Wim schreef:OK, hier komt het.
Er zijn drie soorten blikjes:
1 prikblikjes. Goedkoop, en makkelijk overal te krijgen, van Camping Gaz en vele andere merken. De branders zijn wat zwaar, en het systeem is niet helemaal veilig.
2 ventielblikjes met schroefdraad (Lindall valve). Dit is wat Coleman, Primus etc gebruiken. Dit is overal met wat moeite te kopen (vooral in outdoorwinkels), maar nauwelijks in Frankrijk.
3 ventielblikjes met bajonet. Dit is het Camping Gaz ventielsysteem. Vooral in Frankrijk te krijgen.
De Duo branders van Primus werken met systeem 2 en 3. Er zijn vrij kleine en lichte adapters van 2 naar 3 en van 3 naar 2. De adapters van 1 naar 2 en van 1 naar 3 zijn noodzakelijkerwijs groter en zwaarder, omdat ze net als de branders voor prikblikjes een klembeugel nodig hebben voor het blikje.
Gasbranders voor ventielblikjes kunnen erg licht zijn (75-100 gram) als ze boven op het blikje geschroefd worden. Dit zijn dan vooral eenpersoonsbranders. Met grote pannen zijn zulke brandertjes vrij instabiel. Branders met het blik aan een slang ernaast zijn stabieler en meer geschikt voor grote pannen. Zulke modellen hebben vaak ook een voorverwarmingsbuis. Als dat zo is (en echt alleen dan) kun je bij koud weer het blikje omkeren voor betere prestaties (liquid feed).
Wim
Dank u! Alweer....Geweldig, zo'n fietsende trekkinggoeroe
Dit zijn de posts die kort en bondig zoden aan de dijk zetten.
Ik ga nu, uiteraard ook mede door de andere posts, definitief voor de multifuel brander. Altijd en overal kunnen koken is voor mij een must. Op zoek gaan naar blikjes heb ik wel tijd voor maar geen zin in om het daaraan te besteden. Het snel vuil worden van dit type zie ik niet zo het 'grote' nadeel van. S'avonds heb ik dan mooi wat te doen als ik voor mijn tentje zit
Makkelijk koffie of thee kunnen zetten is aan mij niet besteed want ik drink het nooit, ook thuis niet.
Volgende stap is de Fiets en wandelbeurs. Ik ga me daar eens goed laten voorlichten. Ik heb geen idee of het zo is maar ik ga er vanuit dat daar vooral commerciele stands zullen zijn. Dus dat wordt een kwestie van vergelijkingen maken tussen de verkoopverhalen daar op de beurs en de gebruikersmeningen hier op het forum.
Tent, slaapzak en matje zijn items waar ik dagelijks iets over aan het lezen of vergelijken ben. Een tent met een binnentent die je op kunt hangen nadat de buitentent staat lijkt me echt een voordeel. Verder wil ik graag net genoeg ruimte om de stuurtas en de yak tas kwijt te kunnen. Of is dit een onrealistische wens?
Gps is ook nog lang niet duidelijk, maar ik heb al wel begrepen dat de GPSMAP62st een goed en veelzijdig apparaat is die ik ook nog voor meer dan alleen fietsen kan gebruiken. En het feit dat het geen touchscreen heeft moet voor een offroad fietser prettig zijn. Ik moet nog veeeeel meer lezen en leren over deze apparaten voor ik er echt iets zinnigs over kan zeggen. Ik ben ook op dit gebied nog een totale leek
Kleding en schoeisel ben ik nog helemaal niet aan toe gekomen, behalve dan het feit dat ik veel van mijn mtb kleding kan gaan gebruiken. Korte fietsbroeken, thermo onderkleding, fietsshirts met lange en korte mouw, lichtgewicht regenjas, fietshandschoenen, fietsschoenen (zomer en winter), helm, zonnebril en fietssokken zijn al aanwezig. Wat ik nog wel nodig heb is een lange broek die niet in mijn kettingbladen kan blijven haken. Afritsbaar lijkt me handig?