Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Merino wollen ondershirts, jullie ervaringen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Merino wollen ondershirts, jullie ervaringen?

De Icebreaker 200 heeft mijn vrouw sinds de koudere dagen ook weer aan. Ze werkt in een slagerij, dus altijd koud. Wat ze ook pakt, maakt, in/of uitpakt ...het is koud! Diverse merken heeft ze gehad, Odlo (erg tevereden) Craft (ook goed) Vooral de temperatuur verschillen , in en uit de vriezer (-20) doen je de das om 8) leuk he zo'n woordspeling.

Maar na een tijdje is het spul toch aan vervanging toe, en is na enige studie en advies van een outdoorshop gekozen voor Icebreaker en voor de 200 serie.

Ze is er super tevreden over en vergeet soms dat ze "thermokleding" aan heeft. En vooral dat laatste is voor ons het meest belangrijkste...dan weet je dat het werkt.
Ze werkt in een slagerij
Grappig, ik heb vroeger een slagerij gehad, daarna 19 jaar VWA.
Ik weet dus wat het is om de koeling in en uit te moeten. :wink:
Van min 30 graden cel naar plus 30 graden cel, is geen uitzondering.
Merino wol blijft voor mij nl te nat, ik heb veel liever een craft ondershirt omdat ik hier veel droger in blijf bij zweten. Ik vind Merino wel fijn 's avonds bij het kampvuur, maar niet bij inspanning.
Ben ik het wel mee eens, als ik intensief sport/zweet dan is het te nat/klam en blijft dat ook te lang. Daarom tijdens het fietsen een CRAFT zweethemd.[ook tijdens hardlopen] Daarna gaat er voor mij niets boven MERINO, ook in de slaapzak houdt ik het aan.

Het is trouwens niet alleen Ice breaker die MERINO wol gebruikt, ook in dit soort winkeltjes http://www.obilot.nl/ zijn fijne thermoshirts van MERINO te koop. Zelf koop ik regelmatig in de outlet-store bij VOS outdoor te GORSSEL, ook via internet tegenwoordig verkoop voordelige ICE BREACKER...http://www.rene-vos.nl/

Henk

Kunst en fietswerk
Matthie9000 schreef:
KWT schreef:Merino 150g/m2 van ibex heb ik gedragen in + 30graden en in Noorwegen bij -35. In beide gevallen in wisselende situaties van dynamisch naar statisch. Mij valt juist op dat merinowol ook klammig nog zeer comfortabel warm/koel blijft. De warmtehuishouding is geweldig. Droog blijven bij zware inspanningen is een illusie en juist in die synthetische shirts koel je dan enorm af. De ribstructuur van ibex woolies zorgt voor nog sneller drogend merino. Ik ben nog steeds verbaasd dat het materiaal zo een klein marktaandeel heeft. Check naast ibexmerinowol.nl ook aclima en devold.

Dan blijf je toch niet in plastic lopen!
In al je 2 posts heb je het alleen maar over hoe (ongenuanceerd) geweldig merinowol wel niet is en verwijs je daarbij tweemaal naar dezelfde website, moet dat serieus genomen worden? :roll: ;-)
Het valt me op dat vooral over icebreaker wordt gesproken. Daarom verwees ik naar andere merken. Verder moet je zelf bepalen of je het prettig vindt of niet. Ervaringen delen op fora is volgens mij het doel van de fora. Dus lees het of skip het is mijn advies. Fiets ze!
Ben me aan het oriënteren op onderkleding: Craft heeft een combinatie van synthetische binnenkant en merino buitenkant, en zegt zo twee sterke punten te combineren. Iemand ervaring of die claim juist is?
De site van Craft zegt dat hun merino ondershirts geadviseerd worden voor 'lichte inspanning in koude omgeving". Flink fietsen door Frankrijk in april lijkt me daar niet helemaal onder te vallen?
Het blijft moeilijk, de juiste kleding...
Nog een argument. Die Merino shirts moet je nog niet een heel klein beetje te warm wassen, ze krimpen erg snel. En dat is jammer van zo'n duur shirt.
Craft pro zero extreme blijven ook na heeel vaak wassen mooi en kunnen in de machine. De Craft pro warm worden snel lelijk: pillen en verwassen.
berry schreef:Nog een argument. Die Merino shirts moet je nog niet een heel klein beetje te warm wassen, ze krimpen erg snel. En dat is jammer van zo'n duur shirt.
Dat hangt er van af... Woolpower kan je bijvoorbeeld rustig tot 60°C wassen. Ik ga er van uit dat je niet frequent je kleren op het kookwas programma wast? (Als je met de hand wast onderweg is 60°C ongeveer de temperatuur waarbij je zonder problemen je hand in het water kan houden.)
Ik heb in ieder geval nog geen problemen gehad met krimpende wol (Woolpower, Icebreaker, Fjällräven en allerhande minder bekend spul), een wasmachine is dan ook niet zo moeilijk te bedienen. :roll:
Nu ik afgelopen tijd een Icebreaker oasis 200 lange mouwen heb gebruikt kan ik ook mijn ervaringen noteren:

- Geen jeuk?: nou, niet helemaal waar in mijn geval voel je toch echt wel dat het wol is, al is de kriebel niet storend en lijkt wat te verdwijnen bij langer dragen.
- Geen geur: klopt
- Klimaat: perfect, dé sterke kant van dit spul wat mij betreft; net of je je 'gewone' comfortabele kleding aan hebt, geen 'sportkleding'-gevoel, licht en luchtig, ademend, net als gewone wol eigenlijk.

Qua transpiratie: zweet wordt goed 'afgevoerd', geen nat-shirt-gevoel zoals bij katoen, ervaringen zoals hierboven beschreven door sommigen dat het shirt nat wordt herken ik niet helemaal; hooguit licht vochtig en dat geeft met dit materiaal geen 'nat' gevoel.
Maar misschien moet ik het shirt nog eens gebruiken op een warme zomerdag, het is nu nog niet echt warm geweest, of moet ik harder fietsen :D
En hoe zit het met krimp? Is je shirt nog gekrompen?
Ha,ha, hij is nog niet gewassen want hij ruikt zo fris... 8)
Georg schreef:....Qua transpiratie: zweet wordt goed 'afgevoerd', geen nat-shirt-gevoel zoals bij katoen, ervaringen zoals hierboven beschreven door sommigen dat het shirt nat wordt herken ik niet helemaal; hooguit licht vochtig en dat geeft met dit materiaal geen 'nat' gevoel.
Maar misschien moet ik het shirt nog eens gebruiken op een warme zomerdag, het is nu nog niet echt warm geweest, of moet ik harder fietsen :D
Ter inspiratie:
Afbeelding

Overigens vind ik merinowol ook wanneer het nat is nog wel prettig dragen. Mijn ervaring is dat na een jaartje fietsen de 150 grams shirts helemaal aan gort zijn. De 200 grams shirts houden zich veel beter. Helaas worden die door Icebreaker niet meer gemaakt. :S
(m.u.v. het ondergoed.)
Gezien de foto was dit in de tropen?
Naar het schijnt kun je dan zelfs een synthetisch shirt nat krijgen, aangezien het vochttransport het dan voor gezien houdt.
Er is een temperatuurgradiënt nodig, evenals een verschil in vochtigheid tussen huid/shirt en omgeving.
Overigens draag ik ook met plezier mijn synthetisch Craftshirt, ben dus geen Merino-gelovige.
Was/krimpresultaten laat ik nog weten..
Merinowollen shirt getest afgelopen zomers en vooral het verschil met ademende syntetische shirts was enorm. In het nadeel van de wol.
Als je echt hevig zweet van de inspanning dan is merino nutteloos maar als het koud is, je fiets rustig of je doet het aan als avondkledij, vind ik het ideaal.
Ik heb nu enkele ondershirts gekocht bij Lidl en die zijn zeer goed als ik me hevig inspan en ze zijn ook warm genoeg voor de zachtere winterdagen onder een lang synthetisch shirt. Als ik binnen op mijn rollen fiets of heel fel buiten train, dan heb ik vaak last van een natte buik als ikeen gewoon synthetisch shirt draag. Met die ondershirtjes van Lidl heb ik dat niet meer, ze voelen droog aan.
Merinowol vind ik een fijn materiaal voor in de velomobiel, omdat winddichtheid dan geen rol speelt. Dan is één laagje prima. Op de open fiets heb ik de combinatie nodig van windwerend en echt goed vochtafvoerend. Bovendien wil ik dan meer verschillende combinaties kunnen maken van verschillende heel dunne laagjes. Voor de open fiets houd ik het dus op kunststof.

grtjs,
Walter - zakken aan de goede kant speelt ook een rol
Al jaren gebruik ik Icebreaker bij het fietsen en draag het ook in de tropen. De 150 is bij hoge temperatuur prima. Ik vind Obilot wel leuk en ga het eens proberen.
Bij Demmeniesport in Amsterdam hebben ze een hele merino afdeling met meerdere gerenommeerde merken. Misschien kan je daar meer informatie opdoen.
rogierius schreef:En hoe zit het met krimp? Is je shirt nog gekrompen?
Inmiddels gewassen op een voorzichtige 30 graden, ik heb geen krimp kunnen waarnemen.