Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuw pedaal van Ergon. - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Nieuw pedaal van Ergon.

Christophorus schreef:Het platform loopt naar buiten toe met 6 graden schuin af
Whoops! Gezien het feit dat ik val alle gladde pedalen dreig af te schieten is voor mij die 6 graden een onoverkomelijk nadeel. Dit soort dingen zijn erg persoonlijk. Ook van het opstaande randje dat mijn voeten zou dwingen iets te doen vermoed ik dat ik het er na minder dan 10 km met de ijzerzaag af zou halen.
Leon
Christophorus schreef:Ik heb de Ergon pedalen van de Nederlandse leverancier op proef gekregen.

Na meerdere honderden kilometers zijn er een aantal dingen die me niet en wel bevallen.

Wat beviel er wel?

- Het platform is lekker groot, wat voor minder druk onder de zool zorgt.
- Het platform loopt naar buiten toe met 6 graden schuin af, wat merkbaar voor een betere doorbloeding naar de kleinste twee tenen zorgt en een wat natuurlijkere, meer ontspannen stand van de voeten op het pedaal.
- De voeten staan mooi dicht op de crank.
- Met normale wandelschoenen, Teva's en schoenen met leren zolen had ik voldoende grip en ondersteuning.

Wat beviel er niet?

- Het lager van het rechter pedaal liep na 350 steeds vaster. Na het losser stellen van de bout is het probleem niet meer teruggekeerd.
- Met schoenen met slappe zolen (Allstars) drukken de opstaande randen vervelend in de tenen en het midden van de voet en werden m'n tenen alsnog gevoelloos.
- Met modderige bergschoenen had ik onvoldoende grip.

Ik heb ook de Wellgo's van Santos en gelijksoortige pedalen van BBB getest en die bevielen me in bijna alle omstandigheden en met de meeste schoenen beter (behalve met leren zolen). Al miste ik het 6 graden aflopende oppervlak wel...
Als je echt luxe wil kun je voor verschillende terreinen meerdere pedalen meenemen. :? Maar in de praktijk is dat geen praktische oplossing. :!:

Die van shimano zien er trouwens ook leuk uit. :!:

Zelf hou ik het op de Ergon deze zijn sowieso beter in vergelijking met de vorige shimano pedalen. Voor mij voldoen ze. Het blijft natuurlijk een persoonlijke keus. Net als bijvoorbeeld een zadel.
Alweer 2 weken terug van onze toer door Scotland. Startend in Inverness langs Loch Ness (kunt beter zuidelijke route nemen is rustiger). Richting Drumnadrochit, Fort Augustus, RoyBridge, Newtonmore, Blair Atholl, Perth en eindigend in Edinburgh. In tegenstelling tot wat mijn vrienden dachten vrijwel geen regen en zelfs behoorlijke temperaturen. Maar het weer is wel verslechterd dwz meer regen dan in andere jaren. Dat constateerden de Schotten zelf ook. Ook daar slaat de klimaatverandering toe.

Maar het verhaal gaat over de pedalen. Ja ik ben nu aan deze planken zo gewend, dat ik de smalle pedaaltjes niet meer terug wil. Ze geven meer snelheid zonder meer krachtinspanning. Geven meer stabiliteit aan de voeten. En ze slippen niet. Ben er zeer tevreden over. Mijn vrouw neemt nu ook de Ergon maat M. (tot maat 42) Er is echter ook een manco om onverklaarbare redenen liet een reflector los. :o

Over 7 weken gaat onze toer naar Zwitserland van Noord naar Zuid fietsen.
Vikingar schreef:Ze geven meer snelheid zonder meer krachtinspanning.
En de aarde is plat? :)
Revanho schreef:
Vikingar schreef:Ze geven meer snelheid zonder meer krachtinspanning.
En de aarde is plat? :)

hahahaha ik zie het 8) :wink: