R&R schreef:Na jarenlang met natte voeten te hebben gefietst gebruiken we nu het volgende voor alle wereldelen en seizoenen. We fietsen met shimano SANDALEN.
.....
Deze combinatie samdaal en sok it is vooral ook een lichte en eenvoudige oplossing en je bent altijd voorbereid op alle typen weer, we nemen nooit meer andere schoenen mee.
Dit doen wij ook sinds een jaar of 4. Of we nu naar Ierland, Noorwegen of Corsica gaan, de fietssandalen gaan altijd mee. Als het regent, doen we
Sealskinz sokken aan, en als het koud is, zitten daar nog wandelsokken onder. 's Winters kun je het er wel koud in krijgen, dus dan rijden we met dichte schoenen (waar je het overigens ook koud in kunt krijgen; onder de 10 graden is
wandelen i.p.v. fietsen de ideale manier om je voeten warm te houden!).
bikelike schreef:- Sokken waar wollen sokken onder kunnen, zitten die niet wat ruim zonder? Goretex lijkt me toch al niet zo'n makkelijk materiaal om een goed zittende sok van te maken.
Het materiaal van Sealskinz is wat minder stug dan Goretex en enigszins elastisch. Daardoor passen deze sokken altijd, of er nu wel of geen andere sokken onder zitten.
- Hoeveel paar van die sokken heb je bij je? Hoe zit het met de frisheid van de voet na een paar dagen, of wissel je elke dag?
Afhankelijk van fietsbestemming en tijd van het jaar neem ik 2 tot 4 paar wandelsokken mee. Eén paar draag ik meestal niet langer dan 2 dagen. Na een dag dragen kun je ze, als het niet regent, een dag aan je fiets laten hangen om te luchten. De regensokken zijn na een week wel aan een wasbeurt toe. Een groot voordeel van Sealskinz t.o.v. Goretex is dat je dit materiaal met gewoon waspoeder kunt wassen en eventueel in een droogtrommel kunt drogen.
- Welk merk is aan te bevelen?
Ik heb geen flauw idee welke merken wandelsokken ik gebruik, maar die waar merano wol in verwerkt is, bevallen me het best.