Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aankoop hybride - Forum Wereldfietser

Aankoop hybride

Ik hoop dat ik in het juiste forum zit maar kan iemand me een beetje helpen met mijn toekomstige aankoop van een hybride?
Allereerst is mijn keuze op hybride gevallen omdat ik de fiets vooral zou gebruiken voor woon-werkverkeer en dus zeker niet om off-road te gaan rijden.
Ook koop ik me zo'n fiets om rugproblemen in te dijken (ben 1m97 en dus niet veel keuze in fietsen :-{ ) omdat je naar het schijnt met een gewone fiets een zeer slechte onnatuurlijke houding hebt.
Aangezien ik er niet veel verstand van heb hoop ik hier op een beetje bereidwillige hulp of mensen die me op weg willen zetten :roll:
Eventuele huidige toppers onder de hybride mogen ook altijd even naar voor geschoven worden (indien ze beschikbaar zijn in mijn framemaat natuurlijk :oops: )
Ik hoop hiermee voldoende info gegeven te hebben.
Alvast bedankt voor de reacties!
Jope147 schreef: Allereerst is mijn keuze op hybride gevallen omdat ik de fiets vooral zou gebruiken voor woon-werkverkeer en dus zeker niet om off-road te gaan rijden.

..

Ook koop ik me zo'n fiets om rugproblemen in te dijken (ben 1m97 en dus niet veel keuze in fietsen :-{ ) omdat je naar het schijnt met een gewone fiets een zeer slechte onnatuurlijke houding hebt.
Je zithouding wordt bepaald door de positie van stuur, zadel en pedalen. De wielmaat of de op de marketing afdeling verzonnen fietscategorie staan daar in principe los van.

Als je lang bent kun je natuurlijk wel met hele grote wielen rijden, dan ziet de boel er nog enigzins geproportioneerd uit.
Met rugproblemen is de zithouding erg belangrijk. Ga dus naar een heel goede winkel waar ze je een passende fiets aanmeten, en waar ze je houding goed afstellen. Dat betekent niet automatisch dat je erg rechtop moet zitten. Zelf zit ik beter op een fiets met een niet te laag racestuur (iets boven zadelhogte). Als je helemaal rechtop zit komen alle klappen ook keihard tegen je rug, terwijl als je meer voorover zit je rug kan scharnieren om de klappen op te vangen. Zorg ook dat je soepel op je fiets zit, en niet als een zak aardappelen: ga ietsje uit het zadel als er een kuil aankomt. Verder is het zaak zoveel mogelijk trillingen tegen te houden. Dat betekent dus bovenal zo breed mogelijke banden. Een fiets met 50 mm Schwalbe Big Apple banden is veel comfortabeler dan eentje met de normale 37 mm (en ook nog sneller), maar het frame moet er wel ruimte voor hebben. Dat is bij fietsen met 26 inch banden bijna altijd wel zo, maar meestal niet bij 28 inch wielen. Dan moet je dus extra opletten. Vittorio maakt ze bijvoorbeeld wel. Zelf heb ik ook veel baat gehad bij een Cane Creek Thudbuster ST verende zadelpen (de meeste andere pennen zijn brakke zooi die kort meegaan).
Wim
Vaak schrijf is er een stukje bij als Wim iets geschreven heeft, maar ik heb er niets aan toe te voegen, of het moet zijn dat het merk en de uitvoering van de fiets tamelijk onbelangrijk is voor jouw onderwerp van keuze: liever een goedkoop ding dat lekker zit dan een heel dure fiets die het net niet is.
Je bent wel duidelijk op zoek naar een fiets die niet al te stijf is. Een fiets - vooral de voorvork telt daarbij - bedoeld om vakantiebagage aan te hangen is vaak tamelijk stijf als je er zonder bagage mee fietst.
Leon
Ja maar laat het wel duidelijk zijn dat het bij mij zeker niet het geval is om veel bagage of zo mee te zeulen :wink:
Is "gewoon" een fiets om woon-werkafstand (40km heen en terug) af te leggen en om recreatieve tochtjes te maken.
Maar wil wel een degelijke fiets die een heel lange tijd kan meegaan en waar ik -als grote persoon- veel fietsplezier aan heb vooral qua "zitcomfort"...
Alleen begin ik door de vele goedbedoelde raad nu te twijfelen tussen mountainbike en hybride :oops:
Wanneer kies je nu het één en wanneer het ander??????????????????
Jope147 schreef:Ja maar laat het wel duidelijk zijn dat het bij mij zeker niet het geval is om veel bagage of zo mee te zeulen :wink:
Is "gewoon" een fiets om woon-werkafstand (40km heen en terug) af te leggen en om recreatieve tochtjes te maken.
Maar wil wel een degelijke fiets die een heel lange tijd kan meegaan en waar ik -als grote persoon- veel fietsplezier aan heb vooral qua "zitcomfort"...
Alleen begin ik door de vele goedbedoelde raad nu te twijfelen tussen mountainbike en hybride :oops:
Wanneer kies je nu het één en wanneer het ander??????????????????
comfort is om te beginnen de juiste maat frame en de correct ingestelde zit. Met de rest (banden, zadel stuur) kun je dan nog wat fijntunen. Ik zou een lijstje maken van wat je wil (budget, soort stuur, soort versnellingen, verlichting? , spatborden? etc) en daarmee eens wat goede fietszaken afgaan. Als je aangeeft waar je zit komen er vast wel wat intelligente hints.