Dank voor de constructieve reacties! Ik ben blij dat de meningen vooral zijn dat we teveel meenemen.
Kleding
Ik ben blij dat jullie van mening zijn dat er hier nog wat af kan. Want voor stinken zijn we niet bang.
Al zal ik de winterspullen, ondanks advies van Sonali, wel meenemen. Mocht de kou meevallen kunnen ze altijd nog naar huis. Maar ik volgens mij zijn de winters in Turkije en Iran pittig. En de wandelschoenen vind ik persoonlijk fijn en warm fietsen.
@ Sonali: verder heb ik mijn paklijst na je commentaar nog eens kritisch bekeken en ben ik met je eens dat er nog wel wat af kan (cranktrekken, kaliber).
Kampeerspullen
Ik heb toevallig nog een kleine bus pepperspray thuis staan. Aangezien ik wel op zie tegen ontmoetingen met honden kan het handig zijn. Maar door de douane komt het niet, toch? Dan maar in Turkije iets op de kop tikken. En tegen mensen lijkt het me ook geen goede verdediging.
Ibuprofen werkt net als paracetamol pijnstillend en koortsverlagend, maar daarnaast ook spierontspannend en ontstekingsremmend. Het is dus erg geschikt voor pijn aan spieren en gewrichten. En omdat het een wat zwaarder middel is, heb je er misschien net wat meer aan dan paracetamol.
Techniek
We zijn geen fietsenmakers, maar onderweg noodreparaties uitvoeren en een cassette of vrijloop vervangen kunnen we wel. We hebben besloten redelijk veel reserveonderdelen mee te nemen met het oog op de winter in Turkije, Iran en Turkmenistan . De kans dat er dan wat stuk gaat, bijvoorbeeld de vrijloop, is groter door de combinatie koude en vocht. Op de lokale markt dan de juiste spullen vinden kan denk ik toch lastig zijn. Ook de winterband en lagers nemen we daarom mee. Het idee is dat als deze spullen niet meer nodig blijken te zijn, ze weer fijn per post naar Nederland gaan. Vooruit sturen is in ons geval lastig, omdat de onderdelen vooral aan het begin van de reis belangrijk kunnen zijn.
Als een ketting ongeveer 4000 - 5000 km meegaat zullen we er toch vier pp nodig hebben. Niet? Ik weet namelijk eerlijk gezegd niet hoeveel km onze route is, 17000? Inmiddels wel geïnvesteerd in een betere multitool en de ketting hebben een powerlink.
In het begin van de reis zullen we zoveel mogelijk gebruik maken van de Marathon Supremes, maar als in Centraal-Azië de wegen slechter worden zullen we vanaf dan overstappen op de XR's en kunnen de Supremes ook naar huis. Afhankelijk van de kwaliteit van de wegen, zouden we mogelijk al eerder op de XR's moeten overstappen.
Overig
Kleding
Ik ben blij dat jullie van mening zijn dat er hier nog wat af kan. Want voor stinken zijn we niet bang.
Al zal ik de winterspullen, ondanks advies van Sonali, wel meenemen. Mocht de kou meevallen kunnen ze altijd nog naar huis. Maar ik volgens mij zijn de winters in Turkije en Iran pittig. En de wandelschoenen vind ik persoonlijk fijn en warm fietsen.
@ Sonali: verder heb ik mijn paklijst na je commentaar nog eens kritisch bekeken en ben ik met je eens dat er nog wel wat af kan (cranktrekken, kaliber).
Kampeerspullen
De waterzak leek mij wel handig, omdat de zak leeg weinig weegt en makkelijk op te bergen is. Mocht het op een gegeven moment nodig zijn om veel water bij ons te hebben, gaat dit makkelijker in de zak dan in PET flessen. En onstabieler wordt je volgens mij van PET flessen even zo goed als van een waterzak.GerdC schreef:reddingsdeken
>Je bedoelt een goud/zilveren aluminium deken?
Ik heb toevallig nog een kleine bus pepperspray thuis staan. Aangezien ik wel op zie tegen ontmoetingen met honden kan het handig zijn. Maar door de douane komt het niet, toch? Dan maar in Turkije iets op de kop tikken. En tegen mensen lijkt het me ook geen goede verdediging.
ToiletartikelenSjirkM schreef:@Thijs (TS): Laat de douchekop thuis.
>Goed punt, die blijft thuis.
Als je me vraagt om verhalen dan verwijs ik liever naar mijn site, dat bespaart bandbreedte.
>Mooie, overzichtelijke en leerzame site, thanks!
Ibuprofen werkt net als paracetamol pijnstillend en koortsverlagend, maar daarnaast ook spierontspannend en ontstekingsremmend. Het is dus erg geschikt voor pijn aan spieren en gewrichten. En omdat het een wat zwaarder middel is, heb je er misschien net wat meer aan dan paracetamol.
Techniek
We zijn geen fietsenmakers, maar onderweg noodreparaties uitvoeren en een cassette of vrijloop vervangen kunnen we wel. We hebben besloten redelijk veel reserveonderdelen mee te nemen met het oog op de winter in Turkije, Iran en Turkmenistan . De kans dat er dan wat stuk gaat, bijvoorbeeld de vrijloop, is groter door de combinatie koude en vocht. Op de lokale markt dan de juiste spullen vinden kan denk ik toch lastig zijn. Ook de winterband en lagers nemen we daarom mee. Het idee is dat als deze spullen niet meer nodig blijken te zijn, ze weer fijn per post naar Nederland gaan. Vooruit sturen is in ons geval lastig, omdat de onderdelen vooral aan het begin van de reis belangrijk kunnen zijn.
Als een ketting ongeveer 4000 - 5000 km meegaat zullen we er toch vier pp nodig hebben. Niet? Ik weet namelijk eerlijk gezegd niet hoeveel km onze route is, 17000? Inmiddels wel geïnvesteerd in een betere multitool en de ketting hebben een powerlink.
In het begin van de reis zullen we zoveel mogelijk gebruik maken van de Marathon Supremes, maar als in Centraal-Azië de wegen slechter worden zullen we vanaf dan overstappen op de XR's en kunnen de Supremes ook naar huis. Afhankelijk van de kwaliteit van de wegen, zouden we mogelijk al eerder op de XR's moeten overstappen.
Overig
Sjeng Langslaper schreef:- ringslot: hoe maak je de fiets vast aan de bewoonde wereld?
>Ik gebruikte waarschijnlijk de verkeerde term. Ik bedoelde een eenvoudig plastieken kabelslot tegen de gelegenheidsdief. Verder ben je toch altijd in de buurt van de fiets.
- Sneldrogende handdoek: microfiber toevallig?
>Jazeker!
- Bril + koker: reserve bril voor de lange reis?
>Helaas geen voor handen.
- Tekentang: kom je daar teken tegen, en in de winter?
>Ja, volgens de GGD zeker in de Stans in het voorjaar en de zomer. En jammer genoeg dragen ze in Centraal-Azië nog meer ziektes
- immodium: handig als je toevallig met diarree op het vliegtuig moet, maar op een lange fietsreis een beetje overbodig (norit daarintegen...!)
>Norit werd mij afgeraden door GGD, terwijl immodium werd aangeraden?
- oordopjes zijn handig als je hostels bezoekt
>Goede tip!
- een USB stick met daarop Ubuntu of ander OS dat je in internet cafes kunt booten om vervolgens je bankzaken/email/enz te regelen.
>Hier snap ik helaas weinig van. Maar het klint zeker interessant. Zou je het willen toelichten via een pm?
ThijsToon schreef:
Thijs, nog een paar suggesties:
1 als je van plan bent in Tehran pas je Stan visa te kopen, kunnen deze coordinaten van de verschillende ambassades je misschien wel helpen. http://itchy-wheels.exploder.org/blog/?m=200706. (even scrollen).
>Dank voor de tip!
2 Kijk eens op Couchsurfing voor onderdak, dat kan erg tof zijn.
> Bert maakt er nu al gebruik van, Ben benieuwd waar we onderdak zullen vinden
3 Verkies je benzine boven gas voor koken?
>Jazeker, de Omnifuel geeft ons het vermogen om op bijna elke voorhanden zijnde brandstof te kunnen koken. Gastankjes zijn toch minder gemakkelijk te krijgen
4 8 setjes remblokken lijken me wat veel. Een set nieuwe op de fiets als je vertrekt en 2 reserve setjes is voldoende.
>Ik betwijfel of dat genoeg is. We nemen nu 4 setjes pp mee. Gezien het bergachtige verloop van grote delen van de tocht, lijken mij dit niet veel setjes. Maar Sonali is het met je eens. Dus ik hoor graag de onderbouwing.
5 Adressen en telefoonnummers ook van ambassades in geval van nood?
>Sowieso.