Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nexus 8 Premium naaf - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Nexus 8 Premium naaf

Ik denk niet dat de kettinglijn een groot probleem vormt. In de jaren '80 heb ik een triple gecombineerd met een goedkope Sturmey Archer naafversnelling (3 versnellingen). Ik ben daar verschillende keren mee op reis gegaan (ook de Ventoux gedaan en de pyreneeen) en nooit problemen gehad.
Ervaring heeft wel geleerd dat je voor 95% op het middelste blad rijdt, dus de rechte kettinglijn. Het bereik van een 8R36 is dusdanig dat als je 23T of 24T ( 24T is Sram, Shimano gaat maar tot 23T) achter monteert en voor het middelste blad een 32T kom je een heel eind.

Je kunt ook in het brackethuis een Schlumf speed-drive of high-speed-drive 2 versnellingen monteren http://www.schlumpf.ch/hp/schlumpf/antriebe_engl.htm dan heb je nog 2x8=16 versnellingen en een rechte kettinglijn. Schlumf is niet goedkoop maar wel HEEL GOED!
dan heb je nog de keus tussen "gears up" of gears down"?
bij "gears down" zou ik geneigd zijn te denken:
is de Nexus 8 wel gemaakt voor de omstandigheden die "gears down" noodzakelijk maken?

of met "gears up" ivm de zwaardere versnellingen?
de 8 is zo al een stevig verzet.
Maar hoe zit het dan met de kettinglijn?
Ik denk dat wel meevalt.
Er is immers nog zo iets als de SramDualDrive.
Naargelang het bouwjaar met 7/8/9 speed cassette.
Vooraan een enkel blad.

Hier enkel tandwieltje achteraan, drie balden vooraan.
Tandwieltje uitlijnen op middenste blad en het lukt wel.

Goed gezien overigens: Nexus8 met drie bladen voor.
Op mijn Koga lukt dat niet want die heeft geen derrie oog.

Is het mogelijk dit te laten werken met een kettingsspanner zoals bij bepaalde Rohloff versies ipv lange kooi derie?

mvg