Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ronde v Centraal Europa - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Ronde v Centraal Europa

Iban, helaas. Het makkelijkst en ook snelst is het om de SD-kaart in een kaartlezer te stoppen. Anders duurt het een eeuwigheid.

Ik bedoel dus dat je van alle kaarten die je op de SD-kaart wilt hebben de gebieden opnieuw moet selecteren en moet wegschrijven. Rechtstreeks naar de SD-kaart in een kaartlezer gaat bij mij het snelst. Let er wel op dat het image niet groter wordt dan 2 GB anders past het niet op de SD-kaart of kan je GPS er niet mee omgaan of heb je geen ruimte meer voor de tracks die je gaat rijden en wilt bewaren. (twee SD-kaartjes is natuurlijk ook een oplossing)
Ligt eraan wat voor model GPS je hebt. Als het een ouder model is (Etrex bijv) kan je maar één (gmapsupp.img) erop zetten. Is het een recenter model dan kan je de gmapsupp.img file hernoemen en dus kunnen er zo meerdere kaartbestanden op één SD kaartje geplaatst worden.
Ik heb een Dakota 20.

En brr, ik word toch een beetje zenuwachtig nu. 5 weken alleen op pad door Centraal Europa, waarbij ik zelf moet instaan voor mijn eten. Jawadde, waar ga ik aan beginnen :lol:
Stomme vraag misschien, maar op de prijslijst van vele campings heb je een prijs voor een mobilhome/caravan, prijs voor een tent, prijs voor een volwassene, prijs voor een kind, etc.

Wil dat dan zeggen dat ik de prijs voor een tentplaats en de prijs van een volwassene betaal? Kostelijk grapje dan als je wat langer op een locatie blijft.
Iban, dat klopt, vaak is het wel zo dat naast het betalen voor het aantal m2 je ook moet betalen voor het vervoermiddel dat je gebruikt, hoe groter hoe duurder. Fietsers zijn hier dan in het voordeel omdat de fiets meestal niet gerekend wordt dus alleen een plek om je tent neer te zetten en de perso(o)n(en) worden gerekend. (en soms dan nog douchemuntjes) In Hongarije waren ze ooit zeer verbaasd dat toen ik op de camping met de toepasselijke naam Auto-camp aan het Balatonmeer aankwam geen auto bij me had. Ga voor het gemak tegenwoordig maar uit van 10 tot 15 euro per nacht. Als je een Camping-kaart hebt krijg je soms nog 10% korting (en je kunt hem op de camping als identificatiekaart gebruiken, (hoef je paspoort niet af te geven)) maar veel zal dat niet schelen.

Gezinnen aan het Gardameer (4 personen, tent/caravan, auto en elektra) houden rekening met 50 euro per nacht. (en dat is nog goedkoop)
Pman schreef:Als je een Camping-kaart hebt krijg je soms nog 10% korting (en je kunt hem op de camping als identificatiekaart gebruiken, (hoef je paspoort niet af te geven)) maar veel zal dat niet schelen.
Als je direct vooraf betaald hoef je ook geen paspoort af te geven; ik zeg altijd dat ik de volgende morgen om 6/7 uur op pad wil en dan zijn zij nog gesloten; nooit problemen mee gehad. Daarnaast is een camping-carnet handig in de andere situaties :wink:
Oke, bedankt voor het snelle antwoord!
Ben alweer thuis. Na een paar uur fietsen doorheen het heuvellandschap in de Ardennen kreeg ik problemen met de derailleur. Met het wisselen naar lagere versnellingen ging de ketting eraf of blokkeren. Gebeurde ongeveer 4 keer eer ik doorhad dat ik beter gewoon de hellingen te voet beklom zodra ik niet meer kon fietsen op de hogere versnelling ipv te schakelen. Heb een goeie 4 uur over nog geen 40 km gedaan en was het zo beu dat ik op een trein gesprongen ben nadat ik een treinstation tegenkwam.

Ja, de gemakkelijkste oplossing maar op dat moment dacht ik niet meer zo helder na.

1) Waar ga ik hier in godsnaam een fietsenhandelaar vinden? Ik kom amper bakkers tegen!
2) Gaat die fietsenhandelaar dat wel onmiddellijk kunnen repareren? Wat als die een tijd nodig heeft, het is niet bepaald zo dat betaalbare overnachtingsplaatsen goed gezaaid liggen in Wallonië.
3) Indien hij tijd nodig heeft, had ik evenmin de zin om met mijn 25kg bagage in de hand een overnachtingsplaats op te zoeken.

Na snel gegoogle ben ik blijkbaar in de buurt van enkele fietshandelaren gereden, maar voor een fietshandelaar die dicht bij een camping lag, was het nog 15 km fietsen. En dan moest ik nog geluk hebben dat mensen mij die richting zouden uitsturen want weten wat er in een dorp 15km verder is, is niet iedereen gegeven.

Leuke excuusjes allemaal, maar ik voel me een beetje schuldig nu.

Ben wel van plan volgende week terug te starten, maar dan zonder Noord-Frankrijk en Slovakije. Dus gewoon van Wenen naar Praag ipv doorheen Slovakije fietsen en met de trein van hier thuis naar Stuttgart (indien mogelijk) ipv doorheen Wallonië en Frankrijk fietsen.

Misschien toch maar een GSM kopen waarmee ik op het internet kan. Of even een cursusje fiets repareren in de buurt zien te vinden.
Ik moet zeggen, ik heb mij serieus mispakt aan dat kamperen en de trip alleen doen. Zoals gewoonlijk was ik veel te ambitieus (4.000 km in 5 weken :roll: ). 5-7 dagen is (als ik het alleen doe) toch de maximum dat ik het kan uithouden met crappy food, crappy sleep en helemaal alleen van 's morgens tot 's avonds.

Ben van de Kempen tot Bonn (via Aachen) gefietst en vandaar de Rijn gevolgd tot in Mannheim. Dikke 500km op 4 dagen, vandaag de trein gepakt in Mannheim en na 3 keer over te stappen (en 6 uur op den trein) in Aachen aangekomen. Van daaruit nog 110 km naar huis gefietst.

Ik kan iedereen te fietsen van Bonn tot Mainz, zéér mooie streek.

Tijdens de kleinere vakantieperiodes in de toekomst, wil ik nog wel voor een paar dagen op fietsvakantie gaan. Maar 35 dagen lijkt me net iets teveel van het goede (of slechte, in dit geval) voor een nieuweling als mezelf.
IbanMayo schreef:Ik moet zeggen, ik heb mij serieus mispakt aan dat kamperen en de trip alleen doen. Zoals gewoonlijk was ik veel te ambitieus (4.000 km in 5 weken :roll: ). 5-7 dagen is (als ik het alleen doe) toch de maximum dat ik het kan uithouden met crappy food, crappy sleep en helemaal alleen van 's morgens tot 's avonds.
....
....
Maar 35 dagen lijkt me net iets teveel van het goede (of slechte, in dit geval) voor een nieuweling als mezelf.
Ik hoop dat het niet een te grote teleurstelling is geworden. In ieder geval heb je veel geleerd. Op het moment dat je in Europa gaat klagen over slapen en eten, dan heb je iets fout gedaan, want dat lijkt niet op vakantie (tenminste voor mij). Als je weet wat je fout heb gedaan kun je dat de volgende keer beter doen, misschien inderdaad op zo'n korte trip uitproberen.

Alleen fietsen is niet voor iedereen makkelijk. Het kan behoorlijk eenzaam zijn. Je meot je daarin wel de tijd gunnen om je eigen weg daarin te fietsen. Bij mezelf duurde het erg lang voordat ik die gevonden heb, en nu vind ik samen met iemand fietsen of alleen even leuk. Het is wel anders.

Sjirk