Dag iedereen,
Ik heb een oude racefiets aangeschaft en de origineel gemonteerde 105-groep schakelde een 7 speed cassette. De wielen moeten vervangen worden dus zal er plaats zijn voor een 8 of 9 speed cassette. (10-speed is erg duur qua onderdelen en levert volgens mij niet veel meerwaarde op?) Na heel wat gegoogle heb ik nog deze vragen:
- Alle shimano derailleurs zouden uitwisselbaar zijn: wil dit zeggen dat de shifter bepaalt wat er mogelijk is en dat de derailleur eigenlijk altijd hetzelfde reageert per mm ingetrokken kabel?
- Door de kabel anders te monteren op de derailleur kan je van 9 naar 8 speed omschakelen. Wordt hier dan bedoeld dat je met je 9-speed shifter een 8 speed cassette kan schakelen?
Concreet: op basis van wat ik nu weet zou ik de bestaande achterderailleur behouden (RD-1055) en een 9-speed sti shifter monteren. Zo heb ik dan een werkende 9-speed installatie. Door de kabel loodrecht op de standaard positie te monteren zou ik dan ook 7 en 8 speed moeten kunnen schakelen. (7 en 8 heeft immers toch dezelfde overgangen?)
Klopt dit?
@sjors: ik ben me ervan bewust dat sti shifters duur zijn, maar het is de bedoeling om triathlon (1/8 en 1/4) races mee te rijden en ik merk dat ik bij een bochtig parcours aanzienlijk wat tijd win door te kunnen schakelen zonder de remmen te lossen.
Ik heb een oude racefiets aangeschaft en de origineel gemonteerde 105-groep schakelde een 7 speed cassette. De wielen moeten vervangen worden dus zal er plaats zijn voor een 8 of 9 speed cassette. (10-speed is erg duur qua onderdelen en levert volgens mij niet veel meerwaarde op?) Na heel wat gegoogle heb ik nog deze vragen:
- Alle shimano derailleurs zouden uitwisselbaar zijn: wil dit zeggen dat de shifter bepaalt wat er mogelijk is en dat de derailleur eigenlijk altijd hetzelfde reageert per mm ingetrokken kabel?
- Door de kabel anders te monteren op de derailleur kan je van 9 naar 8 speed omschakelen. Wordt hier dan bedoeld dat je met je 9-speed shifter een 8 speed cassette kan schakelen?
Concreet: op basis van wat ik nu weet zou ik de bestaande achterderailleur behouden (RD-1055) en een 9-speed sti shifter monteren. Zo heb ik dan een werkende 9-speed installatie. Door de kabel loodrecht op de standaard positie te monteren zou ik dan ook 7 en 8 speed moeten kunnen schakelen. (7 en 8 heeft immers toch dezelfde overgangen?)
Klopt dit?
@sjors: ik ben me ervan bewust dat sti shifters duur zijn, maar het is de bedoeling om triathlon (1/8 en 1/4) races mee te rijden en ik merk dat ik bij een bochtig parcours aanzienlijk wat tijd win door te kunnen schakelen zonder de remmen te lossen.