Additionally, paste this code immediately after the opening tag: visum aanvragen China - Forum Wereldfietser

visum aanvragen China

Beste mensen
Ik heb gelezen dat een Chinees visum aanvragen nogal lastig is in Bishkek. Het zou makkelijker zijn in Tashkent Oezbekistan. Maar wij zijn niet van plan om via Tashkent te fietsen maar vanaf Samarkand naar de Pamir. Nou is mijn vraag: is het echt zo lasig in Bishkek en zo ja : kan het ook in Dushanbe?
Alvast bedankt!
Tjomp
Onze ervaring is dat het inderdaad eenvoudig is om een visum voor China te krijgen in Tashkent. 's Morgens de aanvraag ingediend, 's middags het 90 dagen visum ophalen.

In Dushambe is het ook mogelijk om een visum aanvraag te doen. Wij hebben echter van een Duitser gehoord dat zijn aanvraag daar geweigerd werd. Ook had hij een LOI nodig bij de aanvraag in Dushambe.

Je zou eventueel met de trein of gedeelde taxi vanuit Samarkand naar Tashkent kunnen gaan. Als je in Oezbekistan bent informeer dan daar naar welke grensovergangen open zijn voor buitenlanders; dat wisselt namelijk nogal eens. Vorig jaar was de grensovergang bij Samarkand gesloten en waren enkel de grensovergangen ten noorden en ten zuiden van Samarkant open. De zuidelijke route is beduidend minder zwaar dan noordelijke.

Groet,

Maarten & Line
Je kunt vanuit Samarkand de nachttrein naar Tashkent nemen. Lopend naar de Chinese ambassade, Tashkent bekijken, paspoort ophalen en dan 's avonds de trein terug naar Samarkand nemen. Gaat erg vlot en Tashkent valt in 1 dag nog niet erg tegen.

Sjirk
Wat is slim om te melden bij de Chinese ambassade? Vertellen jullie dat jullie per fiets reizen bijvoorbeeld? Ik lees namelijk nogal tegenstrijdige berichten op Thorntree etc..
Ik heb gewoon verteld dat ik ging fietsen. De medewerkster wou me eerst 1 maand geven. Na een korte protest, "ik ben op de fiets en ik wil Peking graag ook op die manier halen", ging ze overstag.
Voor de rest had ik natuurlijk me wel geschoren, mijn kleren gewassen en kraakfrisse dollars bij me gestoken :D
Wij hebben niet gezegd dat we gingen fietsen. Dit op aanraden van andere fietsers. Wat we wel hebben gedaan is: Netjes voor de dag gekomen; schone kleren, geschoren (Maarten wel te verstaan) en smetteloze dollars op zak gestoken. Net zo als Sjirk dus. Wat we verder nog hebben gedaan is een lijstje gemaakt met steden die we wilden bezoeken en daarbij namen van hotels opgezocht. Dat lijstje bestond alleen maar uit de 'highlights' van China. (Dus Xi'an, Guilin, Beijing etc.) Bewust niet genoemd dat we naar steden in autonome of anderszins 'verdachte' regio's als Xiahe of Kashgar wilden gaan.
Op die manier hebben we zonder verdere vragen een visum voor 90 dagen gekregen.

In dezelfde week hebben we fietser uit Duitsland gesproken wiens visumaanvraag gewijgerd was. Hij had aangegeven dat hij per fiets reisde en dat hij over land China in wilde gaan vanuit Centraal-Azië en dus ook door Xinjiang wilde fietsen.

Persoonlijk zou ik dus niets melden over fiets noch Xinjiang. Aan de grens zijn de doaniers trouwens allervriendelijkst en kan je gewoon met je fiets het land in. Dat je vervolgens besluit je plannen te wijzigen en toch naar Kashgar te fietsen staat je natuurlijk vrij. :wink: (Moet je ook zeker doen want het is een fantastische stad!)

Overigens heb ik de laatste weken van verschillende mensen gehoord dat China na de onrusten in autonome regio's nog enkel 30 dagen visa afgeeft. Of dit een gerucht is of daadwerkelijk zo is weet ik niet. Ook weet ik niet of het voor alle amassades van China geldt of enkel in Zuidoost-Azië het huidige beleid is.

Maarten.
Nou, dan maar even een verslag over hoe het ons vergaan is in Tashkent, misschien wel interessant voor andere fietsers die hier een chinees visum willen halen...

Wij kwamen maandagochtend rond 10 uur bij de ambassade aan (we waren eerst nog naar de tajikse geweest) en konden na ongeveer een half uurtje wachten naar binnen met onze ortlieb tasjes om onze schouders en een vieze stoppelbaard op ons gezicht. Toen de mevrouw achter de balie ons zag werd er onmiddelijk een lief chinees meisje bij gehaald die behoorlijk goed engels sprak. Ze kwam via een deur naar ons toe, zodat we niet via die ongelofelijk onhandige glazen ruiten hoefden te praten. De eerste vraag die ze stelde was hoe we naar China wilden reizen, "toevallig per fiets?". Onder het motto 'eerlijk duurt het langst', antwoorden wij bevestigend. Vervolgens kregen we te horen dat we dan in Bishkek een visum moesten halen, daar kunnen fietser wel een chinees visum krijgen schijnbaar. Nadat we een beetje zeurden en verdrietig keken, vertelde ze dat als we een bevestiging van een bus of vliegtuig richting China konden laten zien, er wel iets te regelen viel. Het zou ook helpen als we een bewijs konden laten zien dat we studenten waren.

Dinsdag zijn we naar een reisbureau gegaan, Advantour genaamd (staat in Lonely Planet). We hebben de situatie uitgelegd. Men vond het wel amusant en wilde ons wel helpen. We hebben samen met een aardige meneer een mooie vlucht vanuit Kyrgystan naar China uitgekozen (dus een vlucht op de datum dat we china in willen fietsen en naar een bestemming die niet in Xinjang ligt). Vervolgens een reservering gemaakt, bevestiging uitgeprint en meteen de reservering weer gecancelt.

Woensdag met een printje van de vliegtuigreservering, kopie van onze (verlopen) studentenkaart, en nog wat andere benodigde documten opnieuw naar de ambassade (deze keer zonder ortlieb tassen :roll: ). Deze dag was het drukker. Twee uur staan wachten, om 11 uur waren we aan de beurt. Geen problemen, om 1 uur konden we ons visum ophalen. 90 dagen voor 80 dollar. Op het visum staan verder geen gegevens van hoe of waar we het land ingaan dus ik vermoed dat het wel goed gaat komen. Deze kerel heeft overigens hetzelfde trucje een paar dagen voor ons uitgehaald, maar dan met behulp van een ander reisbureau.