Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Canada: Een ommetje - Forum Wereldfietser

Canada: Een ommetje

Dames, Heren,

Volgend jaar wil ik in mei, juni en juli volgende trip door Canada maken, van Vancouver naar Montreal.

Als basis heb ik de route van www.canadabybicycle.com genomen, met enkele omwegen:
- Kettle Valley Railway
- Jasper National Park
- Riding Mountain National Park
- (Achter)familiebezoeken

Ik zoek nu nog enkele extra stukjes Canada waar ik langs kan fietsen als ik voorloop op schema.

Ik zou bijvoorbeeld graag walvissen gaan kijken in het Parc Marin dus Saguenay - St. Laurent, maar dat kan misschien ook/gemakkelijker/beter op andere plaatsen,...
Of zijn er nog andere zaken die jullie érg de moeite vinden. Misschien zien jullie ook bepaalde stukken in de route waarvan jullie denken: "Dat kan beter".

Graag al jullie tips!
Hallo Stef,

Vanuit Vancouver rijdt je in een dag naar Vancouvereiland, je rijdt aan de noordkant van de Fraserrivier, neem de pont en je staat aan de overkant.
Fiets je langs de oostkant van het eiland naar het noorden, walvissen en orca's genoeg (als je er de juiste tijd bent)
Noordelijk neem je de pont naar de Sunshinecoast (vaste land) en fiets je weer naar het zuiden en je bent weer terug in Vancouver.

Is dat iets voor je?

Veel plezier

Hans Stalpers
Hoi Stef,

Mooi tocht! Heb een vraag. Ben van plan volgend jaar ook een stuk in Canada te fietsen oa. van Montreal naar Toronto. Jij volgt op het laatst de Trans Canada Highway (417). Is dat relaxed fietsen? Als ik inzoom op Google zie ik ook kleinere weggetjes.

Groeten en veel plezier,

Willem
Vanuit Vancouver rijdt je in een dag naar Vancouvereiland, je rijdt aan de noordkant van de Fraserrivier, neem de pont en je staat aan de overkant.
Fiets je langs de oostkant van het eiland naar het noorden, walvissen en orca's genoeg
(edit) Heb het toegevoegd aan m'n kaartje. Zoiets? Staat ook beschreven alhier.
Ben van plan volgend jaar ook een stuk in Canada te fietsen oa. van Montreal naar Toronto. Jij volgt op het laatst de Trans Canada Highway (417). Is dat relaxed fietsen? Als ik inzoom op Google zie ik ook kleinere weggetjes.
Daar heb ik niet meteen een idee van. Ik heb als basis de route van www.canadabybicycle.com genomen, en die passeert daar. Ik ga er vanuit dat als de maker van die website er ook nog een boek over heeft geschreven, het wel zal meevallen qua drukte; hetzelfde verhaal als op het merendeel van de snelwegen in Canada vermoed ik: "Een brede vluchtstrook waar je kan fietsen en weinig verkeer".

Ik heb tijdens het maken van m'n eigen route wel ontdekt dat bovengenoemde route de standaard google-maps-route is, geoptimaliseerd voor auto's dus, maar blijkbaar is dat in Canada ook te doen voor fietsers. Wellicht zijn er dus hier en daar nog kleinere wegen/weggetjes mogelijk. Als ik zo'n binnenwegen vind tijdens het tweaken geef ik je nog een seintje.
stef schreef:Ik heb tijdens het maken van m'n eigen route wel ontdekt dat bovengenoemde route de standaard google-maps-route is, geoptimaliseerd voor auto's dus, maar blijkbaar is dat in Canada ook te doen voor fietsers. Wellicht zijn er dus hier en daar nog kleinere wegen/weggetjes mogelijk. Als ik zo'n binnenwegen vind tijdens het tweaken geef ik je nog een seintje.
Ik kreeg ook het idee dat je route wel erg over snelwegen gaat. De weg naar Toronto toe bijvoorbeeld is een 8 baans snelweg. Buiten de grote steden is er weliswaar weinig verkeer, maar er zijn meer dan genoeg "binnenwegen" die zeker stiller zijn, daar kom je de hele dag echt niemand tegen en om de paar uur een kruispunt met 4 huizen. :wink:

Voor de duidelijkheid; ik heb er nooit gefietst maar ben er met de auto doorgetrokken. Bij terugkomst is Nederland dan wel erg pietepeuterig.

O, ja, hou rekening met muggen. Dat kan echt een ramp zijn daar maar het verschilt sterk per gebied.
Michael W schreef: Ik kreeg ook het idee dat je route wel erg over snelwegen gaat. De weg naar Toronto toe bijvoorbeeld is een 8 baans snelweg. Buiten de grote steden is er weliswaar weinig verkeer, maar er zijn meer dan genoeg "binnenwegen" die zeker stiller zijn, daar kom je de hele dag echt niemand tegen en om de paar uur een kruispunt met 4 huizen. :wink:
Probeer thuis eens met Google Maps te oefenen. Ik heb zelf vanuit Toronto in de westelijke richting gefietst. Niet moeilijk. Eerst onder Toronto Pearson Int'l Airport langs, dan naar Rockwood, Cambridge (na 119 km, overnacht in duur motel), en dan de weg 25 en 55 naar Auburn (ook na 119 km, overnacht bij geëmigreerde Nederlandse vrienden). Tenslotte via Goderich langs de zuidkust van het Huron-meer richting Chicago gefietst. Prachtig gewoon! Ontario is goed en makkelijk te befietsen, als je duidelijke kaarten hebt. Ik denk er nog vaak aan. Hieronder enkele foto's:

Afbeelding
Afbeelding
stef schreef:[ Als ik zo'n binnenwegen vind tijdens het tweaken geef ik je nog een seintje.
dank!
Hoi Stef

Ik heb je ingetekende kaartje gezien en ik bedoel een andere route die fietsvriendelijker is en een snellere overtocht heeft.
De pont vanuit zuid Vancouver is lastig te bereiken met de fiets vaak heel erg druk omdat heel veel mensen direct naar Victoria willen (ook om walvissen te zien)
De volgende route kreeg ik voorgeschoteld door de CAA, hier kan je de nodige kaarten gratis krijgen en die zit op Broadway kruising met Oakstreet.
Dit is bijna op jouw aangegeven startpunt. Op Broadway zitten ook veel buitensportzaken (pepperspray)
Je fietst naar het Stanley Park (fietspaden) en neem de Lions Gate Bridge (fietspad) na de brug volg je de Marine drive tot in Horseshoe bay, DAAR neem je de pont naar Nanaimo. Wij hebben dan de West Island Hwy genomen om zo dicht mogelijk langs de kust te gaan (daar vind je ook de campings)
Noord van waar de pont weer naar het vaste land gaat zijn we verder gegaan naar Campbell River, langs dit deel van de kust zijn diverse plekken en bedrijfjes die walvis/orka tochtje organiseren.
Het is wel handig vooraf even in een grotere plaats te informeren omdat sommige bedrijfjes komen en gaan.
De terugweg langs Sunshine Coast is zoals jij hebt ingetekend, heb je een pont betaald dan is de volgende oversteek gratis maar ik weet niet meer precies welke van de drie overtochten (vermoedelijk de laatste).

Hopelijk heb je wat aan deze info en nogmaals veel plezier

vriendelijke groet

hans stalpers
hans stalpers schreef:Hopelijk heb je wat aan deze info en nogmaals veel plezier
Erg bedankt!
hans stalpers schreef:Op Broadway zitten ook veel buitensportzaken (pepperspray)
Dat is voor de beren veronderstel ik? Zijn ze wel degelijk een courant probleem, of is pepperspray een uiterst noodgevalplan?

Wat trouwens met wildkamperen? Ook enkel in noodgevallen, of lukt dat met de nodige voorzorgen? Dat verschilt wellicht ook van gebied tot gebied (op de prairie => geen zwarte beren, toch?).
Michael W schreef:O, ja, hou rekening met muggen. Dat kan echt een ramp zijn daar maar het verschilt sterk per gebied.
Ik veronderstel dat we het dan over meer hebben dan een lange broek/trui en het tentje in de wind opstellen?

Muggenspul (en het welke?), een muskietennet (tips), ...?

Ik heb m'n route ondertussen aangepast zodat ie nog amper langs de snelweg gaat. Enkel het stuk tussen "Red Rock" en "White River" is voorlopig nog snelweg. Met de omweg over Vancouver Island heb ik me voorlopig ook beperkt tot Toronto.
stef schreef:
Michael W schreef:O, ja, hou rekening met muggen. Dat kan echt een ramp zijn daar maar het verschilt sterk per gebied.
Ik veronderstel dat we het dan over meer hebben dan een lange broek/trui en het tentje in de wind opstellen?

Muggenspul (en het welke?), een muskietennet (tips), ...?
Zorg zeker voor een goede mugdichte tent ja, verders wordt 'OFF! Deep woods' veel aanbevolen (ondanks dat ik het zelf nooit zo heb op smeersels) en daarnaast zou ik ook maar een petje meenemen. Hoe minder huid onbedekt is hoe beter. Het ergste is het in juli en augustus en dan in de buurt van de meren, en ook de hele dag, dus niet alleen 's avonds.
Hallo Stef,

Pepperspray uiteraard gebruiken in geval van 'beren'nood !!!
Het is het laatste redmiddel voor je als je met schreeuwen niks meer kan.
Ik praat nu alleen over British Columbia, over andere gebieden heb ik geen ervaring. Het betreft zowel de bruine beer als de grizzly. Er valt niet met deze jongens te spotten, hoor.
Fiets je in berenland houdt dan de bermen goed in de gaten (zeker met hoge snelheid tijdens het afdalen) en maak wat lawaai, zing of bel (beter is een berenbelletje te kopen, deze rinkelen altijd wel wat en je komst wordt aangekondigd op deze manier)
Laat je goed voorlichten in de buitensport zaak er zijn verschillende soorten spuitbusjes, de een houdt het langer vol en komt verder met het spul.
Weet ook dat het in nederland onder de wapenwet valt dus je kunt het niet mee terug nemen. Wij hebben het gewoon weer in een buitensportzaak ingeleverd zodat ze er iemand blij mee konden maken.

Wildkamperen in berenland is vragen om problemen, waar laat je je eten en anderen zaken die ze kunnen ruiken. Wij kampeerden op campings die afgerasterd waren met hoge onder stroom staande hekken, b.v. in Jasper, met stalen afsluitbare bakken voor je eten !

Lees eens wat verhalen waar je dus eventjes om moet denken en hoe je moet handelen als je een beer tegen komt.
In een boom klimmen helpt nooit, een bruine beer klimt achter je aan en een grizzly schudt je er uit.

heel het verhaal is niet om je bang te maken maar wel om je alert te houden.

vriendelijke groet hans
De reis nadert met rasse schreden, de route is aangepast (dank voor de tips) (hierzo) maar natuurlijk heb ik nog enkele vragen:

Allereerst. De fiets moet op het vliegtuig. Ik vertrek vanuit Brussel (met Air Canada) en daar zou een inpakdienst zijn. Heeft er iemand ervaring met die dienst? Volstaat die om de fiets daar vliegtuigproof in te pakken?

Terugvliegen doe ik vanuit Montreal (ook Air Canada). Alle tips welkom hoe ik m'n fiets vanaf daar best op het vliegtuig krijg. Een fietswinkel die gratis dozen wegschenkt, een inpakdienst, ...

Onderweg bezoek ik af en toe familie, plan ik hier en daar te overnachten in een jeugdherberg maar als jullie nog tips hebben betreft specifieke leuke hotelletjes, B&B, campings, ... die langs mijn route liggen. Graag!
Hi Stef,

Goede reis :!: :!:

Gee
Ik ben ondertussen twee weken op pad. Voor wie interesse heeft, mijn fotoblogje staat hier: canada.megasnort.com.
Hoi Stef, leuk album met geo tag.

Ik ben net in Montral aangekomen. Nog even een dag een beetje sight see'en en organiseren en dan op de fiets. Heb de route van Montreal, Ottawa, Toronto naar Niagara Falls van je geleend ;-) Daarna neem ik the Erie channel naar Albany. Ik eindig 16 mei in The Big Apple / NY.

Om het thuis front op de hoogte te houden gebruik ik een Samsung Tablet icm wifi. Heb daar ook de off line kaart van Noord Amerika (CoPilot) en NY State (View Ranger) op staan.
Verder staan er 5 Lonely Planets op, handig voor offline info mbt slapen, touristische attracties, etc.

Hoe krijg jij je foto's ge-geotagged, van je camera en je blog (welke?) in?

Ik kan met mij Tab heel makkelijk tracks (google) en lage res foto's maken en die delen vanwege een gekoppeld Android/Goole Gmail account. Als het goed is kan ik ook de tracks in mymaps krijgen van google. Omdat ik ook van Pacassaweb (ook Google) gebruikmaak hoop i ook mn foto's makkelijk te geo taggen maar dat moet ik nog uitzoeken.

Gr en tot horens, Willem
De foto's op locatie doe ik via mijn zelfgeschreven CMS ;-)
Zo. Ik ben terug. :-)

Dit was wellicht mijn beste fietsreis tot dusver en ik zal daar niet verder over uitweiden want hopelijk legt de fotoblog dat enigszins uit:

Cycling from Vancouver to just Montreal in a thousand pictures
Vancouver - Vancouver Island - Kettle Valley Railway - Crownsnest Highway - Icefields Parkway - Edmonton / Regina / Winnipeg (via de kleine dorpjes) - Highway 17 boven de "Great Lakes" - Bruce Peninsula - Zuid Ontario - Ottawa - Montreal


Ik heb hier en daar wat praktische info toegevoegd bij de foto's, edoch hier wat info die ik zelf graag op voorhand had geweten:


1. Vermijd de highways
Er zijn veel "Cycling across Canada" websites, boeken, blogs … die de highways nemen. De meeste highways, zelfs de Trans Canada zijn te fietsen maar er is bijna nooit een reden om dat wél te doen (tenzij je tijd wil winnen). Ze zijn lawaaierig, er is véél truckverkeer en Canada is eenvoudigweg véél mooier, weg van de highways. Probeer vooral de highways in Manitoba en Ontario te vermijden daar de shoulders daar dikwijls ontbreken of in slechte staat zijn.


2. Route planning
De beste manier om de highways te vermijden heb ik pas tijdens mijn reis leren kennen: maps.google.ca heeft een "bicycle" functie die talloze fietsroutes in de stad, sneeuwmobieltracks, trails, ... maar ook de hele (uitstekend aangegeven) Trans Canada Trail in zijn database heeft. Dan moet je wel bereid zijn om af en toe wat gravel te doen. Houd er ook rekening mee veel van de kleinere wegen in Canada onverhard zijn.


3. 37mm
Ik ben vertrokken met twee 37mm banden en die gaven me meer dan genoeg grip op de soft shoulders, de Kettle Vally Railway, … Helaas gaven die twee Continental Travel Contact's de geest na nog geen 4000 km en moest ik overstappen op 32mm Schwalbe Marathon Plus banden. Sindsdien geen lekke banden meer, maar fietsen op gravel, soft shoulders of hard shoulders in slechte staat zou aangenamer zijn met 37mm.


4. De prairies zijn niét saai
Canadazen blijven (in het algemeen) vragen/zeggen of/dat de prairies saai zijn. Ik vond ze echter een van de hoogtepunten van de hele reis. De wolken zijn bij momenten net zo indrukwekkend als de Rockies en de vele kleine leuke dorpjes die je onderweg tegenkomt maken het alleen maar leuker.


5. Beren
Ik heb tijdens mijn trip 15 beren gezien, (waarvan 14 in British Columbia en Alberta, en eentje 100 km voor Ottawa), op afstanden van 10 tot 500 meter. Vooral op de Kettle Valley Railway zijn de beren nog écht bang en zodra ze je aanwezigheid gewaar worden sprinten ze weg. De beren in de Rockies en andere drukbezochte natuurparken zijn echter wél gewend aan mensen en lopen dus niet meteen weg.

Zolang je niet op hen afgaat en vooral zorgt dat je geen bedreiging lijkt (vooral voor hun kleintjes of een eventueel kadaver dat ze bij zich hebben) kan je wachten tot ze weg zijn of voorbij fietsen als de afstand groot genoeg is.

Af en toe hard zingen/praten (menselijke stem!) is de beste manier om beren te waarschuwen voor je komst. Beide soorten vermijden liever confrontaties met mensen.

Let wel! Als je kampeert in bear country (= overal behalve de prairies), bewaar je eten nooit in je tent! Het is niet altijd gemakkelijk om het eten volgens de regels van de kunst op te hangen in een boom, maar zonder eten in je tent ben je tenminste veilig. Zorg wel dat je eten steeds buiten het bereik is van wasberen, skunks, ... (ook in de tent). Die zijn een groter probleem (volgens fietsers die ik tegenkwam).
Prachtige reis! Mooie foto's. Had je wel het juiste kookboek mee? :wink:
Afbeelding
Ik ben gelukkig vegetariër. :-)