mee doorfietsen.
Verder heb ik altijd een buff in mijn stuurtas, die onder mijn helm gaat zodra het echt fris wordt. Als er kans is op koude afdalingen dan gaan de winterhandschoenen mee, soms zelfs in de zomer. In mijn tas zit ook altijd nog een ultralight (150 gram) dons vestje. Ik geloof niet dat ik het al eens op de fiets heb moeten dragen, maar 's avonds bij de tent of 's nachts in mijn slaapzak is het heerlijk.
Ik heb een Goretex regenjas, maar die draag ik zo min mogelijk, want daar krijg ik het erg warm in (hoezo ademend?).
Tot slot zijn er de voeten. Ik heb Shimano Goretex schoenen, en dat is fijn. Reken er echter niet op dat je het daarmee warm houdt. De wind koelt je voeten snel af, en al helemaal als het ook nog regent. Ik heb dus van Vaude heel simpele nylon overschoenen die ik niet alleen in de regen gebruik, maar ook als het koud is. Als het koud is draag ik dikke wollen sportsokken van Falke. Er is ook een cool variant met meer kunstsof, maar die is 's zomers te zweterig en 's winters te koud.
Kortom, het gaat bij het fietsen niet eens zozeer om de echte kou, alswel om regen en het effect van rijwind. Verder is het zinvol te kijken naar signaalkleuren als fluo geelgroen en voor kleding die je ook in het donker draagt reflectiestrepen. De spullen die je bij een werkkleding winkel koopt zijn wat dat betreft heel goed, en ook nog eens veel goedkoper dan het spul van de outdoorhandel.
Wim