Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Iets met een bos, bomen en niets meer zien. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Iets met een bos, bomen en niets meer zien.

Je kunt moeilijk een uitrusting hebben voor alle omstandigheden. Als je dat wilt kost het relatief veel, en wordt het zwaar. Wat ik genoemd heb is goed tot nachttemperaturen iets onder nul. Als het kouder wordt heb ik er geen zin meer in. En een te warme slaapzak is ook niet lekker. Het bereik van een slaapzak kun je een graad of vijf vergroten door een donsvest mee te nemen. 's Avonds draag je dat als kleding (in plaats van zo'n volumineus fleece), en 's nachts kun je het in je slaapzak aantrekken. Als je warm is trek je het niet aan. PHD maakt prachtige slaapzakken en vesten. Normaal zijn die stevig aan de prijs, maar een paar keer per jar hebben ze speciale aanbiedingen en die zijn heel concurrerend. De volgende zal ergens in maart zijn. Zelf heb ik afgelopen najaar zo voor mijn zoon een Minimus 300 met waterafstotende Dryshell tijk gekocht. Bereik tot 0 graden en een gewicht van ik geloof 600 gram. Wel zijn die zakken smal.
Bij branders draait het vooral om de beschikbaarheid van de brandstof. In een multifuel wil ik geen autobenzine stoken vanwege de kankerverwekkende stoffen. Schone benzine kopen is best een gezoek. Spiritus is vaak het makkelijkste te krijgen, en is heel simpel in het gebruik. Vandaar mijn voorkeur. En een multifuel brander met pannen is al gauw 100 euro duurder dan een Trangia 27.
Wim
Jan Eleveld schreef:Trekkingfiets met alles erop en eraan: 16+ kg.
Ortlieb achtertassen: 2 kg.
Samen 18 kg.

Cannondale mtb: 12 kg.
BoB Yak met tas: 6 kg.
Samen: 18 kg.
Dan kies ik toch voor de tweede...
Enige nadeel is dat het grote volume je in verleiding brengt...
Optie 3:
Cannondale mtb: 12 kg.
Tubus Cargo (de populairste drager onder heavy-duty Wereldfietsers): 0,6 kg
Samen: 12,6 kg. (en geen parkeerproblemen, ook niet in bus of vliegtuig)
Gebbetje schreef:- Brander: MSR Whisperlite 347gr compleet, €105,95
Wim schreef:Een dure en zware multifuel brander zou ik alleen nemen voor heel koude omstandigheden en voor de derde wereld. In Europa zou ik de Trangia 27 UL HA spiritusbrander nemen. Wil je gas dan de zou ik de Primus Expres Duo nemen (voor gebruik van zowel Lindall valve schroefcartridges als Camping Gaz klikcartridges).
Wim,
De Whisperlite valt nauwelijks onder de categorie duur, zwaar en multifuel maar is in de praktijk de goedkoopste benzinebrander, maar wel goed.
Gebbetje,
Ik ken Wim al een tijdje en hij laat het altjid aan mij over om te vertellen dat er qua koken een verschil zit tussen de typen branders. Een benzinebrander kan veel harder dan een gas- of zeker een spiritusbrander. Dat is bij twee personen een flink voordeel, maar bij één persoon een minder probleem. Op spiritus iets roerbakken zal je evenwel niet lukken. Voor jouw doel vindt ik gas het meest logisch.
Whisperlites zijn regelmatig via Marktplaats te koop voor 30 à 40 euro, zgan; gewoon op marktplaats zoeken op whisperlite in kop en tekst.
Leon
Hallo Gebbetje,

Ik ben ook een beginnend wereldfietser en ik kan je vertellen (als wel ervaren kampeerder/alpinist) dat de spullen die je koopt, goedkoper en van minstens even goede kwaliteit kunnen zijn.

Matje: neem een matje dat iets korter is, maar wel dikker. Ik ben 1.93 en mijn matje is maar 165. Mijn voeten steken behoorlijk uit, maar als je daar je tshirt onder legt, schuurt dat ook niet zo in de tent en is het prima te doen.
Voordeel: goedkoper matje, lichter, en het matje kan wat dikker zijn (comfortabeler) terwijl je niet meer gewicht mee neemt (of volume). Ik heb een Thermarest trekking lite of iets dergelijks.

Tent: MSR maakt hele goede tenten, dat staat vast. Maar ze zijn ook redelijk duur. Een merk dat zeker dichtbij komt maar minder deur: Eureka. De Mountainlite 2 of de Moonshadow XP duo.

Slaapzak: Alpkit, geen twijfel. Ik heb een SH600 en ik ben er heel tevreden mee. De Pipedream zijn wat beter (vulling, afwerking) maar de SH (de goedkoopste) is 'maar' 130 euro ofzo? en echt een fijne slaapzak. Ik heb er in min 2 mee geslapen in de belgische ardennen en ook 15 graden bij het Gardameer. Super ding.

Brander: tja, dat is maar net wat je fijn vind. Ik vind gas fijn omdat mijn brander en mijn gasblik precies in mijn pannenset past; geen verspilde ruimte. 15 gasblikjes en mijn brander samen kosten bij elkaar evenveel als de nieuwprijs van een MSR whisperlite. En als je een beetje economisch kookt kun je met een blikje wel 7 maaltijden maken.
mijn C'dale weegt 10,2 kilo
Ik ging even uit van een basic Cannondale, een Trail bv. Pas op er niet al te lichte onderdelen op te monteren, die misschien te kwetsbaar zijn. Lichte RR banden bv., goed voor het terrein, brengen je niet ver Europa in. Velgen vormen ook een punt van aandacht.
Hoi allemaal,

Alweer bedankt voor de hulpvolle reacties.

Gezien de hoeveelheid reacties is het er niet echt gemakkelijker op geworden om keuzes te maken. Ik denk ook dat het natuurlijk heel persoonlijk is wat men prettige spullen vindt. Als je een multifuel brander hebt en daar al een paar jaar tevreden mee bent dan geef je dit natuurlijk graag als tip door aan iemand maar dat geldt ook voor iemand die hetzelfde ervaart met een gasbrander. Dat gaat eigenlijk voor alles wel een beetje op natuurlijk.

Uiteraard heb ik veel aan de antwoorden op mijn vragen en tips. Ik heb besloten om alle adviezen goed in me op te nemen, kijken wat mijn doelstellingen zijn, afwegingen maken en dan beslissingen nemen. Er zullen vast mensen zijn die bij zichzelf denken dat ik keuzes maak die zij zelf niet hadden gemaakt maar ja, so be it. Daarom zijn er ook zoveel verschillende modellen en opties qua spullen. Je moet ergens beginnen....

Ik heb vandaag weer een paar aankopen gedaan waaronder een brander. Het is een multifuel brander geworden. Waarom is simpel, ik ben van plan om in de toekomst veel meer gebruik te gaan maken van mijn spullen en ook in koudere en meer afgelegen oorden. Dan is een multifuel voor mij de beste keus.

De aangeschafte spullen tot nu toe:

-MTB Cannondale
-BOB Yak (20% korting Goossens Raceshops)
-MSR Whisperlite Internationale (10% korting Bever)
-MSR Fuel Bottle Medium (gratis Bever)
-Dazer II Dog Deterrent (10% korting Bever)
-Diamond Black Spot Hoofdlamp 75 lumen (10% korting Bever)
-Sea to Summit Kunststof Bestek (10% korting Bever)
-Pannetje 1,2L (gratis Bever)
-Boek, Te voet naar Santiago de Compostela (10% korting Bever)

Nog aan te schaffen (grote aankopen):

-Tent
-Slaapzak
-Matras
-Reisverzekering
-GPS

De 'nog aan te schaffen' lijst bestaat uit items waarvan ik eerst nog wat meer wil weten.
Ik kreeg het boek van mijn partner cadeau en aangezien het de bedoeling is om ook veel onverhard te gaan rijden is de keus op het 'voetgangersboek' gevallen.

Het GPS apparaat is iets waar ik nog lang niet uit ben. Ik las hier op het forum dat er een winkelketen van 4 winkels is waarvan er ook 1 in Wierden zit. Ik ben even de naam kwijt....maar het lijkt me een goed idee om me daar eens goed te laten voorlichten.

Tent, matras en slaapzak ben ik ook nog niet uit maar daarvoor heb ik nog wel even de tijd om dat te gaan uitzoeken....hoewel ik er niet al te lang mee wil wachten.

Het is opgehouden met kriebelen............het jeukt nu echt van alle kanten! Ik wil op pad! Over een maandsalaris of twee heb ik alles wel bij elkaar hoop ik :D
Jan Eleveld schreef:
mijn C'dale weegt 10,2 kilo
Ik ging even uit van een basic Cannondale, een Trail bv. Pas op er niet al te lichte onderdelen op te monteren, die misschien te kwetsbaar zijn. Lichte RR banden bv., goed voor het terrein, brengen je niet ver Europa in. Velgen vormen ook een punt van aandacht.
Ik ben nu nog bezig met het opbouwen. Er zat XTR spul op en dat is echt high-end dus dat gaat eraf. Er komt een 2012 deore groep op met xt achterderrie. Er zitten een wat ouder model Hayes Nine schijfremmen op en die werken echt perfect. Ik hoef dus alleen maar een reserve binnenkabel, binnenbandjes, plakspul, remblokken en een kleine smalle tube Joe's kettingolie mee te nemen.
De gewichtsbesparing zit 'm in de wielen, Mavic Crosstrail wielsetje, Ritchey Superlogic Carbon Rizer stuur, en een FRM carbon stuurpen.
Qua banden ben ik er nog niet uit maar het is logisch dat het een compromis moet gaan worden tussen duurzaamheid, sterkte, rolweerstand en offroadcapaciteiten.
Ga nou gewoon een weekendje mee met geleende, foute en veel te zware spullen, dat maakt niet uit en kijk en vraag vooral rond. De uitrusting kan best goedkoper maar belangrijker weet eerst waar je je geld aan uit gaat geven. Dit voorkomt een hoop teleurstellingen later.
Marianne schreef:Ga nou gewoon een weekendje mee met geleende, foute en veel te zware spullen, dat maakt niet uit en kijk en vraag vooral rond. De uitrusting kan best goedkoper maar belangrijker weet eerst waar je je geld aan uit gaat geven. Dit voorkomt een hoop teleurstellingen later.
Hmm, klinkt als iets wat verstandig is om te doen. Ik heb nog een tentje, 2 matjes en 2 slaapzakken........in 1 verpakking gekocht bij de Gamma voor 29,95. Is dit een idee om te gaan gebruiken tijdens zo'n weekendje?
Even in de Activiteiten Sectie rondneuzen vanavond.
Dit soort reacties zijn wel goed voor me...........ik loop nogal hard van stapel geloof ik...........maar goed aan de andere kant wil ik graag zo snel mogelijk op pad om ervaring op te doen.
Die lichte wieltjes zijn een slecht plan: te weinig en rare spaken etc. Zeker achter zou ik gaan voor een stel klassieke handgespaakte 36 spaaks wielen van een gerenommeerde wielbouwer, met stevige velgen als de Sputnik/SP19 en LX naven.
Wim
Gebbetje schreef: De gewichtsbesparing zit 'm in de wielen, Mavic Crosstrail wielsetje, Ritchey Superlogic Carbon Rizer stuur, en een FRM carbon stuurpen.
Mavic wielen zijn leuk als je er voor betaald wordt en er een geel autootje achter je aan rijdt. In een vakantiefiets heb je echt liever iets wat een paar slokken water zwaarder is, stijver is en wel heel blijft.

Carbon stuur is hetzelfde verhaal, na een lullig valpartijtje heb je echt liever een krom stuur dan een vlijmscherp uitsteeksel.
Wim schreef:Die lichte wieltjes zijn een slecht plan: te weinig en rare spaken etc. Zeker achter zou ik gaan voor een stel klassieke handgespaakte 36 spaaks wielen van een gerenommeerde wielbouwer, met stevige velgen als de Sputnik/SP19 en LX naven.
Wim
Ok, dat van die spaken begrijp ik, ik heb in een andere mtb nog wel een set mavic 317 velgen met Deore naven zitten en die hebben zo'n 1750km erop zitten dus deze wielen zijn goed "gezet" zo langzamerhand. Een setje nieuwe lagers in de naven en/of vet en goed naspaken, zou dat een optie zijn?
Of belast ik met de Yak en enkel een stuurtas de wielen net zo zwaar als met fietstassen?
Zijn er alleen velgen geschikt die voor velgremmen bestemd zijn aangezien ik met schijfremmen rij?
Nogmaals, ik ben een leek op fietsreisgebied en ik wil niet in niemandsland stranden met kapotte spullen doordat het er niet geschikt voor was.

Carbon stuur is hetzelfde verhaal, na een lullig valpartijtje heb je echt liever een krom stuur dan een vlijmscherp uitsteeksel.
Valt niks tegenin te brengen. Carbon delen zijn bij deze geschrapt.
Geschrapt, want je hebt al een brander gekocht.

Voor een goedkopere maar zeker goede slaapzak zou je ook kunnen kijken naar een Cumulus slaapzak. Helaas niet eerst even te passen voor de aankoop. Alpkit PD400 staat op mijn verlanglijstje maar al lange tijd niet op voorraad. Ga nu voor een Cumulus Liteline 300 of 400. Ik twijfel nog...

Je Gamma kampeer set is uitstekend geschikt voor een weekendje weg, mits er geen te zware regen komt en het niet te koud is zoals nu. Klinkt als die festival setjes die je in de zomer overal ziet. Niks mis mee voor 1 of 2 nachten in de zomer, maar er lang op vertrouwen in uit een lopende weersomstandigheden zou ik niet aandurven.

Bij een BOB komt er zeker belasting op je achterwiel. Niet zoveel als bij een rack met tassen, maar zou idd voor een stevig, liefst handgespaakt wiel gaan.
Kunie schreef:Als ik het goed gelezen heb zijn de reisdoelen, weekendjes in NL/Belgie en 2 14daagse trips in europa. Persoonlijk zou ik dan voor een simpele gas brander gaan zoals de Duo die al genoemd is. Vele malen makkelijker in gebruik dan de benzinebander en de gasbusjes zijn bij de meeste outdoor/sportzaken te koop en in frankrijk in de grote supermarkt. Plus in die BOB kan je makkelijk 2 a 3 gasbusjes meenemen wat waarschijnlijk meer dan genoeg is.

Voor een goedkopere maar zeker goede slaapzak zou je ook kunnen kijken naar een Cumulus slaapzak. Helaas niet eerst even te passen voor de aankoop.
De reisdoelen die je noemt zijn ter introductie en voorbereiding in 2012 voor langere reizen vanaf 2013. Santiago heen en terug om mee te beginnen. (zie startpost)
Brander is vandaag aangeschaft ( zie mijn post van eerder vandaag) en is een multifuel geworden omdat ik, hopelijk, nog reizen ga maken naar koudere en meer afgelegen gebieden.
Gebbetje schreef:Brander is vandaag aangeschaft ( zie mijn post van eerder vandaag) en is een multifuel geworden omdat ik, hopelijk, nog reizen ga maken naar koudere en meer afgelegen gebieden.
Dus om de drie tientjes die een veel lichter gasbrandertje kost te bespraren sleep je de komende 10.000 km met een zware herriebrander. Het kan.
Gebbetje schreef:... ik heb in een andere mtb nog wel een set mavic 317 velgen met Deore naven zitten en die hebben zo'n 1750km erop zitten dus deze wielen zijn goed "gezet" zo langzamerhand. Een setje nieuwe lagers in de naven en/of vet en goed naspaken, zou dat een optie zijn?
Nieuwe lagers na 1750 km????? Als je zulke naven niet verwaarloost gaan ze 25000 km mee hoor.
Leon
Gebbetje schreef:Qua banden ben ik er nog niet uit maar het is logisch dat het een compromis moet gaan worden tussen duurzaamheid, sterkte, rolweerstand en offroadcapaciteiten.
Degene die een band bedenkt die dit allemaal kan wordt rijk ;)

Wil je vooral lekker rijden, vergeet dan de duurzaamheid, ga je vooral offroaden, accepteer dan dat je op de weg minder lekker rijdt.

Waarschijnlijk kies je het best voor een band die op de weg goed rolt. Daar kom je zolang het niet te nat is offroad ook een eind mee. Iedere band gaat wel 1 vakantie mee.

Sjors
Dus om de drie tientjes die een veel lichter gasbrandertje kost te bespraren sleep je de komende 10.000 km met een zware herriebrander. Het kan.
Het ging me niet om die drie tientjes, ik dacht met deze multifuel in te spelen op wat er in de toekomst misschien nog aan reizen gaat komen.....mijn gedachtengang was dat als ik nu voor een gasbrander zou gaan ik dan niet nog eens een brander zou moeten aanschaffen als ik later toch een multifuel nodig zou gaan hebben Is het werkelijk zo'n foute keuze? Ik nog niets uitgepakt of geprobeerd dus ik zou nog kunnen ruilen....
Als ik voor een gasbrander zou gaan moet ik dan meer aan gasbussen/blikken gaan meenemen ten opzichte van brandstof voor de multifuel? Er is mij verteld dat ik met 1 medium fuel bottle van MSR zo'n drie uur kan branden.

Wat de lagers betreft, ik doelde ook meer op het opnieuw smeren van het spul dan het vervangen van lagers........ik wil misschien teveel op 'safe' gaan spelen?
Wim schreef:Je kunt moeilijk een uitrusting hebben voor alle omstandigheden. Als je dat wilt kost het relatief veel, en wordt het zwaar. Wat ik genoemd heb is goed tot nachttemperaturen iets onder nul. Als het kouder wordt heb ik er geen zin meer in. En een te warme slaapzak is ook niet lekker. Het bereik van een slaapzak kun je een graad of vijf vergroten door een donsvest mee te nemen. 's Avonds draag je dat als kleding (in plaats van zo'n volumineus fleece), en 's nachts kun je het in je slaapzak aantrekken. Als je warm is trek je het niet aan. PHD maakt prachtige slaapzakken en vesten. Normaal zijn die stevig aan de prijs, maar een paar keer per jar hebben ze speciale aanbiedingen en die zijn heel concurrerend. De volgende zal ergens in maart zijn. Zelf heb ik afgelopen najaar zo voor mijn zoon een Minimus 300 met waterafstotende Dryshell tijk gekocht. Bereik tot 0 graden en een gewicht van ik geloof 600 gram. Wel zijn die zakken smal.
Bij branders draait het vooral om de beschikbaarheid van de brandstof. In een multifuel wil ik geen autobenzine stoken vanwege de kankerverwekkende stoffen. Schone benzine kopen is best een gezoek. Spiritus is vaak het makkelijkste te krijgen, en is heel simpel in het gebruik. Vandaar mijn voorkeur. En een multifuel brander met pannen is al gauw 100 euro duurder dan een Trangia 27.
Wim
Waar zijn die PHD produkten te koop als ze in de aanbieding zijn?
Ik ben een behoorlijke draaier in bed, voor dat ik überhaupt in slaap ben draai ik me al tientallen keren om.......krijg ik dan eerder ruzie met een 'mummie slaapzak' of een bredere 'normale' slaapzak?
Die Whisperlite kan toch zowel op gas als vloeistof branden? Ik neem in ieder geval afhankelijk van mijn doel voor mijn Primus een van beide (eventueel zelfs beide, ik ben geen echte grammenjager ..) brandstoffen mee: gas (kleine of grote cannister) als ik ergens in een beschaafde regio kampeer, vloeibaar (of een lege fles, benzine is overal verkrijgbaar en ik kook buiten) als ik geen idee heb wat ik tegenkom. En in al die 50 jaren dat ik kampeer heb ik immer warme koffie gehad.
Je koopt PHD slaapzakken direkt online in Engeland: http://www.phdesigns.co.uk/ PHD is een heel gespecialiseerd atelier dat aan allerlei expedities levert. Die Minimus 300 in Dryshell van mijn zoon was iets van ruim 200 pond. Dit is een model dat normaal niet leverbaar is, en alleen in de sale. Zoals gezegd, dit zijn slank gesneden slaapzakken omdat dat lichter en warmer is. Omdraaien gaat makkelijker in een ruimere slaapzak, maar die zijn ook veel kouder en zwaarder. Misschien kan Tatteljee een eenpersoons topbag voor je maken. Dan blijft de slaapzak vastzitten aan het matje. Een topbag is relatief licht omdat er aan de onderkant geen dons zit (je gebruikt de hoge isolatie van een moderne matras). Je kunt ook iemand meenemen en samen in een tweepersoons slaazak kruipen. Dat is altijd lekker warm.
Wim