Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen met Schiphol i.c.m. fietsen - Forum Wereldfietser

Ervaringen met Schiphol i.c.m. fietsen

Beste fietsers,

Wie kan mij een beetje redelijk beeld geven van de wijze waarop men op Schiphol met fietsen omgaat? Dit omdat wij afgelopen zomer voor het eerst vanaf Schiphol met de fietsen zijn vertrokken, wat geen onverdeeld succes was en ik zit te denken om op een of andere manier meer werk van te maken. Zeker als het (veel) vaker gebeurt.

Het verhaal:
Op zaterdag 16 juli zijn we van Schiphol van Calgary gevlogen met Air Transat. Op Schiphol keurig de fietsen in Koga-dozen gestopt. Deze zijn groot, ongeveer even groot als de KLM-dozen. Het voordeel is dat ik dan niet de fietsen hoef te demonteren, alleen stuur scheef, zadel laten zakken, banden (half) leeg en pedalen d'r af. (Kost overigens slechts 24 euro per fiets, vliegen met Air Transat, verder is het een 13-in-een-dozijn-met-je-knieën-in-je-nek-maatschappij)
In dit type doos hebben we eerder de fietsen van Bremen naar Oslo laten overvliegen, naar volle tevredenheid.
Zo hebben we de fietsen ingeleverd bij de specialebagageband op Schiphol, waar ze liggend over de band verdwenen achter de rubberen flappen. Niets aan de hand, zo leek het. Maar toen we zaten te wachten voor het boarden, zag ik geen fietsdozen staan op de karretjes met speciale bagage. En tikkie bezorgd in Calgary, bleek er toch een hele wagen aan 'speciale items' uit ons vliegtuig te komen. Het probleem hierbij: onze fietsen, plus een derde fiets, lagen onderop de stapel. Zonder dozen, alle drie verwijderd. De Canadees (beetje simpel maar wel vriendelijk) beweerde bij hoog en bij laag dat er geen dozen omheen zaten, iets wat hij maar irritant vond en blijkbaar voor hem een reden was om de fietsen onderop de stap te leggen.
Uiteindelijk viel de schade voor ons mee: afgebroken kompasbellen, afgebroken achterlicht, kromme spatbordhouders, krassen op de frames en kromme koplampen. Gelukkig geen kromme wielen, derailleurs of kapotte remleidingen. De meid die haar stadsfiets mee had genomen kwam er minder gelukkig vanaf, kapot stuur, missende pedalen, veel verbogen onderdelen, ze kon er niet meer op fietsen.

Nu weet ik ook wel dat er overal staat: fietsen mee op eigen risico, blah blah blah. Maar dat kent natuurlijk wel z'n grenzen. Dat is bedoeld om claims te voorkomen als zo'n fiets per ongeluk van een band valt met schade als gevolg. Het is geen vrijbrief voor Schiphol om maar te doen te laten met andermans eigendom waar ze zin in hebben, dozen verwijderen hoort daar i.i.g. niet bij.

Voor alle duidelijkheid: tijdens onze terugvlucht Denver-JFK-Düsseldorf hebben de mensen van Homeland Security tot twee keer toe mijn fietsdoos opengemaakt, maar beide keren hebben ze er keurig een briefje ingegooid dat de inhoud gecontroleerd is, dat ze daar het recht toe hebben en hebben ze de doos keurig netjes weer dichtgemaakt en alle losse onderdelen netjes laten zitten. (Kleinere dozen, fietsen moesten dus helemaal uit elkaar.)
Op Schiphol werken diverse bagage-afhandelaars, onder verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappijen. Daarom is het moeilijk in het algemeen uitspraken te doen over de omgang met fietsen op Schiphol. Met klachten of schadeclaims moet je altijd bij de luchtvaartmaatschappij zijn. Als ik je verhaal zo lees, is het een goed idee een foto te maken van je ingepakte fiets voordat die in de krochten verdwijnt, dat maakt je bewijs sterker.
Overigens heb ik met fietsen op Schiphol geen slechte ervaringen; ik pak mijn fiets altijd in een fietspyjama van de Halfords in. Met de luchthavens van Madrid en Dubai heb ik slechtere ervaringen, maar het blijven incidenten. Meestal gaat het gewoon goed. In het algemeen kun je wel zeggen dat hoe kleiner de luchthaven, hoe minder kans op ellende.
Vanwege veiligheidscontroles kunnen fietsen uit de dozen worden gehaald. Daarbij gaat de fiets niet altijd terug in de doos en loop je het risico dat onderdelen die je veilig los in de doos dacht te doen verdwijnen.
Een doos biedt vaak schijnbescherming. Lekker als tussenlaag op een lading Samsonites om er vervolgens, weer loodzware Samsonites op te smijten.

Mijn fiets gaat dus nooit in een doos, tenzij de luchtvaartmaatschappij dit nadrukkelijk eist. Ik gebruik altijd de groene VK-fietshoes. Er is ook een donkergrijze VK-hoes, maar deze is volgens VK zelf van mindere kwaliteit.

Fietsen zonder verpakking onderop de bagagekar heb ik nog nooit gezien. Zou er onmiddellijk een foto van maken.

Als je een fietsverzekering aan je reisverzekering toevoegt, kun je de schade dan bij de verzekering claimen. Laat altijd een PIR opmaken bij de bagage-afhandelaar op de luchthaven van aankomst. Als je de schade kunt aantonen met de PIR en een nota van de fietsenzaak betaalt de verzkering vrij snel uit.
Het gaat me niet zozeer om de euro's, het gaat me vooral om de belachelijke manier waarop een club als de 'beveiliging' van Schiphol (of andere luchthavens) denken alles te mogen doen. Leuk, dat dozen verwijderen, maar waarom doen ze dat niet met koffers? Gewoon de koffer openmaken en de inhoud over de band uitstrooien?

Nog even los van de enorme gaten in de beveiliging, zeker op Schiphol: het personeel doet niets anders dan door een metaaldetector lopen terwijl deze afgaat, koffers overal langs slepen, etc. Een beetje terrorist heeft nadat hij is aangenomen op Schiphol nog geen dag nodig om een vliegtuig op te blazen.
Dat het voorkomt dat fietsen onjuist behandeld worden is inderdaad schandalig, want je betaalt toch voor je ticket en vaak (dik) extra voor je fiets.

Mij is verteld dat koffers na het inchecken op de luchthavens door een scan gaan. Fietsen schijnen niet te passen door die scan en moeten dus op andere wijze gecontroleerd worden. Is het echt zo dat terroristen zo een grote kans hebben op Schiphol? Beschik je over een rapport waar dat wordt geconcludeerd? Ik hoor van het personeel alleen gemopper, omdat ze iedere keer weer scherp gecontroleerd worden.
Overigens gebeuren ook met koffers vreemde dingen op allerlei luchthavens.
Waar ben je nu precies naar op zoek? Welke vragen wil je nu eigenlijk precies beantwoord hebben?

Een garantie dat je fietsen veilig overkomen krijg je niet. Hoe de antwoorden hier ook luiden. Ben je op zoek naar de veiligste manier van impakken? Ook hiervan zijn een hoop voorbeelden al gegeven in dit forum en daarbuiten. Zelfs met filmpjes erbij. En geen enkele zal je 100% zekerheid bieden.

Een heleboel wereldfietsers hebben al heel vaak gevlogen zonder noemenswaardige schade. Ook ik heb nooit echt dramatische schade gehad. We hebben diverse soorten verpakking en geen verpakking geprobeerd. Onze voorkeur gaat uit naar een doos. Een persoonlijke voorkeur die voor Bert hierboven totaal anders is (zie hierboven). En ja ook in onze doos is vaker gekeken. Dit altijd op een nette manier zodat de fiets er geen last van had.

Een beetje vertrouwen en een beetje geluk, dat is alles wat ik je kan adviseren. Probeer niet teveel te denken aan de beren op weg naar het vliegveld maar aan al die prachtige landschappen, belevingen en mensen die je op je volgende trip gaat ontmoeten! :wink:

p.s. Alles hierboven geldt voor alle luchthavens.