Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke fietstassen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Welke fietstassen

De opgave op de site van outdoorworks klopt niet: ze hebben daar het gewicht van de reguliere Plus serie staan, maar die heeft ondermeer een zware binnentas. Mijn beste schatting is dat deze special edition backrollers iets van 1400 gram per set wegen. Ik weet dat de voortassen uit deze serie in werkelijkheid 1090 gram per stel wegen terwijl de opgave op de site 1420 gram is.
Wim
Robertjan schreef:
Revanho schreef: Kijk b.v. maar eens naar het prijsverschil tussen:
http://www.rose.nl/artikel/ortlieb-back ... aid:189133
http://www.rose.nl/artikel/ortlieb-back ... aid:378334

Volgens mij identiek dezelfde tassen, maar je betaald wel 20 euro per tas minder omdat Rose haar naam er op heeft staan.
Volgens mij € 10 per tas (wel € 20 per paar).
Je hebt volkomen gelijk.
Wij hebben slechte ervaringen met de Vaude Discover Pro Back, gekocht in mei 2007. Na 12 weken gebruik laten de naden op 4 plaatsen los. Bij beide tassen, beide keren net onder de klep.
Tijdens deze reis hadden we ook Ortliebs uit de plus serie mee, die veel intensiever gebruikt zijn, o.a. 6 maanden Zuid Amerika. Geen enkel probleem mee gehad.

Tja en volgens Vaude is het geen produktiefout, want we krijgen geen garantie.

Naschrift 13-03-2012: Na wat heen en weer mailen krijgen we uiteindelijk toch nieuwe tassen. Vaude geeft aan dat het een productiefout is, gemaakt bij de eerste serie Discover Pro Back tassen.
Wouter schreef: Tja en volgens Vaude is het geen produktiefout, want we krijgen geen garantie.
Volgens de Europese regels moet een verkoper van een product sowieso twee jaar garantie geven op een verkocht product waarbij het eerste half jaar de 'bewijslast' (of er al dan niet sprake is van een productiefout) volledig bij de verkoper ligt. Dit staat los van de fabrieksgarantie, dus gaat ook op voor producten waarop de fabrikant geen garantie wil geven of er volgens de fabrikant geen sprake is van een productiefout.

Recht op garantie en garantie krijgen zijn natuurlijk twee verschillende zaken, maar te vaak verwijzen verkopers naar de fabrikant om een product niet te moeten vervangen.

Renaat
Deze adviezen van de EU, hier "regels" genoemd, zijn niet in deze hoedanigheid door de Nederlandse Staat ingevoerd. Volgens de Nederlandse overheid is de consument al voldoende beschermd in de wet.

Dit betekent dat er hier meer sprake is van een 'normale gebruiksduur' en NIET van 2 jaar garantie. De gebruikstijd kan dus afgetrokken worden van de gebruiksduur om tot een vergoeding te komen.
Na 6 maanden ligt de verplichting tot bewijzen echter bij de koper, waar dat in de eerste 6 maanden nog bij de verkoper ligt. Dit laatste zorgt ervoor dat winkeliers/verkopers vaak vrijuit gaan bij twijfelachtige omstandigheden. Anderzijds zijn er ook kopers die de boel bedonderen, net zoals verzekeringsmaatschappijen aan de lopende band benadeeld worden. Ziehier: een grijs gebied binnen de Nederlandse wetgeving m. b. t. de bewijslast...
Mijn Ortliebs hebben na 16 jaar de geest gegeven. Ik zou direct opteren voor een set nieuwe. Ik zag dat de fietsvakantiewinkel complete sets met korting verkoopt, maar heb nog geen verder onderzoek gedaan.

Groet Remco
Zusje wou onlangs ook Ortliebs. Na even zoeken was de laagste prijs die ik kon vinden €80 voor de set achtertassen, zonder reclame en in om het even welke kleur: Futurumshop.de. Maar die verzenden niet buiten Duitsland (moet je bij .nl of .be zijn die momenteel geen aanbieding hebben) dus even een price alert indienen bij een andere Duitse winkel die wel verzendt naar België/Nederland en dan ligt dat enkele dagen later in je living.
Of die lichte special edition tassen van Orlieb. Als het echt licht moet is er overigens nog een interesssant alternatief: de Pacific Outdoors LTW small pannier http://pacoutdoor.com/bike-gear/view/ltw-small-pannier 1020 gram per stel van totaal 36 liter. Een set hiervan is meestal genoeg voor de lichtgewicht kampeerder. Wel zijn het relatief smalle hoge tassen, en dat is niet altijd handig. Bevestiging met Klickfix, dus dat is in orde.
Wim
Wim, is het enige verschil het ontbreken van de binnentas bij die sonderserie Ortlieb Plus tassen? Ik word niet veel wijzer van de Outdoorworks website.
Even naar mijn Classic Back-Rollers gekeken en ik vermoed dat je die binnentassen eenvoudig kan verwijderen zonder beschadigen door het ophangsysteem even los te schroeven, kan iemand dit bevestigen? In dat geval zou ik toch 2 keer nadenken voor die lichtere versie te bestellen als het prijsverschil met de normale klein is.
nvt
Heel precies weet ik het niet. Bert van Sprang heeft ze, dus misschien dat die meer kan zeggen. Het zijn tassen van het lichtere Plus materiaal, en zonder binnentassen. Misschien hebben ze ook weer het oude hakensysteem gebruikt aan de onderkant. Dat moet ook uitmaken.
Wim
nvt
Na vele uren research heb ik uiteindelijk gekozen voor de ortlieb classics (zonder reclame). Bij futurumshop gekocht voor 150 euro meen ik (voortassen + achtertassen, bij deze combi krijg je korting). Ik vind het best meevallen voor 4 tassen van prima kwaliteit.
Om nog even terug te komen op het gewicht van de ortlieb backroller plus -special edition- versie van outdoorworks; die heb ik deze week binnen gekregen en op de weegschaal geplaatst. Ze wegen per set 1460 gram, zonder de schouderband. Met schouderband is dit 1.540 gram. De "normale" backroller-plus versie weegt volgens de fabrikant 1.680 gram totaal. Erg weinig verschil dus.
Jammer, ik had meer verwacht. Ik heb een vrij uitvoerige correspondentie met Ortlieb gevoerd om ze ervan te overtuigen dat zoveel gewicht schril afsteekt tegen het steeds lagere gewicht van tenten, slaapzakken en matrassen. Ze vertelden me dat ze wel onderzoek aan het doen zijn, maar het kwartje is nog niet echt bij ze gevallen vrees ik. Als iedereen naar ze schrijft heeft dat vast meer effect.
Wim
Lasse schreef:Even naar mijn Classic Back-Rollers gekeken en ik vermoed dat je die binnentassen eenvoudig kan verwijderen zonder beschadigen door het ophangsysteem even los te schroeven, kan iemand dit bevestigen?
Ik heb Ortliebtassen classic met binnen tas en ortliebplus zonder. Ik heb zonder problemen de binnen tassen uit de classic gehaald op 1 tas na. En van de Frontroller heb ik ze in de plus versie gezet omdat ik die gebruik voor mijn werk. En de binnentas dan handig is voor pennen e.d.
OP vakantie heb ik 1 binnentas voor kleine artikelen die ik snel wil kunnen vinden.
Wim schreef:Misschien hebben ze ook weer het oude hakensysteem gebruikt aan de onderkant. Dat moet ook uitmaken.
Ik heb mijn oude ortliebplus met de nieuwe vergeleken en de ophang bevestiging is nog hetzelfde.
Deze is stugger en buigt minder snel. Mijn plus tassen zijn ca. 10 jaar oud. en nog in prima staat. terwijl de classics krom zijn en pas 5 jaar oud zijn.
hesta schreef:
Wim schreef:Misschien hebben ze ook weer het oude hakensysteem gebruikt aan de onderkant. Dat moet ook uitmaken.
Ik heb mijn oude ortliebplus met de nieuwe vergeleken en de ophang bevestiging is nog hetzelfde.
Deze is stugger en buigt minder snel. Mijn plus tassen zijn ca. 10 jaar oud. en nog in prima staat. terwijl de classics krom zijn en pas 5 jaar oud zijn.
Maar dat zijn de classic-/plus-modellen, niet de City-modellen waar Wim het over had...
Ik had het over die special edition. Ook daar lijkt dus nog wel wat te snijden.
Wim
Je kunt ze ook zelf maken:

http://www.extremtextil.de/tipps/galler ... _radtsche/
en
http://www.extremtextil.de/tipps/galler ... radtasche/

:P
Uiteindelijk gaat het om het materiaal, meer dan om de vormgeving :-) Viel mij ook op bij de laatste Oppad test van Fleece vesten: allemaal Polartec Classic Micro alleen in een ander vormpje :-) (Deze fleece is overigens ook te krijg bij ExtremTextil.de dus mocht je er geen 90 euro voor over hebben dan even zelf in elkaar naaien :-D )

(ps. back to topic: overigens heb ik zelf gewoon de Ortlieb tassen, nog nooit last gehad van natte spullen en ze zijn oersterk!)
Janneke schreef:Je kunt ze ook zelf maken:

http://www.extremtextil.de/tipps/galler ... _radtsche/
en
http://www.extremtextil.de/tipps/galler ... radtasche/

:P
Uiteindelijk gaat het om het materiaal, meer dan om de vormgeving :-) Viel mij ook op bij de laatste Oppad test van Fleece vesten: allemaal Polartec Classic Micro alleen in een ander vormpje :-) (Deze fleece is overigens ook te krijg bij ExtremTextil.de dus mocht je er geen 90 euro voor over hebben dan even zelf in elkaar naaien :-D )

(ps. back to topic: overigens heb ik zelf gewoon de Ortlieb tassen, nog nooit last gehad van natte spullen en ze zijn oersterk!)
Handige site!