Je kunt moeilijk een uitrusting hebben voor alle omstandigheden. Als je dat wilt kost het relatief veel, en wordt het zwaar. Wat ik genoemd heb is goed tot nachttemperaturen iets onder nul. Als het kouder wordt heb ik er geen zin meer in. En een te warme slaapzak is ook niet lekker. Het bereik van een slaapzak kun je een graad of vijf vergroten door een donsvest mee te nemen. 's Avonds draag je dat als kleding (in plaats van zo'n volumineus fleece), en 's nachts kun je het in je slaapzak aantrekken. Als je warm is trek je het niet aan. PHD maakt prachtige slaapzakken en vesten. Normaal zijn die stevig aan de prijs, maar een paar keer per jar hebben ze speciale aanbiedingen en die zijn heel concurrerend. De volgende zal ergens in maart zijn. Zelf heb ik afgelopen najaar zo voor mijn zoon een Minimus 300 met waterafstotende Dryshell tijk gekocht. Bereik tot 0 graden en een gewicht van ik geloof 600 gram. Wel zijn die zakken smal.
Bij branders draait het vooral om de beschikbaarheid van de brandstof. In een multifuel wil ik geen autobenzine stoken vanwege de kankerverwekkende stoffen. Schone benzine kopen is best een gezoek. Spiritus is vaak het makkelijkste te krijgen, en is heel simpel in het gebruik. Vandaar mijn voorkeur. En een multifuel brander met pannen is al gauw 100 euro duurder dan een Trangia 27.
Wim
Bij branders draait het vooral om de beschikbaarheid van de brandstof. In een multifuel wil ik geen autobenzine stoken vanwege de kankerverwekkende stoffen. Schone benzine kopen is best een gezoek. Spiritus is vaak het makkelijkste te krijgen, en is heel simpel in het gebruik. Vandaar mijn voorkeur. En een multifuel brander met pannen is al gauw 100 euro duurder dan een Trangia 27.
Wim