Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe schwalbe marathon XR - Forum Wereldfietser

nieuwe schwalbe marathon XR

Ik heb een vraag over de nieuwe Schwalbe Marathon XR band, is deze band net zo breed als de normale Marathon en misschien een domme vraag fiets hij hetzelfde! Ik heb nu ruim 3500 km in korte tijd gefietst met de Marathon en ze beginnen al aardig te slijten, deze XR gaat langer mee tot wel 20000. Heeft iemand ervaring met deze nieuwe band ze zijn best duur vandaar.
Je bedoelt de Marathon Mondial, neem ik aan. Er bestaat geen gratis lunch. Die Mondial zal vast een trage en relatief oncomfortabele band zijn. Overigens vind ik de gewone Marathon ook verschrikkelijk stug en tamelijk traag. De Mondial lijkt me eigenlijk alleen interessant als je een heel lange tocht maakt onder zware omstandigheden. In alle andere gevallen zou ik juist kiezen voor een soepeler en snellere band dan de Marathon Greenguard. Ik althans heb die van mij eraf gehaald, zo stug vond ik ze rijden. 3500 km is overigens wel weinig (of is dit het oude model Marathon, dat ging inderdaad wat korter mee, maar reed wel veel fijner dan de nieuwe Marathon Greenguard). Maar wat wil je ermee doen? Een band die heel lang meegaat maar vervelend rijdt is een lang uitgerekt drama, lijkt me.
Wim
Wim schreef:Je bedoelt de Marathon Mondial, neem ik aan. Er bestaat geen gratis lunch. Die Mondial zal vast een trage en relatief oncomfortabele band zijn. Overigens vind ik de gewone Marathon ook verschrikkelijk stug en tamelijk traag. De Mondial lijkt me eigenlijk alleen interessant als je een heel lange tocht maakt onder zware omstandigheden. In alle andere gevallen zou ik juist kiezen voor een soepeler en snellere band dan de Marathon Greenguard. Ik althans heb die van mij eraf gehaald, zo stug vond ik ze rijden. 3500 km is overigens wel weinig (of is dit het oude model Marathon, dat ging inderdaad wat korter mee, maar reed wel veel fijner dan de nieuwe Marathon Greenguard). Maar wat wil je ermee doen? Een band die heel lang meegaat maar vervelend rijdt is een lang uitgerekt drama, lijkt me.
Wim
Hoi Wim
Die marathon XR is een nieuwe band, die sinds kort op de markt is! vroeger was er ook een XR die was stugger, er staat in het winternummer van de wereldfietser een stukje geschreven over deze band, mijn banden zijn nog niet versleten, kan nog wel even mee doorfietsen, ga van de zomer(augustus) in Frankrijk fietsen, misschien dat ik dan die banden aanschaf, dan ben ik weer 2500 km verder met mijn huidige banden, ik vind zelf dat mijn huidige banden heerlijk fietsen maar heb geen vergelijking met andere banden, fiets pas een paar maanden.
kirsten schreef:Ik heb nu ruim 3500 km in korte tijd gefietst met de Marathon en ze beginnen al aardig te slijten
Dan lijkt het er op dat deze Marathons sneller slijten dan de oude, niet meer verkrijgbare, versies. Op de 47 mm-versies, die ik wel altijd tot vrijwel maximaal oppompte, had ik na 3000 km nog nauwelijks het productienaadje afgefietst, en ik weeg met fiets en stuurtas toch altijd iets meer dan 105 kg. De voorband is na 10.000 km nog prima. De achterband heb ik eens moeten vervangen vanwege een bierfles op de weg (Heineken :twisted: ) maar de "nieuwe" is na 5500 km ook nog prima.
Leon
kirsten schreef: Die marathon XR is een nieuwe band, die sinds kort op de markt is!
zo nieuw dat Schwalbe.com hem nog niet heeft, maar die gaan ook maar tot 2012 :roll:
m-gineering schreef:
kirsten schreef: Die marathon XR is een nieuwe band, die sinds kort op de markt is!
zo nieuw dat Schwalbe.com hem nog niet heeft, maar die gaan ook maar tot 2012 :roll:
Heb deze band gezien en gelezen in het winternummer van de wereldfietser bladzijde 5 ook heb ik hem gevonden op internet, gewoon even googlen swalbe marathon XR intikken
Ik vind de Marathon XR een hele fijne band, niet alleen voor wereldreizen maar ook voor al het andere werk. Iedereen heeft zo zijn eigen redenen om aan een bepaald type band de voorkeur te geven en dat is prima natuurlijk. Over de slijtvastheid van de oude Marathon XR lijkt iedereen het wel eens.

De nieuwe Marathon XR ( = Marathon Mondial) lijkt mij veelbelovend. Eric Schuijt heeft zijn ervaring met deze band onlangs gepubliceerd. http://www.vakantiefietser.nl/px/tests/bandentest.pdf
Leon schreef:
kirsten schreef:Ik heb nu ruim 3500 km in korte tijd gefietst met de Marathon en ze beginnen al aardig te slijten
Dan lijkt het er op dat deze Marathons sneller slijten dan de oude, niet meer verkrijgbare, versies. Op de 47 mm-versies, die ik wel altijd tot vrijwel maximaal oppompte, had ik na 3000 km nog nauwelijks het productienaadje afgefietst, en ik weeg met fiets en stuurtas toch altijd iets meer dan 105 kg. De voorband is na 10.000 km nog prima. De achterband heb ik eens moeten vervangen vanwege een bierfles op de weg (Heineken :twisted: ) maar de "nieuwe" is na 5500 km ook nog prima.
Leon
mijn banden zijn ook nog niet versleten hoor, maar ik vindt wel dat het snel gaat, ga ook echt nog wel een paar duizend km met deze banden fietsen.
Het lijkt wel of mijn voorband sneller gaat als mijn achterband ik fiets met een mountainbike giant talon 29 Er,
Ik wil als ik in Frankrijk ga fietsen niet op banden met weinig profiel fietsen.
Waarom wil je veel profiel? Dat is alleen nodig bij flink ruig off road werk en vooral in de modder. Voor milder off road werk en asfalt is weinig profiel veel prettiger: meer grip want meer rubber op de weg, en minder rolweerstand. Voor een beetje normale tocht in Frankrijk zou ik kiezen voor de 50 mm Schwalbe Big Apple Performance Line, model 2012 met iets meer profiel dan vroeger en soepeler wangen voor meer snelheid en comfort. Een voorband gaat overigens meestal zeker twee keer zolang mee als een achterband. De gebruikelijke manier (als je bij het hetzelfde type blijft) is om als de achterband versleten is de voorband naar achteren te doen en voor een nieuwe band te monteren. Immers, voor heb je meer grip nodig, en een klapband voor is ook veel gevaarlijker dan een klapband achter.
Banden maken heel veel verschil in snelheid en comfort. Het is de moeite waard niet geobsedeerd te raken door levensduur en lekbestendigheid. Er zijn in de meeste omstandigheden belangrijker dingen.
Overigens: de Marathon XR wordt al een tijd niet meer gemaakt, en is vervangen door de Marathon Mondial. De oude XR was weliswaar erg degelijk, maar ook stug en langzaam. De Mondial schijnt soepeler en sneller te zijn. Voor ervaringen over levensduur is het nog te vroeg denk ik.
Wim
Wim
Wim schreef:Waarom wil je veel profiel? Dat is alleen nodig bij flink ruig off road werk en vooral in de modder. Voor milder off road werk en asfalt is weinig profiel veel prettiger: meer grip want meer rubber op de weg, en minder rolweerstand. Voor een beetje normale tocht in Frankrijk zou ik kiezen voor de 50 mm Schwalbe Big Apple Performance Line, model 2012 met iets meer profiel dan vroeger en soepeler wangen voor meer snelheid en comfort. Een voorband gaat overigens meestal zeker twee keer zolang mee als een achterband. De gebruikelijke manier (als je bij het hetzelfde type blijft) is om als de achterband versleten is de voorband naar achteren te doen en voor een nieuwe band te monteren. Immers, voor heb je meer grip nodig, en een klapband voor is ook veel gevaarlijker dan een klapband achter.
Banden maken heel veel verschil in snelheid en comfort. Het is de moeite waard niet geobsedeerd te raken door levensduur en lekbestendigheid. Er zijn in de meeste omstandigheden belangrijker dingen.
Overigens: de Marathon XR wordt al een tijd niet meer gemaakt, en is vervangen door de Marathon Mondial. De oude XR was weliswaar erg degelijk, maar ook stug en langzaam. De Mondial schijnt soepeler en sneller te zijn. Voor ervaringen over levensduur is het nog te vroeg denk ik.
Wim
Wim

Hoi Wim

bedankt voor de tip, ik blijf inderdaad veel op asfalt fietsen ook in Frankrijk en heb het artikel niet helemaal goed gelezen :oops: het is inderdaad Mondial (heb ik wel vaker volgens mijn man :wink: ) ben ook maar een beginner hoor Wim ga eerst nog maar een paar duizend km fietsen voor half augustus en dan ga ik weer eens verder kijken hoe het met mijn marathon banden gesteld is.
Bedankt voor je goede reacties ik heb daar veel aan.