Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bandbreedte - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Bandbreedte

42 mm past meestal ook nog wel en maakt zeker uit. Maar welke 42-622 band zou je willen?
Wim
Wiilem Focus: Heb ik een 28"met 50mm banden zien staan (niet op gereden hoor) maar vind eerlijk gezegd dat het er niet erg fraai uitziet. Dit in tegenstelling tot een 26"wiel met dezelfde breedtemaat band erop.

Als je op de fiets zit, zien ze er gelukkig precies hetzelfde uit en zijn ze even comfortabel :D . Als het kan, zeker 50 mm laten monteren. Met mijn 50 mm Supremes rijd ik op asfalt ook probleemloos boven de 30 kmh. Uiteindelijk zijn het echter toch de benen die de snelheid brengen...
Wim schreef:42 mm past meestal ook nog wel en maakt zeker uit. Maar welke 42-622 band zou je willen?
Wim
Op een gegeven moment moet je ophouden met over millimeters te augurken:
-een 32mm Grandbois rijdt nu eenmaal een stuk soepeler dan een 50 mm Marathon Plus E-bike proof met pantserlaag uit verarmd uranium
- en wat voor een technisch handige 65kilo lichtgewicht breed is, is marginaal voor iemand die het dubbele op de weegschaal neerzet en die overal doorheen ploft
Klopt. Ik ben erg onder de indruk van de Compass 26x1.75, wat een soort Grandbois is in 26 inch. De kleine rimpels worden heerlijk gladgestreken, en de rolweerstand is stukken lager. Voor grote hobbels en putten moet je het echter toch vooral hebben van volume. En inderdaad hoe zwaarder je zelf bent en hoe meer je bij je hebt, des te breder de band moet zijn. Die 42 mm was voor mijn gewicht en met de bagage die ik deze keer keer noodgedwongen bij me had (totaal 130 kg, inclusief de fiets zelf) wat aan de smalle kant. Als ik met mijn normale bagage rijd is het prima.
Mijn ervaringsregel is dat je in 28 inch voor hetzelfde effect een maatje smaller kunt dan bij 26 inch. Maar welke snelle 28 inch banden zijn er dan in een bredere maat dan 37 echte mm's (dwz breder dan de 37 mm Pasela of de 40 mm Racer)? Het zelfde probleem heb je (minder erg) als je brede 28 inch banden zoekt voor gebruik in ruw terrein etc. Ook dan is de keus klein.
Wim