't Is volgens mij vooral een kwestie van individuele fietsers tegenover groepen. En het maakt niet uit of die groepen bestaan uit wielrenners, motoren of wereldfietsers, maar wielrenners zijn nou eenmaal vaak te vinden in groepsverband en wekken dus irritatie op.
BartO schreef:Maar hoe zit het met ons?
Ik heb 'ons' afgelopen weekend ook lekker bezig gezien op een druk fietspad in de duinen tussen Callantsoog en Den Helder. En 'wij' doen dan niet onder voor een roedel racefietsen.
supermario schreef:Ik heb het afgelopen weekend veel gefietst in de duinen, veel last van wielrenners gehad. Komen als gekken aan rijden en proppen met veel lawaai nog even snel tussen 2 andere fietsers door.
Dat is ongeveer wat ik 'ons' ook heb zien doen.
Snelheid opbouwen in een afdalinkje, gezinnetje inhalen in een klim, stoppen bij een afslag en met zijn allen fietspadbreed op een kaart staan loeren, om vervolgens al die fietsers opnieuw in te halen.
't Zijn er maar een paar die zo fietsen (en ik zal zelf ook vast wel iets gedaan hebben dat tot ergernis leidt bij de medefietspadgebruikers), maar de toon is dan wel gezet.
Twee oude dametjes waren het helemaal zat en bleven demonstratief breed rijden als er weer zo'n dikke fiets met felgekleurde tassen voorbij wilde.
Meestal rijd ik alleen of duo, zowel op race- als reisfiets. Mijn gedrag is op beide fietsen vergelijkbaar en het scheelt maar een paar km/u. Je merkt dan gewoon dat dat kromme stuur andere reacties uitlokt. Zo'n fiets is snel, gevaarlijk, irritant, opdringerig en die hufter moet maar effe wachten. Een ping-belletje is meestal nog wat olie op het vuur.
Volgens mij ontstaat dat beeld door de wielerploegen die in op de Heuvelrug en het Kromme Rijngebied hun trainingsrondjes maken.
supermario schreef:Oudere vrouw vertelde mij dat zij niet meer vaak in het weekend durft te fietsen ivm die wielrenners.
Daarom zal ik in het weekend er ook niet snel voor kiezen om met mijn racefiets op de fietspaden van de Heuvelrug te fietsen. Teveel oudere stellen die zich aan mij storen. En ik aan hen.
Ik kom in het weekend ook niet meer op de dijken langs de grote rivieren, maar dat wordt dan weer veroorzaakt door een ander soort tweewielers die bij voorkeur in grote groepen voorbijrazen en waarvan sommigen zich gewoon niet weten te gedragen.