Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voorbereiding voor een ongetrainde fietser - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Voorbereiding voor een ongetrainde fietser

AB schreef: Ik zou denk ik sparen voor een nieuwe fiets (kan ook marktplaats uiteraard) en deze batavus gebruiken om veel kilometers nabij het thuisfront mee te maken, denk aan woonwerkverkeer, dagtochten, etc.
Niet mee eens, onze eerste tochten door Marokko, Turkije, Roemenië, Hongarije en Slowakije en Tsjechië maakte we ook op een doodgewone gazelle hybride. Laat je niet opjutten om gelijk een dure fiets te kopen voor deze reis. Gewoon gaan trainen en op reis gaan. Als het fietsen je bevalt kan je daarna nog altijd een duurdere en betere fiets kopen.
Blanche schreef:
AB schreef: Ik zou denk ik sparen voor een nieuwe fiets (kan ook marktplaats uiteraard) en deze batavus gebruiken om veel kilometers nabij het thuisfront mee te maken, denk aan woonwerkverkeer, dagtochten, etc.
Niet mee eens, onze eerste tochten door Marokko, Turkije, Roemenië, Hongarije en Slowakije en Tsjechië maakte we ook op een doodgewone gazelle hybride. Laat je niet opjutten om gelijk een dure fiets te kopen voor deze reis. Gewoon gaan trainen en op reis gaan. Als het fietsen je bevalt kan je daarna nog altijd een duurdere en betere fiets kopen.
Om alles op 1 fiets te doen (woonwerk, tochten en zo'n reis) zou voor 2014 wellicht al teveel van het goede kunnen zijn, vandaar de suggestie om toch al uit te kijken naar nieuwe wielen.... die krijgen veel te verduren richting noordkaap. Het is niet te voorspellen of iets kapot gaat, alleen wens je soms iemand toe om de kansberekening zo gunstig mogelijk te houden. Zelf zou ik dus omkijken naar iets met meer fundament.

Overigens ziet de fiets er op de foto nog goed uit, dus je kunt altijd kijken of ie het haalt. Vantevoren de wielen checken op speling en ze door een specialist laten invetten en nakijken op goede spaakspanning.

Overigens heb ik ook mooie reizen gemaakt met mijn woonwerkhybride jaren geleden, had niet eens in de gaten dat mijn velg gescheurd was ;).
AB schreef:Vlak voor de reis even nieuwe banden, ketting, cassette en remblokjes en vervolgens op reis.
Echt vlak voor de reis is m.i. niet het meest betrouwbaar. Hoe vaak lezen we hier niet "we hadden een splinternieuwe .... en na een paar dagen bleek al dat .... en was het stuk .... gelukkig garantie maar toch een aantal vakantiedagen weg"?
Dus maak je fiets bijtijds op orde zodat je er nog een stuk of wat, zeg 500 km, op fietst voordat je vertrekt; ook als er een fietsenmaker aan gezeten heeft.
Dat geldt ook voor de rest van de uitrusting: het tentje heb je geprobeerd in de regen, de brander getest in de praktijk, het matje beslapen etc. etc.
Leon
Kijk hier eens voor wat tips: http://www.leonpoels.nl/fietsen/deeerst ... kantie.pdf
Deze fiets is wat marginaal voor een dergelijke tocht. Zoals anderen ook al adviseerden, zou ik er in elk geval een handgebouwd achterwiel in zetten.
Misschien is eerst een minder extreme tocht een goed plan voor volgende zomer.
Wim
Wim schreef:Kijk hier eens voor wat tips: http://www.leonpoels.nl/fietsen/deeerst ... kantie.pdf
Deze fiets is wat marginaal voor een dergelijke tocht. Zoals anderen ook al adviseerden, zou ik er in elk geval een handgebouwd achterwiel in zetten.
Misschien is eerst een minder extreme tocht een goed plan voor volgende zomer.
Wim
Bestaat er al een draadje met een top tien van meest voorkomende mankementen tijdens een volbepakte fietsreis?
Gebroken spaak en gescheurde velg op 1?
Scheve derailleur op 2?
Speling op de wielnaaf en balhoofd op 3?
etc
Je kunt wel wat vinden op sites van wereldfietsrs die echt lang weg zijn. Minstens zo interessant is echter wat er is gaat bij mensen die slecht voorbereid op minder woeste tochten gaan. Hier wat van mijn impressies:
Achterwiel. Dit is ook al snel een show stopper, en een reservewiel heb je niet bij je.
Buitenbanden. Monteer een ongeschikt type, en ze gaan snel stuk. Of gewoon pech als je een stuk staal op de weg tegenkomt, of zo. Een reservebuitenband is voor ambitieuzere tocten geen gek idee.
Dragers. Tegenwoordig rijden velen met Tubus, en die geven nauwelijks problemen, Vroeger was dit wel een ernstig probleem.
tja en dan heb je nog zo'n lange lijst van andere dingetjes die kapot kunnen. Trapassen, zadelpennen (neem er een met twee bouten), Brooks veren, crankarmen. En wat niet al.
Interessant is dat het bij stellen bijna altijd de fiets van de man is waar van alles stuk gaat. Gemiddeld zijn mannen natuurlijk aardig zwaarder, sterker, en langer. Waarmee maar weer aangetoond wordt dat fietsonderdelen vaak op het randje zitten van net degelijk genoeg.
Wim
Wim schreef: Interessant is dat het bij stellen bijna altijd de fiets van de man is waar van alles stuk gaat. Gemiddeld zijn mannen natuurlijk aardig zwaarder, sterker, en langer.
En misschien ook bruter. De 'slopers' die ik ken ontbreekt het vaak ook aan een zekere souplesse, voorzichtigheid, ... . Ze lossen in zekere zin alles op door kracht. (Wat natuurlijk niet wegneemt dat problemen onderweg iedereen kan overkomen.)

Renaat
Hoi hoi
Blanche schreef:Niet mee eens, onze eerste tochten door Marokko, Turkije, Roemenië, Hongarije en Slowakije en Tsjechië maakte we ook op een doodgewone gazelle hybride. Laat je niet opjutten om gelijk een dure fiets te kopen voor deze reis. Gewoon gaan trainen en op reis gaan. Als het fietsen je bevalt kan je daarna nog altijd een duurdere en betere fiets kopen.
Natuurlijk zou ik liever een mooie nieuwe fiets kopen, echter mijn budget is beperkt en er is een grote kans dat het de komende 10 jaar bij deze ene tocht blijft (helaas). Een 2e hands kopen onder de €750,00 waar je niets aan hoeft te doen???? Ik steek dan liever dat geld in goede onderdelen! Zo wie zo nieuwe; voordrager, ketting, tandwielen, remschijven, bande,n en (achter-) velg. Met €750,00 ben je er dan zo doorheen lijkt me. :wink:

Bedankt voor alle tips tot nu toe,

Groet Wytse :D
Probeer of je het ook zonder voordrager kunt. Dat is met een verende voorvork niet zo'n strak plan. En laat zeker een nieuw achterwiel bouwen door een echte wielbouwer.
Succes,
Wim
Blanche schreef:
AB schreef:Ik zou denk ik sparen voor een nieuwe fiets...
Niet mee eens, onze eerste tochten door Marokko, Turkije, Roemenië, Hongarije en Slowakije en Tsjechië maakte we ook op een doodgewone gazelle hybride. Laat je niet opjutten om gelijk een dure fiets te kopen voor deze reis.
Ik jut niet, maar ik wil wel waarschuwen.
De vakantie wordt echt een stuk minder leuk als je je eigen fiets niet meer kunt vertrouwen.

Wytse gaat zijn eerste vakantie naar het uiterste noorden van Noorwegen. Hartstikke mooi land. Vooral doen.
Dunbevolkt ook en uitdagend.

Ik heb ook mijn eerste lange tochten naar volle tevredenheid gemaakt op een Gazelle Medeo Trekking. Dat was geen 'doodgewone' hybride, want hij had allerlei speciale aanpassingen die de fiets geschikt maakten voor stevigere lange tochten met bagage. Stond in de folder. Het bleef een gepimpte confectiefiets, maar ik heb er mijn eerste duizenden Europese km's op gemaakt door de Alpen, de Vogezen en de Apennijnen. En ik heb de smaak te pakken gekregen.

Totdat ik in Noorwegen te maken kreeg met:
  • speling op aluminium (!) balhoofd en dus binnen een maand tweemaal schroefdraad versleten. Helemaal weg.
  • meerdere lekkages en een echte klapband (2x) in afdalingen vanwege oververhitte velgen. Een nieuwe 28" binnenband is daar nauwelijks te krijgen.
  • gebroken voordrager
  • afgebroken standaard.
  • gelzadel waarvan het 'leer' begon te scheuren, waardoor ik elke avond bolletjes siliconen-gel van mijn broek kon plukken en uiteindelijk gewoon op de harde plastic constructie zat.
Mijn wielen hebben de tocht prima overleefd, maar volgens mij waren dat ook degelijke velgen en zaten er 36 spaken in.

Behalve de toenemende angst dat er in de volgende afdaling weer een essentieel onderdeel het zou begeven, moest ik elke 4 of 5 dagen weer op zoek naar een fietsenmaker.
Die zijn schaars in Noorwegen en zeker in de contreien waar Wytse gaat fytse.

Nieuwe fiets is misschien overdreven. Maar je hebt nu genoeg tips van verstandige mensen om je vakantie leuk te houden.
Hoi hoi,

Ik heb ook nog een andere mogelijkheid:

Mijn Gazelle Torrente!

Afbeelding

Afbeelding

Deze fiets beschikt over een goed frame + verende voorvork, maar de rest moet dan wel vervangen worden.

Nadelen:
*Bijna alles vervangen
*Alleen achterdrager bevestigen dus weinig bagage mee!

Voordelen:
*Door de sportievere zithouding gestroomlijnder.
*Lichtere fiets maar toch een sterk frame.
*Ik haal hier veel snellere tijden mee.
*Ik zou de Batavus kunnen verkopen en de opbrengst bij mijn budget kunnen leggen.

Wat vinden jullie van dit idee? :roll:

Groet Wytse :D
Wytse1968 schreef: Deze fiets beschikt over een goed frame + verende voorvork, maar de rest moet dan wel vervangen worden.
Als er iets is op de twee fietsen dat niet zo geschikt is voor zo'n lange reis, is het volgens mijn bescheiden mening net de verende voorvork.

Renaat
Wytse, ik zou op zoek gaan naar een nieuwe (2e-hands) fiets. Als ik het zo zie wordt het bevestigen van een achterdrager een ramp, als je het al passend kan krijgen. Zonder al teveel bagage moet het volgens Jim en Walter ook zonder voortassen te doen zijn, dus kan de voorvork blijven. Andere optie is een aanhanger van Radical of een Bob-Yak om je bagage mee te transporteren, je fiets wordt er daardoor wel een stuk breder van, niet altijd even handig.
Het probleem is dat geen van beide fietsen erg geschikt is. Allebei OK voor een minder extreme tocht, maar allebei marginaal voor de Noordkaap. Eerlijk gezegd denk ik dat je als je zo onervaren bent en nog zoveel te trainen hebt, je gewoon eerst komende zomer een minder extreme tocht moet maken, om fitter te worden, ervaring op te doen, en te bezien welke spullen het wel houden en welke niet.
Dit kan veranderen als je blijkt meer survival ervaring te hebben. Je schrijft dat je militair bent geweest. Mocht je Noord Noorwegen ervaring hebben dan slik ik veel in, behalve mijn opmerking dat deze fietsen niet echt goed genoeg zijn.
Wim
ik zou vermoeden dat je met bijv. de Batavus ook een heel eind moet kunnen komen. Het zou niet mijn eerste keus zijn (heb persoonlijk slechte ervaringen met Batavus maar dat was ook een slechtere uitvoering) maar waarom zou deze fiets je niet naar de Noordkaap kunnen brengen? Ik ben uiteindelijk met een slechter afgemonteerde Batavus ook van NL tot Zuid Noorwegen gekomen. (wel later thuis problemen met spaken die door velg heen trokken :shock: )

Daarom lijkt mij het advies van Blanche een goed advies: eerst gebruiken wat je hebt en later evt. verbeteren / vervangen.

Zolang je redelijk veel op asfalt blijft vraag ik mij af of de fiets snel uit elkaar zal vallen. Hoe kritisch het met de velgen / wielen zit weet ik niet, dit lijkt mij inderdaad (ook gezien mijn eigen ervaringen met Batavus fiets met remmen bij naaf en niet bij velg) een aandachtspunt. Klimmen met verende voorvork die je niet kunt locken is misschien minder handig? En is het alu achterdragertje sterk genoeg? (max. belastbaarheid staat er vaak op vermeld)

Misschien is het een goed idee om o.a. vooraf een proef-fietsvakantie te houden in heuvelachtig gebied? En natuurlijk thuis zoveel mogelijk fietsen zoals al is aanbevolen; als je bijv. graag fotografeert kun je dit mooi combineren met het fietsen, ook in de winter.

Om nog wat inspiratie op te doen is dit wellicht nog een leuke website:

http://www.jkoelstra.nl/
Revanho schreef:Als er iets is op de twee fietsen dat niet zo geschikt is voor zo'n lange reis, is het volgens mijn bescheiden mening net de verende voorvork.

Renaat
Ik heb de Gazelle de eerste jaren zonder verende voorvork bereden maar vond de vering (hier in NL) een verademing! De originele vork heb ik nogwel en deze is eventueel terug te plaatsen!

Maar veel belangrijker kun je mij uitleggen wat de voor / nadelen van zowel verende als niet verende vorken zijn? (misschien een hele domme vraag maar ik heb echt geen is :?:

Groet Wytse
Verende vorken kunnen makkelijk stuk en bieden niet meer (eerder minder) comfort dan een goede (klassieke met gegoten kroon) gewone vork in combinatie met brede banden. Ze zijn bovendien een kilo zwaarder. Echt goede verende vorken zijn heel duur. Voordrager en verende vorken is lastig. Verende vorken zijn vooral zinnig voor stevig off road werk (als er een omgevallen boom langs komt).
Wim
Wim schreef:Verende vorken kunnen makkelijk stuk en bieden niet meer (eerder minder) comfort dan een goede (klassieke met gegoten kroon) gewone vork in combinatie met brede banden. Ze zijn bovendien een kilo zwaarder. Echt goede verende vorken zijn heel duur. Voordrager en verende vorken is lastig. Verende vorken zijn vooral zinnig voor stevig off road werk (als er een omgevallen boom langs komt).
Wim
Ik weet niet wat er voor vork op de Batavus van Wytse zit, maar op mijn vorige stadsfiets (Batavus Vivente) zat ook een verende voorvork. Die is in ruim 18.000 kilometer door weer en wind nooit stuk gegaan. En dat zonder dat ik er noemenswaardig onderhoud aan heb gepleegd. Beetje schoonmaken af en toe (vooral na de herfst/winter), verder niks...

Daarnaast zou ik zelf met mijn mountainbike op stap gaan, als ik op fietsvakantie zou gaan (wellicht volgend jaar; Noorwegen trekt me ook wel eigenlijk). Daar zit een Rock Shox Reba voorvork op die je ook op mtb's van €1500-2000 vindt. Als die klappen op kan vangen op een serieuze mtb-route (en dat kan ie tot op heden prima), dan lijkt het me toch dat ie een asfalttocht (ook naar de Noordkaap) ook wel zal overleven...

Nogmaals, wellicht is de voorvork op de Batavus van Wytse van mindere kwaliteit, dat weet ik niet, maar op asfalt hebben ze niet zo veel te lijden is mijn ervaring. En de discussie of het dan nog nut heeft, wilde ik hier maar even niet gaan voeren, voordat het weer op een bandendiscussie uitloopt...
Wel eens in Noord Noorwegen geweest? De wegen zijn slecht, het regent er veel, en er is geen fietsenmaker (die is er elders in Noorwegen ook niet veel). Walter's waarschuwingen zijn zeer terecht. Laat ik het zo zeggen: van de ik geloof 18 mensen in mijn groep op de buitenlandtrektocht van de Wereldfietser naar Noorwegen van drie jaar terug kregen er vijf dure problemen met hun wielen (iedereen had zijn fiets voor de tocht laten nakijken). De omstandigheden zijn gewoon heel zwaar.
Wim
Wim schreef:Wel eens in Noord Noorwegen geweest? De wegen zijn slecht, het regent er veel, en er is geen fietsenmaker (die is er elders in Noorwegen ook niet veel). Walter's waarschuwingen zijn zeer terecht. Laat ik het zo zeggen: van de ik geloof 18 mensen in mijn groep op de buitenlandtrektocht van de Wereldfietser naar Noorwegen van drie jaar terug kregen er vijf dure problemen met hun wielen (iedereen had zijn fiets voor de tocht laten nakijken). De omstandigheden zijn gewoon heel zwaar.
Wim
Wielen? We hadden het toch over voorvorken?

Ben nooit in Noorwegen geweest, vandaar dat ik het voor volgend jaar overweeg, want het lijkt me een heel mooi land. Niet helemaal naar de Noordkaap overigens. Eerst maar eens een wat kortere tocht, want ik kan helaas niet oneindig lang vrij krijgen van m'n werk...

Overigens: er zijn er hier toch wel meer die een mtb gebruiken als reisfiets? Meen wel eens ervaringen gelezen te hebben (maar dat kan ook elders geweest zijn)...