AB schreef:Wel gezond toch? Een beetje zelfspot en toch een beetje onbewuste drang naar enig (fiets)avontuur. In mijn vriendenkring (die niet fietsen) wordt ook altijd een beetje smalend gedaan om wielerkleding. Kennelijk hoort het erbij als beginnend fietser om daar een drempeltje te nemen en zijn niet-fietsers die strakke kleding niet gewend. Dan is een beetje zelfspot wel heel leuk om te lezen.55er schreef:Whoehaha...hoe realistisch als ik s'avonds liggend in ons tentje, naast me kijk...Wat versta je hier eigenlijk onder?
Door fietsen in wind, regen, kou en felle zon ga je er nou niet echt op je voordeligst uitzien.
Ik heb een dikke bos blond haar wat gigantisch in de knoop komt, verkleurd en verdroogd tot stug stro, een rood/bruin verbrand gezicht, een neus die constant vervelt, witte strepen naast verwilderde fietsogen (door het dichtknijpen tegen de zon), droge pijnlijke lippen, bruine handen met witte vingers (je kan niet fietsen met wijd gespreide vingers), gebleekte zoutplekken op de rug van m'n lievelings t-shirt en door enorme vreetbuien sta ik dus zo, vergezeld door akelige zweetluchtjes, heel ongegeneerd al bij de kassa een banaan in m'n mond te proppen, niet echt charmant nee.
En als ik me uitkleed, oelala dat is helemaal schrikken, want buik, rug en billen zijn zo wit als wit wasgoed reclame. En na een hele dag fietsen ben ik behoorlijk moe en om dan in een natte koude tent, op een dun slaapmatje, gewurmd in een strakke slaapzak aan romantiek te denken, nou nee niet echt. Ik ben dan al blij dat ik 's
nachts niet hoef te plassen want dat is al meer dan genoeg gehannes.
Dus misschien toch maar beter in een strak badpak ofzo lekker op 't strand gaan liggen?
Persoonlijk denk ik dat een atb prima om te bouwen is naar vakantiefiets. Weliswaar niet zo volwaardig als een echte trekkingfiets (spatborden, verlichting, voorvering, schijfremmen, lange achterbrug), maar je hebt op een atb tenminste wel de mogelijkheid om echt offroad te gaan..... of met smallere 26" schwalbe kojaks ook gewoon de mogelijkheid om snel over asfalt te vliegen. Het speelse karakter van een atb is ook goed om wat stuurvaardigheid en conditie op te doen.
Daarentegen, koop je meteen een 26" trekkingbike (met mogelijkheid tot brede banden), dan kun je daar eventueel weer prima een kale atb van maken. Gewoon verlichting, dragers en spatborden demonteren.
Zelf vind ik het prettig om verschillende fietsen te hebben (van beide 1 in plaats van 2 in 1). Een tweedehandsje voor de dagritten in de nabijheid van huis (en evt. woonwerkverkeer) en een nieuwe trekkingbike voor het echte vakantiewerk (waarbij je blindelings wilt vertrouwen op de duurzaamheid en de kwaliteit). Zo krijgt het tweedehandsje (atb) de meeste slijtage te verduren en blijft de echte trekkingbike een beetje bespaard voor het echte meerdaagse sleurwerk. Een iets ruimere berging/garage is dan wel een vereiste uiteraard.