Beste forummers,
Ik ben voor mijn vriendin een fiets aan het bouwen, deze is voornamelijk voor forenzen verkeer maar ik hoop haar ooit nog over te halen een reisje te maken...
Ik heb een vraag over de tandwielkeuze:
De opties zijn als volgt: voor 39 of 45, achter 16,18-22.
Ik heb de calculator van sheldon brown (geniaal) ingevuld.
De 5e versnelling van de alfine 8 naaf is 1.0, zogenaamd fixed.
Nu leek het mij aannemelijk dat het rendement in die versnelling het grootst is en de slijtage het minst. Om die reden leek een 45/18 combinatie mij gunstig omdat je dan in de 5e versnelling 19,6 km/h rijdt. (ik ben uitgegaan van een trapfrequentie van 60 omw/min)
Maar wat ik niet weet:
- Is het wel zo handig om de 5e versnelling als meest gebruikte te kiezen? (ca 20 km/h @60rpm)
- Is het rendement en de slijtage wel echt gunstiger bij de fixed gear?
- Wat is de invloed van een klein tandwiel achter op het rendement en de slijtage? De ketting buigt scherper en heeft minder oppervlak om kracht over te brengen bij een klein tandwiel.
Ik ben hier nieuw, hoop dat er een paar knappe koppen zijn die hier verstand van hebben
Ik ben voor mijn vriendin een fiets aan het bouwen, deze is voornamelijk voor forenzen verkeer maar ik hoop haar ooit nog over te halen een reisje te maken...
Ik heb een vraag over de tandwielkeuze:
De opties zijn als volgt: voor 39 of 45, achter 16,18-22.
Ik heb de calculator van sheldon brown (geniaal) ingevuld.
De 5e versnelling van de alfine 8 naaf is 1.0, zogenaamd fixed.
Nu leek het mij aannemelijk dat het rendement in die versnelling het grootst is en de slijtage het minst. Om die reden leek een 45/18 combinatie mij gunstig omdat je dan in de 5e versnelling 19,6 km/h rijdt. (ik ben uitgegaan van een trapfrequentie van 60 omw/min)
Maar wat ik niet weet:
- Is het wel zo handig om de 5e versnelling als meest gebruikte te kiezen? (ca 20 km/h @60rpm)
- Is het rendement en de slijtage wel echt gunstiger bij de fixed gear?
- Wat is de invloed van een klein tandwiel achter op het rendement en de slijtage? De ketting buigt scherper en heeft minder oppervlak om kracht over te brengen bij een klein tandwiel.
Ik ben hier nieuw, hoop dat er een paar knappe koppen zijn die hier verstand van hebben
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)