Additionally, paste this code immediately after the opening tag: x - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

x

wakkeropdefiets schreef:Laat ze allemaal de pip krijgen. De lol van fietsen is wel weg, ik krijg er de zenuwen van, sta stijf van de stress. Leuke hobby zeg!
Zo te lezen moet je inderdaad voor een andere hobby kiezen of anders moet je eerst eens goed wakker worden vóórdat je op een fiets stapt.

Fietsen moet vooral een leuke en ontspannende maar ook veilige bezigheid zijn, voor jezelf en voor je medeweggebruikers.
Misschien oordelen we hier toch wel wat hard. Ik herken het probleem van wakkeropdefiets wel een beetje (ik ben soms ook een beetje een onnozele hals): je krijgt van alle kanten uitstekende adviezen (dit forum kan hiervoor niet genoeg worden geprezen), de topicstarter leest al die adviezen, probeert ze te doorgronden, te verwerken en te onthouden, gaat vervolgens met de beste intenties en vol enthousiasme naar een fietsenboer en valt in de handen van iemand die meer oog voor zijn eigen belangen heeft dan voor die van de cliënt. Die vent gaat vol gas en wodf laat zich overbluffen. Volgens mij is die fietsenboer toch echt fout bezig (geweest) en wodf heeft waarschijnlijk geleerd dat ze de volgende keer zowel een andere handelaar moet bezoeken en dan in gezelschap van iemand die zijn/haar fietskennis al heeft geïnternaliseerd en zich niet laat beduvelen; het is soms best moeilijk vers verworven kennis praktisch toe te passen.
Al met al een leerproces en dan vind ik dat wodf het hier wel erg hard voor haar kiezen krijgt. Overigens lijkt me dat het plezier in het fietsen vanzelf weer terugkeert; het menselijk geheugen kan erg selectief zijn ..
Wim schreef:Cranks kunnen inderdaad vrij makkelijk worden omgezet, maar je moet wel handig zijn. In jouw geval zou ik de cranks gewoon lekker laten zitten.
Wim
Omzetten lijkt me meer aangewezen, er zit nu 28-38-48 op, wat me toch te zwaar lijkt gezien het hele verhaal.
Leon (heeft zelf 22-32-42 icm 13-34)
Ik weet niet hoeveel mensen met kampeerbagage zich in het buitenland op pad begeven. Ik kom er altijd maar bar weinig tegen. De gemiddelde fietsenverkoper zal daarom volgens mij bijna nooit een echte vakantiefiets verkopen.
Als ik bij een gemiddelde fietsenzaak kom en vraag wat welke 8-speed cassette het grootste tandwiel heeft weten ze dat niet en kunnen ze me ook niet adviseren welk verzet ik met bagage in de Pyreneeën nodig heb...

Kortom, als je zelf geen achtergrond hebt met (vakantie)fietsen moet je volgens mij naar een vakantiefietsspecialist gaan of iemand meenemen die vaker op de fiets weg geweest is en een beetje technisch onderlegd is...

Want om een vakantiefiets te kopen hoef je niet naar een specialist (mijn vrouw heeft er gewoon één gekocht bij Dik's bikeshop in Groningen). Als het aan hun gelegen had was het een fiets met voor- en achtervering geweest, maar toen we vertelden wat voor soort model we in ons hoofd hadden kwam er een winkeldochter tevoorschijn, die al een tijdje te koop stond omdat het een starre voorvork had. :D

Je kunt je helemaal suflezen op het forum, maar als je een verkoper voor je hebt die je wilt verkopen wat hij kwijt wil, ipv wat jij wilt is het lastig. Heb je iemand bij je die hij geen oor kan aannaaien, dan zul je niet de winkel uitlopen met iets wat je niet kunt gebruiken.

Succes!

Gr.
Eric
Nou sorry hoor, maar een fietsverkoper hoeft mij echt geen Sparta Papazone te verkopen als vakantiefiets. Dan ben ik heel snel weg.

Dat is hetzelfde als verkopers die zeggen dat ik *nu* een beslissling moet nemen over een aankoop die 10.000 euro kost.
Uiteraard kun je met deze fiets wel degelijk naar Spanje. En nog verder.
Als je besluit de zaak verder te drijven kom je waarschijnlijk in de situatie: "Zijn woord tegen jouw woord.''

Slechts één voorbeeld: Waarschijnlijk kun je niet bewijzen dat de verkoper jouw model als 2010 model verkocht, terwijl het om een ouder model ging.

Misschien beter om de fiets, met flink verlies ( Leergeld!) , te verkopen zodat je een fiets kunt vinden waar je geen slechte associaties bij hebt. Beter een goede tweedehands mountainbike dan een nieuwe trendy stadsfiets.

Succes.

x

x

x

x
wakkeropdefiets schreef:Ja en alle adviezen van Wim heb ik geuit in de winkels van koga uitgeselecteerde dealers. Zijn adviezen zijn de winkels met de grond gelijk gemaakt en dan sta ik daar........
... en koop je maar gewoon meteen een fiets? Ik snap dat niet. Ik zou wantrouwig worden en het verhaal van die fietsenmaker hier op het forum hebben gecheckt.
Ik heb die koga gesloopt en het bergverzet met achterwiel op mijn batavus gezet.
Santos heeft voor me uitgerekend of het kon en het kan, dus nu bouw ik mijn batavus verder op, en als ik wat geld heb ruil ik bepaalde onderdelen om voor betere kwaliteit.
Blijkbaar zijn er nog wel fietsenwinkels die deugen? Of is Santos een forumlid?

Werken die versnellingen op je Batavus nu dan ook?
wakkeropdefiets schreef:Omzetten lijkt me meer aangewezen, er zit nu 28-38-48 op, wat me toch te zwaar lijkt gezien het hele verhaal.
Leon (heeft zelf 22-32-42 icm 13-34)Santos heeft uitgerekend dat hun fietsen 22-44??? (weet niet meer precies) hebben en dat is 0,75
Mijn 28-34 was 1 tiende hoger en vond hij prima acceptabel.
Ik ga het hier gewoon mee proberen.
Als het niet werkt, kan ik altijd die crank nog omwisselen.
Ik ga in ieder geval niet naar santiago voor mijn batavus fiets echt goed is.
Dan ga ik liever lopen. Dat scheelt echt een heleboel materiaal stress.
Moet je luisteren: ik fiets met ongeveer dezelfde bagage als jij, heb een flink aantal malen in Zuid-Frankrijk en Noord-Spanje gefietst, maar zonder kar en zonder hond en zonder toebehoren daarvan en niet met een tent van vijf kilo; ik ben een man, midden veertig, gezond, heb altijd gefietst en toch ben ik heel blij met mijn huidige lichte verzet.
Met die 28 ga jij het naar mijn mening zeker niet halen. Met een 22 misschien.
Leon

x

x
Als het te zwaar is én je niet langzamer de berg op kunt fietsen door gewicht/balans dan is dat je beperkende factor en niet de tandwiel-combinatie; dus zoek het in minder gewicht of minder bergen...

En nogmaals het verzet met de lichtste versnelling is sowieso het meest geschikt; dus:
- achter een tandwielcasette met als grootste tandwiel 34 (of 36), = positie 1
- vóór, bij de trappers een crankstel met als kleinste tandwiel 24 (of 22) = positie 1

Komt de derde ‘optie’ dus het dichst bij in de buurt...

x

x
Maar ik kan ook niet te langzaam fietsen met dat gewicht ivm evenwicht moeten houden.
Dat weet je blijkbaar wel want je zegt hier dat je niet langzamer kunt omdat je dan evenwichtsproblemen krijgt/drijgt om te vallen; dat is echt niet veel anders met een bergverzet.

x

x
Wat ik bedoel is dat het wel eens zou kunnen dat het geen ene bal te maken heeft met tandwielen, versnellingen of welk crankstel je gebruikt :D

En nee dat is een waardeloos crankstel :D, past bovendien ook niet op je fiets (nouja past niet op je trapas om preciezer te zijn).
Het is simpel: je wilt met zoveel bagage het lichtste verzet dat er te krijgen is (dat omvallen is niet zo'n groot risico). Achter is dat 34 of sinds kort ook 36 (maar ik geloof dat dat er alleen is in 9 speed). Het kleinste wat je voor tegen komt is 22 t, maar als je toevallig 24 t hebt zal dat niet heel veel uitmaken. De hogere versnellingen doen er niet echt toe. Dat is altijd wel goed. Het aantal versnellingen doet er evenmin toe. Simpel toch?
Wim
Anders is met dezet tabellen stoeien. Wel even het scherm omhoog schuiven hoor.
Ik krijg het idee dat je voor een 22x32x44 moet monteren en achter een 34. Je kan beter te kort komen bij het wind mee of berg af dan te kort/zwaar berg op. :wink:
Maak het niet te moeilijk: alleen de lichtste combinatie is hopelijk goed/licht genoeg. Ik heb ervaring: de Ardennen met een tandem met een kind achterop en 40 kg op een bagagekar. En ik was heel fit.
Wim
Voor ??? achter ??? en de stoker die zal toch ook wel fit zijn geweest. :wink: