Ik heb er vorig jaar oktober nog gefietst,
klik hier voor een verslag.
Op Sumbawa en Flores kan je onmogelijk verdwalen, er is in feite maar 1 weg. Ik heb wel de GPS-tracks voor je van Lombok en Flores.
Nog enkele tips:
Lombok
- vervoer met fastboot naar Gili is een goed alternatief voor de reguliere ferry (wel duur)
- slapen bij
Rinjani Mountain Resort 275K voor een schitterend bungalowtje, Duitse leiding (wel reserveren)
- beklimming Rinjani kan je ter plekke heel gemakkelijk regelen vanuit je hotel; bijv. 3-daagse trekking 1.200K
boottocht Lombok-Flores vind ik een heel goed alternatief boven fietsen op Sumbawa, dat vrij vlak is, droog, weinig bijzonders; de boottocht daarentegen was een hoogtepunt van de reis, 4 dagen langs onbewoonde eilanden en kusten met schitterend snorkelen
- met
Perama (slaap op het dek en niet in een kajuit beneden) 2.000K voor 3 dagen
- of
Kencana (hebben wij gedaan, op zich prima, wel mindere boot) 1.550K voor 4 dagen
Flores is helemaal top voor fietsers, één weg, heel rustig, prachtig eiland met net genoeg dorpjes
- in Labuanbajo slapen in
Golo Hilltop, onder NL leiding 300K voor Superior Room
- nog beter: slapen op één van de eilandjes voor Labuanbajo in eenvoudige bamboehutjes bijv.
Seraya Island 200K
- Ruteng: slapen bij de nonnetjes in Kongregasie Santa Maria 200K
- Bajawa: slapen bij
Happy Happy Hotel met NL leiding 300K; prima voor uitstapjes naar.o.a. tradionele dorpen en warmwaterbronnen; in hotel is alles te regelen
- Moni: niet slapen bij Bintang Guesthouse van Tobias; wel bij bijv. Hidayah 250K; eventueel Ecolodge, 2km voorbij Moni (wel duurder 750K)
- Moni: eten kan juist wel goed bij Bintang Guesthouse van Tobias
- Kelimutu: je kan een busje regelen voor 35K p.p. enkele reis, zelf terugwandelen over de weg 3 uur; vraag wel dat busje vertrekt om 4.00u, en niet een half uur later, dan mis je de zonsopgang
- Kelimutu: halverwege de weg omhoog is een post waar je entree moet betalen 20K plus 50K voor een fototoestel
- Paga: een schitterend strand halverwege Moni en Maumere; vraag of zoek naar Restaurant Larys, direct aan het strand, voor heerlijke vis
- Maumere: slaap niet bij Wailiti Hotel, er is nu een energiecentrale vlakbij die dag en nacht kabaal maakt; reis liever iets verder door naar het oosten naar Waiara of Waiterang