Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vakantiefiets - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Vakantiefiets

cotweetje schreef:okay, thanks voor de tips, het worden alleen achtertassen, en het wordt 1 broek, de tarp blijft thuis, en 1 handoek, het water komt in bidons op de fiets.

Ik zit zelfs te denken om alleen esperit blokken te kopen voor het koken.

Nu heb ik slaapzak en een vaude taurus 1, ik neem aan dat die zakken niet waterdicht zijn, en een vuilniszak gaat op den duur kapot.

Stoppen jullie die dingen apart in een dry bag of in een 1 drybag, en het leger gebruikt gore-tex compressie zakken om slaapzakken, ik heb daar 1 van thuis.
Kun je die beter om je slaapzak heen doen, is lichter en waterdicht, ik vindt het alleen beetje raar om camo op je fiets te hebben.

En bestaat ook gore tex zak, ex-leger om om je tent te doen of moet je een drybag kopen van een 0.5 kg.

10 dagen pre fab en 4 keer lux :lol: ik ga voor de eerste keer en het kost al genoeg, zo milieu bewust bezig zijn is toch genoegdoening genoeg :wink:
(droge) slaapzak gaat gewoon in 1 van je zijtassen, (nat) tentje bovenop de achterdrager (die waait wel droog tijdens het fietsen, voorzover er water in lekt).

nog even inhakend op je vorige bericht, wetende dat je veranderingen hebt aangebracht.

Linksachter: tarp hoeft niet mee, mes en vork kan in 1, 1 liter fles water kan bovenop tent of in petfleshouder, 10 maaltijden nasi (voordeel, je wordt steeds lichter (en sterker) gedurende je vakantie), mok klinkt zwaar, leesboek (kindle), suiker?, slippers?, handdoek kan een stuk lichter als ie maar niet van katoen is, badhanddoek kan thuisblijven.

Rechtsachter: 4 broeken??, dat kan in 1 afritsbroek! Neem geen katoenen tshirts mee, onnodig zwaar en wordt klam bij zweten, een licht craftshirtje is zoveel prettiger en hoef je niet alleen als ondergoed te gebruiken. Sweatshirt lang?, misschien is een lange mouw icebreaker iets voor je. 4 paar onderbroeken??, dat kan toe met 1 onderbroek, die je zo nu en dan even wast. Vier paar sokken kunnen 2 paar zijn. Die tweede 1 liter fles water lijkt me onnodig. Hamer voor haringen kan ook thuisblijven, als de ondergrond te rotsig wordt, vindt je vast wel een paar stenen in de buurt.

Op deze manier creeer je vast wel ruimte om je slaapzak ook nog in je zijtassen kwijt te kunnen. Kan je tent bovenop je drager. En er zijn ontzettend compacte slaapmatjes te verkrijgen, die kan dan ook in je zijtas.

Voila, twee zijtassen en een tent bovenop. Stuurtasje en/of rugzak(camelbak) erbij voor je documenten en fototoestel en gaan met die banaan. En bedenk maar zo dat je in Schotland, Duitsland en de Ardennen onmogelijk kunt verdwalen of van de honger/dorst kunt omkomen.

Zorg voor een paar goed gespaakte wielen en neem wat reservespaken mee wat een probleem kan zijn bij luxe exclusieve racewielen.
Kunie schreef:@ Karel: kan het zijn dat van die 15 kilo al minstens 5 kilo verloren gaat aan dragers, ortliebtassen en een loodzware rackpack?
Ik had in totaal 15,6 kg bagage mee, inclusief 2 achtertassen en rackpack (samen 2,16 kg)

Ik heb mijn tocht gemaakt met een aangepast crossfiets.
Rechtopstaand klimmen lijkt me dan niet aangewezen. Ik vond het nogal te veel "wringen of tegenwerken". Zoiets ligt waarschijnlijk aan het frame (of wielen? Mavic CXP22, 36 spaaks).
Ik wou eerst even proberen of ik vakantiefietsen leuk vond, zonder grote investeringen te doen (ben racefietser). Viel best mee met de tent op stap.

2 dagen onophoudelijk regen....dan ben je toch blij dat je een paar extra (lichte) sportschoenen mee hebt.
Zaterdag even tassen gekocht, moet nog xtra bidon kopen met houder, zat erover na te denken om een set xtra dikkere banden met binnenbanden te kopen, of is dit overdone.

Als ik zal extra spaken koop, moet je dan ook een tool hebben om dat te bevestigen ?

xtra ketting of alleen reperatie-set.

Afbeelding

Afbeelding
Om een spaak (achter) te vervangen heb je een spaaksleutel, (platte) schroevendraaier en bij een derailleurfiets een freewheelafnemer nodig (liefst compacte versie). Een noodspaak is wat makkelijker; maar is een tijdelijke oplossing; hoewel je sowieso vraagtekens bij de kwaliteit van het gehele wiel moet zetten wanneer er spaken gaan breken.
Het probleem met spaken is tweeledig; in de praktijk breken vrijwel alleen de spaken aan de freewheel kant. Die kun je alleen vervangen door de cassette te verwijderen . En dat gaat alleen met een NBT II, of iets dergelijks. En als er eenmaal een spaak gebroken is heb je een aaardige kans dat er meer volgen, en dat je spoedig aan een nieuw wiel toe bent. Met goede voldoende sterke handgebouwde wielen komt spaakbreuk heel zelden voor. Wij hebben het in de familie al zeker tien jaar niet meer meegemaakt.
Als je met dikkere banden iets bedoelt met meer dik rubber, dan zou ik daar nog eens goed over nadenken. Banden zoals de nieuwe Marathon Greenguard, of nog erger, de Marathon Plus, fietsen heel lomp. Bredere lichte banden (met leer lucht voor comfort en meer rubber op de weg voor grip) zijn altijd een goed idee. Mijn kampioen: de Panaracer Pasela, in 28 inch tot maximaal 37 echte mm.
Wim
ja ik bedoelde breder, de Panaracer Pasela, waar kan je die vinden in omgeving R.dam ?

Nog een paar vragen:

* Ik zoek nog een footprint voor een vaude taurus 1

* Is de Topeak minitool Alien 3 zijn geld waard

* Is de topeak road morph g zijn geld waard, ik heb nu een kleine pomp maar vindt het onhandig oppompen.

* is een snel binder met 4 punten voldoende of gaat dat op een gegeven moment schuiven.

* ik heb er nu een van 100mm lang maar zit te denken aan een slot bbb Luskabel Extra 180*10mm, voor aan mijn tent te haken of om een boom te doen.
cotweetje schreef:* Ik zoek nog een footprint voor een vaude taurus 1

* Is de Topeak minitool Alien 3 zijn geld waard

* Is de topeak road morph g zijn geld waard, ik heb nu een kleine pomp maar vindt het onhandig oppompen.

* is een snel binder met 4 punten voldoende of gaat dat op een gegeven moment schuiven.
Voor reparaties onderweg heb je genoeg aan een Topeak Hummer; los gereedschap kan ook trouwens; ik zie de meerwaarde van die topeak alien voor fietstochten door europa niet zo.

Ik zou in ieder geval een (mini)pomp nemen met een slangetje; een manometer erop is leuk maar je kunt ook een losse manometer/drukmeter kopen; dan ben je alsnog lichter uit.
Panaracer Pasela via: www.m-gineering.nl
Wim