Additionally, paste this code immediately after the opening tag: x - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

x

dik5 schreef:Mogelijk dat het gebruik van een hartslagmeter een indicatie kan geven of je tijdens het klimmen te hard of juist te langzaam gaat. :?:
Je zou dit dan kunnen vergelijken met de waardes die je haalt tijden een flinke tempo rit op het vlakke. :idea: :?:
Een ‘losse’ hartslag zegt niet zo veel eigenlijk.
Inderdaad, voor een goed gebruik moet je eerst je maximum hartslag en/of omslagpunt (hartslag vanaf waar je in het rood begint te rijden) bepalen (en dat kan niet met de vuistregels die je op internet daarover tegenkomt). Vervolgens reken je dan je hartslagzones uit.

Als je een paar bergen bent opgefietst kom je er vanzelf achter welk gevoel in de benen strookt met een duurzame beklimming en welk gevoel gepaard gaat met jezelf opblazen. :wink:
[quote="Pedalero"]Inderdaad, voor een goed gebruik moet je eerst je maximum hartslag en/of omslagpunt (hartslag vanaf waar je in het rood begint te rijden) bepalen (en dat kan niet met de vuistregels die je op internet daarover tegenkomt). Vervolgens reken je dan je hartslagzones uit.

Uiteraard
Waar gaat dit over? Heeft een Koga Myata soms een ander omslagpunt? Ga je daarop eerder in het rood.

Piet.
PietV schreef:Waar gaat dit over? Heeft een Koga Myata soms een ander omslagpunt? Ga je daarop eerder in het rood.
Ja, wist je dat niet.

Sorry voor deze onzin, maar met de vraag van de topicstarter heeft dit inderdaad niets meer te maken.

Peter
x
Hopelijk gaat het niet tegenvallen in de bergen.

Je schreef al dat je binnenkort naar de Cauberg gaat. Misschien een goed idee om dat met je uitrusting en hond te fietsen, zodat je eventueel kunt kijken hoe het nog beter kan qua uitrusting, verdeling op de fiets, etc. En niet na één keer omhoog fietsen denken: dit wordt niets. Een tweede en derde klim kan best beter gaan dan de eerste. Bedenk wel dat de Cauberg maar 900 meter is. Op weg naar Spanje kun je de ergste klimmen vermijden, maar je kunt toch zomaar een klim over moeten die 5 of 10 keer zo lang is als de Cauberg. In de Cauberg zitten dan wel weer een paar steile stukken (12%) die je in de echte bergen toch wat minder snel zult tegenkomen, zeker als je de route er op uitzoekt. Sites als cyclingcols.com bieden veel informatie over stijgingspercentages.

Hoe dan ook: veel succes en plezier met voorbereiding en uitvoering!
Het vervelendste aan de Cauberg vind ik toch het autoverkeer. Dus ook al ligt hij hier maar een zestal km vandaan aan de andere kant van de heuvel, toch fiets ik hem zelden. Maar het is inderdaad een erg goede testcase 8)
Leon
Leon schreef:Het vervelendste aan de Cauberg vind ik toch het autoverkeer. Dus ook al ligt hij hier maar een zestal km vandaan aan de andere kant van de heuvel, toch fiets ik hem zelden. Maar het is inderdaad een erg goede testcase 8)
Leon
Motieweg, Holterberg, Emmapiramide, Posbank,.... keuze zat.

Als het een kleine Jack Russel ik zou ik de kar thuis laten en Dorus in een bakje achterop vervoeren. Scheelt zo 10 kilo, is als je toch moet duwen veel handiger en bovendien veel gezelliger.

x

x
wakkeropdefiets schreef: In spanje mag je niet wildkamperen en mag de hond nergens naar binnen.
ISTR dat je er officieel ook niet met een aanhanger achter de fiets mag rijden
Wat is een berg verzet. Het is duidelijker als je dan vermeld zoveel tanden op het voorblad en zoveel achter.
Voor de een is 24 voor en 26 achter voldoende en een ander moet 34 achter hebben. Het zijn de helling, het gewicht van het geheel en de conditie die bepalend zijn voor je verzet. Goed te doen is de berg/helling met een trapfrequentie van 60 omw/min op te fietsen en dat voldoende lang te kunnen volhouden en daar zou een hartslag meter je weer van dienst kunnen zijn.
Deze site kan je eens wat getallen invullen en dan zal je opmerken dat de tijden die je voor een van de bergen zou oprijden gaan veranderen.
m-gineering schreef:ISTR dat je er officieel ook niet met een aanhanger achter de fiets mag rijden
ISTR International Society for Third-Sector Research
ISTR Internet Security Threat Report (Symantec)
ISTR I Seem To Recall
ISTR I Seem to Remember
ISTR Institute of Safety in Technology and Research (UK)
ISTR It Stands To Reason
ISTR Institute for Science Training and Research
ISTR Interoperability Standards Technical Reports
ISTR Information Security and Testing Research
multiwgb schreef:Deze site kan je eens wat getallen invullen en dan zal je opmerken dat de tijden die je voor een van de bergen zou oprijden gaan veranderen.
Klopt opmerkelijk goed!
Leon schreef:
m-gineering schreef:ISTR dat je er officieel ook niet met een aanhanger achter de fiets mag rijden
ISTR International Society for Third-Sector Research
ISTR Internet Security Threat Report (Symantec)
ISTR I Seem To Recall
ISTR I Seem to Remember
ISTR Institute of Safety in Technology and Research (UK)
ISTR It Stands To Reason
ISTR Institute for Science Training and Research
ISTR Interoperability Standards Technical Reports
ISTR Information Security and Testing Research
ROFL
AFAIK de tweede, maar YMMV
OMGWTFBBQ

Ga trouwens op saaie stukken eens je cadans (aantal crankomwentelingen per minuut) meten (tellen) en zorg dat die tussen de 80-90 blijft (blij klimmen evt aan de lage kant), kan zijn dat je uit jezelf graag met lage trapfrequentie fietst (wat niet slim is :D), was best een eyeopener toen ik er bij mijzelf (en anderen) op ging letten.
multiwgb schreef:Goed te doen is de berg/helling met een trapfrequentie van 60 omw/min op te fietsen en dat voldoende lang te kunnen volhouden en daar zou een hartslag meter je weer van dienst kunnen zijn.
Een rpm van 60 is wel erg laag hoor. Iets van 80 is een stuk beter. Op het vlakke: 90+.
wakkeropdefiets schreef:Wat ik wel wil overwegen is mijn fantastische tent robens little dreamer 5 kilo te vervangen voor een kleinere robens smalldreamer dat scheelt 3 kilo (en heel veel comfort)
Zei je eerder niet dat je samen met de mensen van Bever je uitrusting had doorgenomen en dat er niets meer aan gewicht bespaard kon worden? Ik zou het nog een keer allemaal op een rijtje zeten.
Geen slecht plan ;-) Ook niet teveel waarde hechten aan dat bever-personeel van tegenwoordig :shock: :D
Ik ben het helemaal met je eens. Het zou zeker zo moeten. Maar.
Zie ik een filmpje van een wereldfietser trappen ze volgens mij geen 90 omw/min. Daarbij is man / vrouw en je leeftijd ook behoorlijk van invloed. :wink: