Bij mij gaan Shimano kettingbladen, race en MTB, steeds tienduizenden kilometers mee, maar dan zijn mijn ervaringen beperkt tot de betere Shimano groepen (zeg vanaf 105/deore LX), én dan vooral de grotere bladen vana 39 tanden en hoger (misschien als je veel op kleinere bladen rijd deze toch wat ander slijtgedrag hebben, dat heb ik niet kunnen ervaren) ; en natuurlijk steeds goed onderhoud aan ketting gedaan en deze tijdig vervangen. Ik zou zeggen dat Shimano kwaliteit/prijs verhouding dus wel ok is, als je geen speciale maat of andere afwijkingen zoekt, gewoon de Shimano standaardbladen in de genoemde uitvoering aanschaffen zou mijn advies zijn. (hoewel voor de budget optie een experiment met bijvoorbeel BBB bladen wel de moeite waard is wellicht.). Toevallig heb ik zelf net een tweetal TA Spcialites bladen besteld, puur omdat ik de mx van 48 t voor Shimano Deore LX en andere MTB groepen nét niet prettig vond qua versnellingen bereik, ik ben dus benieuwd of dat wat is (ook 40 euro p st.)