Additionally, paste this code immediately after the opening tag: frame lakken - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

frame lakken

fillemon schreef: 2)ik krijg de cups niet uit het frame, iemand een tip om dat te doen ?
Op sommige locaties / bij sommige fietsenmakers kan men gratis (of voor heel weinig geld) van het professionele materiaal gebruik maken. Of dat ergens kan in Brussel of Aalst weet ik niet.

Renaat
fillemon schreef:haha, dat betekent dat je heel wat frames laat lakken dus..

ik heb gisteren de brompton kaal gehaald, en het is echt huilen met de pet op.
alle onderdelen zitten onder de klodders verf.

dus een paar vraagjes ivm verf en lakken

1)hoe krijg ik de verf bijvoorbeeld van de remhoeven ?
2)ik krijg de cups niet uit het frame, iemand een tip om dat te doen ?

dankjewel
Wij hebben ook ons eigen merk fietsen (Bolide)die custom opgebouwd worden.
Antwoord op je vragen:
1) verfresten/nevel met cellulose thinner of lichtjes mechanisch
2) met een vol lang stuk metaal eruit tikken. Ni gelijk nen boer op zijn patatten vliegt, maar enkele stevige gerichte meppen komen ze er wel uit.

Grtz, Filip
dankjewel, dat is een goede tip;

nog een vraagje bij het lakken.

een brompton heeft een scharnier zitten voor de achterbrug. Deze scharnier is in feite een metalen staaf die loopt op verzonken koperen scharnierasbusjes.

http://www.vlerickfietsen.be/brompton/s ... A-KIT.html

die koperen busjes zullen de poedelak ook aantrekken en dus meekleuren.

de vraag is: als ik die op voorhand verwijder gaat de poederlak dan niet te dik zijn zodat die scharnierbusjes heel dun worden bij het uitfrezen, of mogen die erin blijven en kan ik die dan na het lakken eruit halen .(als dat nog mogelijk is, misschien beschadig ik dan de lak erond aan de buitenkant of zit alles extra vast door de poederlak).

wat denken jullie ?

merci
De poederlak lijkt me niet eens zo spannend, met veel goede wil is die er wel uit te bikken. Spannender lijkt me de afbijt- en zandstraalbehandeling. Dan komt er in ieder geval zooi tussen en komt die er dan ook weer uit? Kun je het scharnier niet demonteren?
Leon
fillemon schreef:dankjewel, dat is een goede tip;

nog een vraagje bij het lakken.

een brompton heeft een scharnier zitten voor de achterbrug. Deze scharnier is in feite een metalen staaf die loopt op verzonken koperen scharnierasbusjes.

http://www.vlerickfietsen.be/brompton/s ... A-KIT.html

die koperen busjes zullen de poedelak ook aantrekken en dus meekleuren.

de vraag is: als ik die op voorhand verwijder gaat de poederlak dan niet te dik zijn zodat die scharnierbusjes heel dun worden bij het uitfrezen, of mogen die erin blijven en kan ik die dan na het lakken eruit halen .(als dat nog mogelijk is, misschien beschadig ik dan de lak erond aan de buitenkant of zit alles extra vast door de poederlak).

wat denken jullie ?

merci
Ik zou er in jouw geval een bout en moer doorheen schroeven met ringen die zo groot zijn dat het volledige oppervlak wordt afgedekt en dus niet met stralen wordt beschadigd
Alles wat niet gelakt MAG worden moet je 100% afdekken.
Een poedercoating wordt bij 160-180ºC uitgehard, meestal gedurende 15-30 minuten (afh van T en laksysteem).

Het netjes verwijderen van lak op plaatsen waar het niet had mogen zitten is achter zeer lastig. De coating (NL naam = bekledingslaag) is nl uitgehard dmv een chemisch proces, de uithardingsreactie (US: curing reaction). Daardoor zijn de harsmoleculen met elkaar verknoopt tot een netwerk om het mechanische en andere resistentie eigenschappen te geven.
PS: met de voor de consument beschikbare oplosmiddelen is het bijna niet mogelijk om de teveel aan lak goed te verwijderen....
wel de koperen busjes waarop de as loopt moeten er ook uit omdat ik ze niet kan recuperen. (om de eenvoudige reden dat ik die busjes niet ga kunnen afschermen tegen het zandstralen en chemisch bad).

Maar als de poederlak op het frame komt, dan zou dat in dikte misschien kunnen winnen en de busjes er niet goed meer inpassen.

ik zou ze dus laten zitten om daar het frame te beschermen, maar als de poederlak goed aan elkaar hangt, dan zou ik bij het demonteren van de busjes de poederlak aan de buitenkant van de scharnier mee trekken en de lak op het frame beschadigen. (de busjes zitten op het einde van het frame.

wat denken jullie ?

ik heb er een document bijgevoegd, dat veel duidelijk maakt
http://bromptontalk.wikispaces.com/file ... erhaul.PDF
Volgens mij is het advies van Marten de enige optie: uit elkaar halen; als het even kan de koperen busjes eruit tenzij zeker is dat het kunststof eraan teflon is*; een bout erdoor met twee ruime ringen die ook de zijkanten van de as goed afschermen.
Als je de koperen busjes erin laat en die worden gecoat dan zitten ze goed vast. Uitgeharde poedercoating houdt qua hardheid namelijk ongeveer het midden tussen harde verf en steen. De zijkanten moeten ook worden afgeschermd want anders mag je de laag er later afhalen want zo'n laag is dik.
Leon
*: teflon kan wel tegen de hoge temperaturen van het bakken, de meeste andere kunststoffen niet.
Voorbeeld:
Afbeelding
Ik was zo slim om boutjes hier doorheen te doen, maar eruit halen was wat anders. Er paste geen sleutel meer op de zeskant, dus ik had de keuze tussen de kopjes aan twee kanten afvijlen, met het gevaar van beschadiging of de kop aanpakken met de waterpomptang. Ik moest nog flink trekken en was blij dat de bouten niet afbraken, zo vast zat het allemaal. Ik had ze er natuurlijk niet helemaal doorheen moeten doen, maar dan was ik bang dat ze los zouden trillen; toen ik ze erin deen zaten ze nl. tamelijk los.
Leon schreef:De zijkanten moeten ook worden afgeschermd want anders mag je de laag er later afhalen want zo'n laag is dik.
Leon
*: teflon kan wel tegen de hoge temperaturen van het bakken, de meeste andere kunststoffen niet.
Klopt. Industriële metaal poedercoatings beginnen met een laagdikte van ongeveer 60 micrometers, maar wees niet verbaasd dat het kan oplopen tot 200 micrometers! En das idd erg lastig als het er niet hoort te zitten... :(

Afscherming met Telfon is idd een optie. Probeer dan zo dun mogelijk Teflon folie te krijgen dan is het tenminste nog soepel.....
andre@home schreef: Afscherming met Telfon is idd een optie. Probeer dan zo dun mogelijk Teflon folie te krijgen dan is het tenminste nog soepel.....
Jullie hebben kennelijk geen ervaring met spuiters en poedercoaters en stralen. :D

Na ontlakken en stralen is 'die dunne teflonfolie' allang in de stofafzuiging verdwenen.

Dus nog een keer: lagerbussen laten zitten, je moet de bromptonbussen namelijk na montage op maat maken, en dat wil de OP zich vast besparen.

De kragen goed afdekken met ringen, die peuter je er na het lakken wel netjes af
mm, ik dacht die bussen inderdaad weer op maat te ruimen.

blijkbaar worden de frame's bij anibel in een chemisch bad gestoken, dat kan geen kwaad voor de bussen ?

een praktisch vraagje: welke ringen moet ik gebruiken om die kragen af te dekken ?
(ik heb inderdaad niet de minste clue wat er allemaal nodig is voor het lakken)

nogmaals bedankt
m-gineering schreef:
andre@home schreef: Afscherming met Telfon is idd een optie. Probeer dan zo dun mogelijk Teflon folie te krijgen dan is het tenminste nog soepel.....
Jullie hebben kennelijk geen ervaring met spuiters en poedercoaters en stralen. :D

Na ontlakken en stralen is 'die dunne teflonfolie' allang in de stofafzuiging verdwenen.

Dus nog een keer: lagerbussen laten zitten, je moet de bromptonbussen namelijk na montage op maat maken, en dat wil de OP zich vast besparen.

De kragen goed afdekken met ringen, die peuter je er na het lakken wel netjes af
Mijn idee was om die Teflon laagjes aan te brengen net voor het spuiten... maar als dat niet kan houdt het op....
hallo,

ik heb eindelijk tijd gevonden om het frame op te sturen naar de lakker; (poedercoater beter gezegd).

ik zou ben er evenwel nog niet uit welke kleur ik zou nemen. Het liefst van al zou ik een "raw laquer" nemen. Dat is volgens mij doorschijnende lak.
hier een afbeelding
Afbeelding


Maar ik wil poedercoaten. De vragen
1) bestaat er een doorschijnende poedercoating ? en is die dan even mooi als de lak ?
2)zal je op elk frame de lasnaden in het geel zien, of zou brompton voor die reeks een speciale las gebruikt hebben ?

dankjewel,
als er mensen zijn die tips hebben wat betreft kleuren, laat maar komen.

doei
fillemon schreef: Maar ik wil poedercoaten. De vragen
1) bestaat er een doorschijnende poedercoating ? en is die dan even mooi als de lak ?
2)zal je op elk frame de lasnaden in het geel zien, of zou brompton voor die reeks een speciale las gebruikt hebben ?

dankjewel,
als er mensen zijn die tips hebben wat betreft kleuren, laat maar komen.

doei
Ja er bestaat blanke poedercoat, en zo ziet het na een paar jaar er uit

Afbeelding
m-gineering schreef: Ja er bestaat blanke poedercoat, en zo ziet het na een paar jaar er uit

Afbeelding
Is dat omdat het transparant is of ontstaat hetzelfde onder niet transparante coatings?
Mijn ervaring is dat na verloop van tijd op plaatsen zoals;
gaatje bracketas, kabeloogjes, padden, en nokjes etc. de poedercoating loslaat en onder de coating de roestvorming zijn weg zoekt.
Hierdoor bladderd de coating af op die plaatsen.

Met een gewoon gespoten frame heb ik dat niet.

Daarom vraag ik me af of poedercoaten wel zo ideaal is :?:


Henk

kunst en fietswerk
dankjewel

ik had deze foto al eens tegengekomen op het forum en toch wat vragen

1)is het altijd zo dat poederlakken doorroesten ? of is dit gewoon een slecht gepoederlakte fiets ?

2)is het zo dat een poederlak mat wordt na verloop van tijd ?

dankjewel
Mijn eerste gepoederlakte fiets werd idd snel mat. De tweede niet. Je hebt dus poederlak en poederlak, zoals met vrijwel alles.
Daarnaast is het zo dat een aantal kritische plaatsen van een fiets toch zonder lak of met beschadigde lak komen te zitten: de binnenkant en de zijkanten van de bracketpot, de patjes en het boven- en ondervlak van het balhoofd en min of meer alle schoefverbindingen.
Leon
dankjewel Leon,

ik had gelezen dat je glans en matte poederlak hebt, dus daar kan het wat mee te maken hebben. Morgen gaat mijn Brompton op de post. ga nog wat foto's nemen...
om het verschil duidelijke te maken.

ga ook mijn alu onderdelen zoals stuur en crack meegeven zodat die kunnen gestraald worden, want die hangen ook onder de verf.

de kleur: well i still don't know...

ofwel iets heel klassiek zoals racing green
ofwel iets cooler en dan wordt het mat zwart
ofwel zilver-oranje
http://www.flickr.com/photos/soggy-semolina/229310931

ofwel knotsgek en dan is het groen-geel
http://www.flickr.com/photos/ecovelo/45 ... otostream/
fillemon schreef:ga ook mijn alu onderdelen zoals stuur en crack meegeven zodat die kunnen gestraald worden, want die hangen ook onder de verf.
Als je geluk hebt snuift de straler de crack en mist hij het stuur.
Ik heb een naar voorgevoel. Is dat misplaatst? Toch maar een foto maken, voor later.
Leon