Blanche schreef:AB schreef:Ik zou denk ik sparen voor een nieuwe fiets...
Niet mee eens, onze eerste tochten door Marokko, Turkije, Roemenië, Hongarije en Slowakije en Tsjechië maakte we ook op een doodgewone gazelle hybride. Laat je niet opjutten om gelijk een dure fiets te kopen voor deze reis.
Ik jut niet, maar ik wil wel waarschuwen.
De vakantie wordt echt een stuk minder leuk als je je eigen fiets niet meer kunt vertrouwen.
Wytse gaat zijn eerste vakantie naar het uiterste noorden van Noorwegen. Hartstikke mooi land. Vooral doen.
Dunbevolkt ook en uitdagend.
Ik heb ook mijn eerste lange tochten naar volle tevredenheid gemaakt op een Gazelle Medeo Trekking. Dat was geen 'doodgewone' hybride, want hij had allerlei speciale aanpassingen die de fiets geschikt maakten voor stevigere lange tochten met bagage. Stond in de folder. Het bleef een gepimpte confectiefiets, maar ik heb er mijn eerste duizenden Europese km's op gemaakt door de Alpen, de Vogezen en de Apennijnen. En ik heb de smaak te pakken gekregen.
Totdat ik in
Noorwegen te maken kreeg met:
- speling op aluminium (!) balhoofd en dus binnen een maand tweemaal schroefdraad versleten. Helemaal weg.
- meerdere lekkages en een echte klapband (2x) in afdalingen vanwege oververhitte velgen. Een nieuwe 28" binnenband is daar nauwelijks te krijgen.
- gebroken voordrager
- afgebroken standaard.
- gelzadel waarvan het 'leer' begon te scheuren, waardoor ik elke avond bolletjes siliconen-gel van mijn broek kon plukken en uiteindelijk gewoon op de harde plastic constructie zat.
Mijn wielen hebben de tocht prima overleefd, maar volgens mij waren dat ook degelijke velgen en zaten er 36 spaken in.
Behalve de toenemende angst dat er in de volgende afdaling weer een essentieel onderdeel het zou begeven, moest ik elke 4 of 5 dagen weer op zoek naar een fietsenmaker.
Die zijn schaars in Noorwegen en zeker in de contreien waar Wytse gaat fytse.
Nieuwe fiets is misschien overdreven. Maar je hebt nu genoeg tips van verstandige mensen om je vakantie leuk te houden.