Ik heb momenteel een beetje een merkwaardige crank configuratie op mijn fiets (beide 170mm, vierkant-as), namelijk links een LX-crank en rechts een sugino crank (4-arms, 75/46mm* steek als ik mij niet vergis, 22-32-44 bladen). Dit icm XT-derailleurs (50mm kettinglijn).
Als ik het goed begrepen heb; zou ik gezien mijn binnenbeenlengte van zo'n 90cm 175mm cranks moeten hebben, omdat ik momenteel bij vastklikken last krijg van mijn linker knie en op een andere fiets ook 175mm cranks ga zetten, overweeg ik voor deze fiets de cranks (of eventueel crankstel) te vervangen met 175mm cranks.
Paar vraagjes:
- Welk(e) (vierkantas) cranks(tel) zouden jullie adviseren? (het zou mooi zijn als ik de huidige tandwielen over kan zetten; die zijn namelijk niet versleten)
- Is er een reden om cranks te gebruiken met vijf ipv vier armen?
- Wat voor winst is er te behalen met 5mm langere cranks?
- Is het aannemelijk dat knieklachten veroorzaakt worden doordat er momenteel een crankset van twee verschillende typen is gemonteerd of zou het ergens anders mee te maken kunnen hebben?
* te vermenigvuldigen met de lengte:breedte verhouding van een A4
Als ik het goed begrepen heb; zou ik gezien mijn binnenbeenlengte van zo'n 90cm 175mm cranks moeten hebben, omdat ik momenteel bij vastklikken last krijg van mijn linker knie en op een andere fiets ook 175mm cranks ga zetten, overweeg ik voor deze fiets de cranks (of eventueel crankstel) te vervangen met 175mm cranks.
Paar vraagjes:
- Welk(e) (vierkantas) cranks(tel) zouden jullie adviseren? (het zou mooi zijn als ik de huidige tandwielen over kan zetten; die zijn namelijk niet versleten)
- Is er een reden om cranks te gebruiken met vijf ipv vier armen?
- Wat voor winst is er te behalen met 5mm langere cranks?
- Is het aannemelijk dat knieklachten veroorzaakt worden doordat er momenteel een crankset van twee verschillende typen is gemonteerd of zou het ergens anders mee te maken kunnen hebben?
* te vermenigvuldigen met de lengte:breedte verhouding van een A4