Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vakantiefiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Vakantiefiets

Mijn woon-werk en rondje om de kerk fiets.

Dus een trek 7.3 is een optie of een randonneur met recht stuur.

Afbeelding
Ik fiets heerlijk met 5 bar in ieder bandje
Dan zullen dat wel niet de bij die 32mm brede velgen benodige ruim 60mm dikke banden zijn. Dat wordt een beetje spannend voor de velgwand. Ik gok dat dvdc15 dus op tussen de 28 en 37mm brede banden rijdt, (en waarschijnlijk met iets van rond de 20mm brede velgen).

Overigens kun je met beleid met 37mm banden overal komen. Voor het comfort is breder lekkerder. Snelheid hangt meer af van positie, en bandentype dan de breedte. Behalve als je bovende 25/30 km/u gaat fietsen, dan wordt de luchtweerstand een factor om rekening mee te houden.

Groet Remco
Matthie9000 schreef:
cotweetje schreef: Al met al denk ik dat Wim helemaal gelijk heeft en dat je zo'n ‘fitness-fiets’ niet echt een logische keuze is als vakantiefiets tenzij je misschien voor 99,9% op strak asfalt denkt te gaan fietsen.
Kan prima hoor ;)

http://cycloclimbing.com/index.html

Rijdt met een racefiets alle passen in de Alpen etc. Ook de onverharde.

OK is wel zonder bagage ;)
Fiets gevonden :P een beetje overstag gegaan door jullie :wink: het is een cube sl road team geworden uit 2008 gevonden op mp, banden zijn 28 inch, 1.40 met bagagedrager, lichten en slot voor 500,00.
Kan in de toekomst nog altijd bredere banden monteren, maar moet nog een paar andere spulletjes kopen dus zit dan al redelijk aan budget voor materiaal.

Gelijk een vaude taurus 1 gevonden en gekocht op mp voor 85,00 :)

Dus nog: een licht dik kompakt slaapmatje, brandertje, setje fietstassen, grondzijl/tarp, en lichte slaapzak, paar xtra banden en andere dingen en we kunnen er tegen aan 8)
Foto!
:D Ik zal aanstaande zaterdag even een foto maken, even poetsen nog en misschien gelijk met de ortlieb back roller plus voor en achter, ik zat ook aan de sport packer plus te kijken maar dat wordt dan wel heel prijzig voor en achter.
Waarom voor en achter? Binnen Europa is dat vrijwel nooit nodig. Zorg dat je slaapspullen niet te volumineus zijn dan past alles prima in twee achtertassen (plus tent er los bovenop). Dat lijkt me ook beter passen bij deze fiets. Dit is toch vooral een lichtere fiets voor het snellere werk. Voorzover ik kan zien zitten er niet eens oogjes voor een voordrager op. Verder lichte wielen met niet al teveel spaken, en een weggroep zonder lichte verzetten. Dat laatste laat zich voor weinig geld wel een beetje aanpassen, maar als je veel gewicht meeneemt kan drastischer en dus duurdere actie nodig worden.
Wim
Helemaal mee eens. Mijn lichte/snelle fiets krijgt alleen Sport Packer tassen achter (maar dan de kleine versie: totaal 30 liter). De rest moet maar op de bagagedrager. Meer ruimte betekent ook meer meezeulen en dus ook meer gewicht (niet handig bij een sportfietsje). Bij minder ruimte moet je gewoon wat bewuster nadenken over wat je mee wilt nemen.
Dus, ik doe:

Linksachter: gasbrandertje, tarp, billycan, mes en vork, bandenplakset, 1 liter fles water, 10 maaltijden uncle bens nasi (250 gram st), wat gereedschap, mok, 1 of 2 leesboeken, koffie, koffiepoeder,suiker, oplader telefoon, camera, slippers, handoek, zwembroek, badhandoek, fietsbroek.

Rechtsachter: 2 broeken(wandel), 2 korte broeken, regenjas, regenbroek, 2 tshirts, 1 sweatshirt kort, sweatshirt lang, 4 paar onderbroeken, 4 paar sokken, fietsketting repparatie, ehbo kitje, scheermesje, scheerschuim, tandpasta, tandenborstel, 1 liter fles water, hamer voor haringen.

Bagagedrager bovenop: Poly-Matje (lomp groot en 350/500 gr), slaapzak (1 kg) en tent (2.5 kg).

Past dit in 40 liter achtertassen ? En is de achterkant niet te zwaar ?
de reden dat ik 10 maaltijden meeneem is om de kosten enigzins te drukken :lol:

Plan is om 2 weken de hort op te zijn en 10 dagen te fietsen, wat zou ik moeten laten vallen om aan de 40l te komen ?

Dit is de eerste keer op de fiets dus ik zal wel wat vergeten zijn, ik wil ook niet elke dag kleren wassen, en misschien nog even een wandeling maken door een dorpstraat oid, in schone kleren, als ik ergens op een camping staat.

Ik neem aan dat je fiets redelijk veilig staat op een camping, als je een ommetje maakt ?

Misschien nog een soort leeslampje ofzo.
ik zou zelf 1 broek (wandel), de tarp en de hamer thuislaten.

haringen die kan je vaak met met je schoenen erin duwen, zo niet dan is er vast wel iemand van wie je een hamer kan lenen of ligt er wel een steen in de buurt.

er vanuit gaande dat je in een korte broek fietst, denk ik dat je aan 1 broek genoeg hebt. als hij vies is kan je hem 's ochtends wassen en aan je tassen knopen. Je fietstassen zijn een ideale drooglijn. ( al zie ik bijna niemand dit doen, gek genoeg).

Wil je de tarp als luifel gaan gebruiken oid? heb je niet genoeg aan het voorgedeelte van je tent? wij hebben er geen en eerlijk gezegd ook nog niet gemist. :)
handig zo'n waslijn inderdaad :lol:

Ja, ik wou de tarp (600 gr) gebruiken om in/voor te koken als het regent, als een soort halve tipi.
Ik heb een vaude taurus 1, net gekocht en nog niet opgezet, dat ga ik over 2 weken als test doen, maar op de foto leek de luifel niet echt groot.
Weet niet of dat voldoende is.
Moet lukken. In de tent zitten, brander kan ook droog staan. En anders is er altijd wel een plek om elders te koken (desnoods de doucheruimte).

Wat ik trouwens bij slecht weer vaak doe is gewoon wat eerder eten op een droge locatie. Daarna nog ff doorrijden tot een kampeerplaats.

10 maaltijden nemen trouwens ook veel ruimte in. Daarnaast neem je wel erg veel kleren mee die je op de fiets niet gaat gebruiken.
Hier van je trouwens ook veel info opdoen:

http://wiki.wereldfietser.nl/index.php?title=Paklijst
Wim schreef:Waarom voor en achter? Binnen Europa is dat vrijwel nooit nodig. Zorg dat je slaapspullen niet te volumineus zijn dan past alles prima in twee achtertassen (plus tent er los bovenop)....
Wim
Onlangs ging ik fieten in Duitsland. Het was wikken en wegen om niet boven de 15 kg te komen met 2 zijtassen en 1 rackpack (tent en voedselvoorraad).
Wim, als jij het hebt over "2 tassen volstaan voor Europa", bedoel je dan de bovenste of de onderste foto. Want eerlijk gezegd, ik had verdomd weinig kledij mee, en een slaapzak met heel klein pakvolume.
PS: de foto's heb ik gewoon van het net geplukt.
Afbeelding
Afbeelding
Ik bedoel gewoon twee Ortlieb achtertassen zonder voortassen, en meestal niet hopeloos vol gepropt. Tent er bovenop, en brandstof (spiritus) in een bidon aan het frame. Regenkleding gaat bovenop onder de riemen van de tassen, want die vieze natte troep wil ik niet in mijn droge tassen. Mijn Exped downmat is nog niet eens de meest compacte matras. Wel gebruik ik een ultralight en compact PHD donsvest in plaats van een fleece. Een tweede paar schoenen heb ik evenmin bij me.
Wim
@ Karel: kan het zijn dat van die 15 kilo al minstens 5 kilo verloren gaat aan dragers, ortliebtassen en een loodzware rackpack?

@cotweetje:
ik zou alle korte en lange broeken vervangen voor 1 afritsbroek. (er van uit gaande dat je in een fietsbroek fietst)
badhanddoek is ook zwaar, erg groot en droogt langzaam(tenminste als ie van katoen is) zou ik vervangen voor een grote trekking handdoek. idem voor de gewone handdoek
en zulke maaltijdzakken zijn in de meeste supermarkten overal in europa wel te vinden dus waarom gelijk 10 meenemen...

en waarom een liter water in je tas? waarom niet aan je frame? bestaan van die petfleshouders voor.

Verder zou je paklijst wel in een tassenset van 40 liter moeten passen. helemaal zonder de tent, mat en slaapzak.
Laat die tarp maar thuis. Een enkele afritsbroek moet genoeg zijn. Slippers heb je evenmin nodig. Een kleine kunstvezel handdoek scheelt inderdaad ook veel. Een kleintje is ook inderdaad genoeg. Leesboeken neem ik evenmin mee. Al dat eten kun je onderweg ook overal kopen, en dat hoeft niet duurde te zijn. Water gaat in bidons op het frame. Dat is natuurlijk niet lichter, maar zit wel op een gunstiger plaats.
Wim
k_a_r_e_l schreef:Afbeelding
Als deze gast z'n zadeltas zou verwijderen zou hij het gewicht op de achterdrager veel beter kunnen verdelen en ook achterop nog meer kwijt kunnen dan nu.
@cotweetje, slippers, voor onder de douche enzo.. een zwemmerseczeempje in niet zulke frisse badkamers is zo opgelopen.. wel mee dan maar?
10 dagen prefab nasi eten? Kom, het leven is toch leuker te maken.. :shock:
veel plezier en maak geen sherpa van jezelf, want vakantie :D
okay, thanks voor de tips, het worden alleen achtertassen, en het wordt 1 broek, de tarp blijft thuis, en 1 handoek, het water komt in bidons op de fiets.

Ik zit zelfs te denken om alleen esperit blokken te kopen voor het koken.

Nu heb ik slaapzak en een vaude taurus 1, ik neem aan dat die zakken niet waterdicht zijn, en een vuilniszak gaat op den duur kapot.

Stoppen jullie die dingen apart in een dry bag of in een 1 drybag, en het leger gebruikt gore-tex compressie zakken om slaapzakken, ik heb daar 1 van thuis.
Kun je die beter om je slaapzak heen doen, is lichter en waterdicht, ik vindt het alleen beetje raar om camo op je fiets te hebben.

En bestaat ook gore tex zak, ex-leger om om je tent te doen of moet je een drybag kopen van een 0.5 kg.

10 dagen pre fab en 4 keer lux :lol: ik ga voor de eerste keer en het kost al genoeg, zo milieu bewust bezig zijn is toch genoegdoening genoeg :wink: