Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welk crankstel voor Giant Expedition, model 2007 - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Welk crankstel voor Giant Expedition, model 2007

veldfiets schreef:Kennelijk is het dus voor afdalingen niet lekkerder om een groot blad (48) te hebben, ik dacht dat dat wel prettig zou werken, vond zelf in Luxemburg o.a. het vervelend dat ik niet verder kracht bij kon zetten bij afdalen, maar zoals beweerd, veel effect zou dit niet hebben gehad.
Met een verzet van 48x11 met een trapfrequentie van 90/minuut ga je bijna 50km/h. Zo hard wil je niet gaan tijdens een fietsreis :wink:
Naar echte racers moet je inderdaad niet luisteren als het gaat om de lichtere verzetten, die stoempen een berg op met 39x26 (ik ook :) )
m-gineering schreef:
Travelmaster schreef:"Steek" is vrij vertaald de diagonala afstand tussen de boutgaten van de kettingbladen..
steek is kort voor steekcirkel, de cirkel door de middelpunten van de boutgaten. Normaal wordt die opgegeven in millimeters. Is bij een oneven aantal gaten moeilijk te meten :D
Gelukkig maar, dat ik er "vrij vertaald" bij had gezet... I stand corrected! Heldere uitleg!
Tsoo: ik mag het hele crankstel verwijderen, met as en al: bladen zijn geklonken.
Wim: de MTB-maat 22/34/44 is dus te verkiezen boven de - geklonken - 28/38/48
in Europese, lees berg/heuvel situatie?
Ik heb achter: max: 29, 8 sp. Zat er op, is redelijk nieuw.
Ik denk eraan om eerst een goedkoopje te doen, maar wle met de juiste maten, dit i.v.m. de casette, deze is niet ingelopen op een nieuw crankstel.
Tsoo: ik mag het hele crankstel vervangen, bladen zijn geklonken.

Wim: achter heb ik max. 29 tanden. Ik begrijp dat ik het beste 22/34/44 kan nemen, de MTB maat, niet waar? Voor de bergen..ook Limburg. (snap nog niet waarom Giant dan de grotere bladen erop zet)
Ik ga voor een goedkoopje want de casette is nog redelijk nieuw maar vast niet ingelopen op een crankstel, weet niet hoe dit uitpakt. Ik denk dat een goedkoopje, Alivio, wel zal gaan....ik heb een fietsenmaker ter beschikking, die zegt dat dit weer afwachten is....
veldfiets schreef:snap nog niet waarom Giant dan de grotere bladen erop zet
productmanagers en inkopers die vanachter de caffe latte de modeljaren 20xx bij elkaar specificeren, om een voor de 'vak'handel overtuigende lineup samen te stellen hebben nou eenmaal een andere werkelijkheid
veldfiets schreef:Tsoo: ik mag het hele crankstel vervangen, bladen zijn geklonken.
Juist. Maar dat betekent niet dat je per se een complete set moet kopen. Lees mijn tip nogeens.

.tsooJ
Mij is niet helemaal duidelijk waarom een cassette moet inlopen op een nieuw crankstel. Om eerlijk te zijn zou ik er zelf wel een nieuwe cassette en ketting op zetten. 29t is weinig als je met bagage omhoog wilt. Een 8 speed cassette plus ketting kost kost niet veel (35 euro samen?)
En zoals gezegd, het feit dat je nu een geklonken crankstel hebt betekent niet dat je die fout hoeft te herhalen. Verwisselbare bladen zijn op den duur goedkoper, en zeker flexibeler. Let overigens ook op je derailleurs. Bij zulke verhoudingen als je nu hebt kan er achter zomaar iets anders dan een mtb derailleur met lange arm op zitten (en dat is wat je nodig hebt). Voor vraagt ook aandacht: welk model zit erop, en is dat zoals ik denk met een band om de zitbuis, of op een aangelaste nok. Voor kleinere bladen moet je derailleur namelijk lager komen te zitten, en dat moet maar kunnen (zal vast wel, maar toch).
Wim schreef: En zoals gezegd, het feit dat je nu een geklonken crankstel hebt betekent niet dat je die fout hoeft te herhalen. Verwisselbare bladen zijn op den duur goedkoper, en zeker flexibeler.
Helaas (vanuit duurzaamheidsstandpunt) is het tegenwoordig vaak goedkoper om de volledige crank te vervangen dan om de tandwielen apart te vervangen. Een crankstel en trapas zoals de link van Leon kost 50 euro, het tandwiel dat ik recent kocht bij de lokale fietsenboer (het was dringend) kostte 48 euro. Nu zit ik nog met een niet versleten kleinste blad en een matig versleten middenblad, de boutjes worden er ook niet beter op: volgende keer zal ik er minstens één moeten uitboren want bij het losdraaien heb ik ze te hard beschadigd.
Ik had ook zo'n crankset met geklonken stalen bladen op een jeugdfiets: na minder dan 2000 km was dit exemplaar toch wel versleten (net als de bijbehorende trapas van onduidelijke Chinese herkomst).
Wim
Wim schreef:Ik had ook zo'n crankset met geklonken stalen bladen op een jeugdfiets: na minder dan 2000 km was dit exemplaar toch wel versleten (net als de bijbehorende trapas van onduidelijke Chinese herkomst).
Wim
Zo'n Alivioset heeft in de cranck wel een geklonken verbinding maar de bladen zijn zelf wel met boutjes bevestiogd. De bladen zijn ook los te koop bij rose.nl voor 6, 9 resp. 9 euro.
Zo'n geklonken crackstel heeft bij mij aardig wat overleefd. Na 10.000 km heb ik gewoon de bladen eens vervangen want nieuwe fietsen altijd lekkerder :-)
Bladen van betere groepen gaan bij mij zomaar 2x zo lang mee (RSX 20.000 km maar dan wel scherp gepunt).
Leon
Travelmaster schreef:"Steek" is vrij vertaald de diagonala afstand tussen de boutgaten van de kettingbladen. Je kunt je voorstellen dat als die afstand niet correct is, je kettingbladen niet op de crank gemonteerd kunnen worden.
De bladen zijn geklonken: alles dien ik te verwisselen...met steek-aspecten heb ik dus niet mee van doen.
Maar weer wel als je nieuwe cranks koopt.
Wim
Wim schreef:OK, voor een nog betaalbaar nette kwaliteit touring crankstel denk ik allerleerst aan de Sugino XD. Steek is hier 110 mm voor de twee buitenste bladen, en 74 mm voor het binnenblad. Het kleinste binnenblad is dan 24t, en 34t en 46t zijn dan goede passende midden en buitenbladen. Heb je een erg basale voorderailleur, dan liever 44t. Dit lijken me goede verhoudingen op te leveren als je echt wilt klimmen. Er komt nog wel een nieuwe trapsas bij (Shimano UN 54-55) van iets van 15 euro. Deze Sugino is te koop in allerlei lengtes, dus als je erg korte of lange benen hebt kun je kiezen wat beter bij je past.
Wim

Waarom niet de Shimano gekozen? Alilvio/Deore spec.?
gios schreef:
veldfiets schreef:Martin: dit is een geklonken crankstel.

Ik snap niet goed wat jullie met "steek" bedoelen, sorry.
Als het een geklonken crankstel is, dan moet je de hele hap vervangen. Ik zou me om de vertanding niet teveel zorgen maken, of je middenblad nu 32, 34 of 36 tandjes heeft maakt imho niet zoveel uit.

De steek. Was mijn plaatje niet duidelijk? dat wel, maar niet de strekking ervan.
Afbeelding
De steek van dit blad is 6,4 cm
gios schreef:
veldfiets schreef:Martin: dit is een geklonken crankstel.

Ik snap niet goed wat jullie met "steek" bedoelen, sorry.
Als het een geklonken crankstel is, dan moet je de hele hap vervangen. Ik zou me om de vertanding niet teveel zorgen maken, of je middenblad nu 32, 34 of 36 tandjes heeft maakt imho niet zoveel uit.

De steek. Was mijn plaatje niet duidelijk?
Afbeelding
De steek van dit blad is 6,4 cm
Jawel, maar de strekking niet.
Doordat ik de hele hap moet verwisselen is dit niet van belang, tenzij ik iets neem met aparte keuzes, wat ik niet van plan was, ben.
Wim schreef:OK, voor een nog betaalbaar nette kwaliteit touring crankstel denk ik allerleerst aan de Sugino XD. Steek is hier 110 mm voor de twee buitenste bladen, en 74 mm voor het binnenblad. Het kleinste binnenblad is dan 24t, en 34t en 46t zijn dan goede passende midden en buitenbladen. Heb je een erg basale voorderailleur, dan liever 44t. Dit lijken me goede verhoudingen op te leveren als je echt wilt klimmen. Er komt nog wel een nieuwe trapsas bij (Shimano UN 54-55) van iets van 15 euro. Deze Sugino is te koop in allerlei lengtes, dus als je erg korte of lange benen hebt kun je kiezen wat beter bij je past.
Wim

Waarom niet gewoon Shimano, Alivio/Deore spec.? Vanwege de maten? 22/3./44?
(kleinste 22, te klein? )
Deore is inmiddels van die brakke Hollowtech II. Alivio zou kunnen als je geen uitzonderlijke lengte nodig hebt. Neem dan de versie van 22t binnenblad. Sugino XD is gewoon veel mooier, is er in vele lengtes, en je voeten staan wat minder ver uit elkaar (lage q heet dat), maar Alivio gaat het best doen.
Wim
veldfiets schreef:
gios schreef:
De steek. Was mijn plaatje niet duidelijk?
Jawel, maar de strekking niet.
Doordat ik de hele hap moet verwisselen is dit niet van belang, tenzij ik iets neem met aparte keuzes, wat ik niet van plan was, ben.
Snap ik, maar dit bericht was van voor dat je vertelde dat het een vast crankstel was.
Alivio is prima hoor!
Ik weet niet waar je woont, maar een fatsoenlijke fietsenmaker kan je verder helpen. En mocht je in het verre westen van Noord-Brabant wonen wil ik je wel helpen met de montage.