Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ter info: geldende bagage regels bij Code-sharing agreements - Forum Wereldfietser

Ter info: geldende bagage regels bij Code-sharing agreements

Ter info, omdat luchtvaart maatschappijen blijkelijk (iig callcenters) zelf niet op de hoogte zijn van de internationale regels, die recentelijk zijn veranderd (IATA Resolution 302)

Wat is een code-sharing agreement?
Hierbij bieden twee of meer luchtvaartmaatschappijen stoelen aan onder een eigen vluchtnummer op een lijnvlucht, die gevlogen (uitgevoerd) wordt door een van de maatschappijen.

Voorbeeld: Zo kan Astana airways bijvoorbeeld stoelen verkopen voor een vlucht die wordt uitgevoerd door KLM, onder een Astana airways vluchtnummer. Omdat KLM de vlucht uitvoert, is KLM de "operating" carrier, en Astana de "marketing" carrier.

De vraag die zich zou kunnen voordoen: als ik bij Astana een stoel boek, en KLM voert de vlucht uit, welke bagage regels dan van toepassing zijn: (free baggage allowence + excess bagage rates + special bagage rates and conditions, bijvoorbeeld de mogelijkheid om fietsen mee te nemen)

Antwoord:
http://www.iata.org/whatwedo/stb/Pages/abr.aspx
En het document zelf, IATA baggage resolution 302
Bij een code-sharing agreement zijn dus de regels van de uitvoerende maatschappij van toepassing (de operating carrier, in casu KLM) Ook bij meer ingewikkelde constructies biedt de resolution 302 antwoord: zie hieronder de relevante passages:
IATA (International Air Transport Association) Resolution 302 related to baggage provision

Resolved that,

unless otherwise agreed the following baggage provisions selection process should apply for interline journeys.

1) Baggage provisions are defined as free baggage allowance rules and baggage charges.

2) For the purposes of baggage provisions selection, the following 4 step process should apply for interline journeys:
a) Step 1: If the published baggage provisions among all participating carriers are the same; these provisions will apply.
b) Step 2: Where the one or more published baggage provisions differ between participating carriers, apply any common provisions and where provisions differ the published baggage provisions of the MSC (Most Significant Carrier). (In case of codeshare flights this will be the Operating Carrier, unless that carrier publishes a rule stipulating that it will be the Marketing Carrier).
c) Step 3: If the MSC does not publish baggage provisions for the journey concerned apply the published baggage provisions of the carrier accepting the baggage at check-in.
d) Step 4: If the carrier accepting the baggage at check-in does not publish baggage provisions for the interline journey concerned apply the published baggage provisions of each operating airline sector-by- sector.
Persoonlijke noot:
Ik heb zelf de keus om de vlucht Schiphol-Almaty of met bij KLM te boeken en met KLM te vliegen, of bij Air Astana te boeken en met KLM te vliegen (150 euro goedkoper). De regels van KLM zijn dus in alle gevallen van toepassing (fiets mag mee na reservering, en je betaald 100 euro als het boven je baggage allowence is, per reis). Echter, waar ga ik mijn reservering voor de fiets plaatsen als ik bij Astana heb geboekt? KLM heeft mijn reservering vast niet in het systeem, en Air aistana kan vast geen plek voor mijn fiets boeken op een KLM vlucht. Ik kies dus eieren voor mijn geld, en kies na 4 dagen gestoei met allerlei maatschappijen toch voor KLM, omdat het allemaal slecht is geregeld. Ik ben het gedoe met callcenters, die ik zelf op de hoogte moet brengen van de internationale regels, beu.

p.s. Is dit relevante info voor de wereldfietser wiki?


Edit door Robertjan: link van Resolution 302 aangepast zodat de forumbreedte gehandhaafd blijft.
Zeer relevant voor alle vluchtinfo (forum, wiki, etc).

Wat ik me wel afvraag: als ik nu een vlucht boek, zijn er dan niet allerlei kleine lettertjes die naar elkaar verwijzen? Want tot zover kan het niet ingewikkeld zijn. Dus er moet iets zijn waardoor die lui bij de incheck door in de war worden gebracht. Of snappen ze écht deze regeltjes niet?
De callcenters verwijzen inderdaad naar hartelust naar de andere partij. Ze snappen de regels daar dus duidelijk (nog?) niet. Na drie kwartier met een KLM vrouwtje gesproken te hebben vertelde ze ook dat in haar systeem nog de oude regels stonden (wat ik me moeilijk kan voorstellen), waarin stond dat de marketing carrier regels van toepassing zijn. Ik mag hopen dat dit bij de incheck balie anders is...

De theorie is zoals je zegt vrij duidelijk. Al moet je natuurlijk ook even opletten dat de betreffende maatschappij geen uitzondering formuleert, want dat staat de regulation wel toe (unless.....) De uitvoering en "implementation" daarentegen (waar meld ik mijn fiets aan) is, vrees ik, in de praktijk slecht geregeld.
In augustus vloog ik met KLM van Amsterdam naar Beijing en de terugvlucht (code sharing) met China Southern Airlines. De terugvlucht was dus geboekt bij de KLM, maar uitgevoerd door de chinese luchtvaartmaatschappij. Ik heb de reservering van mijn fiets aan KLM doorgegeven. KLM heeft vervolgens de chinese luchtvaartmaatschappij op de hoogte gesteld van mijn fiets op de terugvlucht. Tijdens het inchecken van mijn terugreis betaalde ik het overbagagetarief van de carrier airline, China Southern Airline. Voor de terugvlucht (480 RMB, 50 Euro) was ik goedkoper uit, dan het standaardtarief van KLM (100 euro) voor vervoer van de fiets naar het Verre Oosten.