Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Netbook van 638 gram - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Netbook van 638 gram

En, hij gaat in de blender (met dank aan Marten Gerritsen): http://www.youtube.com/watch?v=lAl28d6t ... r_embedded#!
Wim
Robertjan schreef:Hans, de iPad is € 499 en geen € 600.
Klopt, maar dat is de vanaf prijs en dat is de kleinste (16 Gb, geen 3G).
Ik was uitgegaan van de iets comfortabele 32 Gb versie. Die is € 599 en dat klinkt behoorlijk minder dan 600, maar het is maar één euro :)
Iemand al ervaring met de UMID Mbook m1?

http://www.umpcportal.com/2009/04/umid- ... ll-review/
Tablets hebben een vervelend zwaktepunt. Het scherm. Als ik zie hoeveel ruitjes van mobiele telefoons wel niet sneuvelen, houdt is mijn hart vast voor het doorzonraam van een tablet.

De iPad doet er nog een schepje bovenop wat onbruikbaarheid betreft door een paar nare 'features'. Zo kun je de usb aansluiting echt alleen gebruiken om 'm aan te sluiten aan een pc of laptop. Even een kaartlezer of je fototoestel zelf er op aansluiten om je schietwerk veilig(er) te stellen voor rampen is er dus niet bij.

Ook wat betreft internet is het niet alles, WiFi is er niet altijd en overal, iig minder dan gsm/3g, maar daar betaal je meteen €100 extra voor Nog afgezien van het extra dataplan dat je nodig hebt. Ja extra, want vergeet het maar dat de sim uit je mobieltje in de iPad past want apple gebruikt uiteraard een afwijkend formaat sim. Natuurlijk is er dan nog wel de optie om je mobiel en je iPad met elkaar te verbinden, maar ook hier weer een helaas want alleen via WiFi want je mobiel is geen pc of laptop. En helaas met WiFi en gsm/3g verbinding tegelijk zit je met een uurtje of twee internetten wel mooi met een lege mobiele batterij.

Nog een ander puntje dat ik graag even wilde aanstippen als het gaat om onderwegapparaten. Let goed op. Ze zijn kleiner waardoor je ze makkelijk op rare plaatsen neerzet en ook makkelijker over het hoofd ziet. De gevolgen laten zich dus wel raden. Pas dus een beetje op met de aanschaf van een apparaat met conventionele HDD. Ja ik weet het, de opslagcapaciteit is verleidelijk, maar met een felle tik kan het allemaal weg zijn. Dan is een schokbestendige 32GB SSD lang zo gek nog niet.
hwhaan schreef:De iPad doet er nog een schepje bovenop[...] Zo kun je de usb aansluiting echt alleen gebruiken om 'm aan te sluiten aan een pc of laptop. Even een kaartlezer of je fototoestel zelf er op aansluiten om je schietwerk veilig(er) te stellen voor rampen is er dus niet bij.
Het is geen image tank. Voor diegenen die dit willen aansluiten, is er de Camera Connection Kit. Als je wilt, kan het dus wel.
hwhaan schreef:Ook wat betreft internet is het niet alles, WiFi is er niet altijd en overal, iig minder dan gsm/3g, maar daar betaal je meteen €100 extra voor Nog afgezien van het extra dataplan dat je nodig hebt. Ja extra, want vergeet het maar dat de sim uit je mobieltje in de iPad past want apple gebruikt uiteraard een afwijkend formaat sim.
Velen hebben een gewone SIM-kaart verknipt tot micro-SIM.
hwhaan schreef:Pas dus een beetje op met de aanschaf van een apparaat met conventionele HDD. Ja ik weet het, de opslagcapaciteit is verleidelijk, maar met een felle tik kan het allemaal weg zijn. Dan is een schokbestendige 32GB SSD lang zo gek nog niet.
Eens.
Robertjan schreef:
hwhaan schreef:
hwhaan schreef:Ook wat betreft internet is het niet alles, WiFi is er niet altijd en overal, iig minder dan gsm/3g, maar daar betaal je meteen €100 extra voor Nog afgezien van het extra dataplan dat je nodig hebt. Ja extra, want vergeet het maar dat de sim uit je mobieltje in de iPad past want apple gebruikt uiteraard een afwijkend formaat sim.
Halve of hele sim, als je niet voor de 3G versie gaat, kan er geen sim in. Dus voor die mogelijkheid betaal je altijd €100 extra.
Robertjan schreef:
hwhaan schreef:De iPad doet er nog een schepje bovenop[...] Zo kun je de usb aansluiting echt alleen gebruiken om 'm aan te sluiten aan een pc of laptop. Even een kaartlezer of je fototoestel zelf er op aansluiten om je schietwerk veilig(er) te stellen voor rampen is er dus niet bij.
Het is geen image tank. Voor diegenen die dit willen aansluiten, is er de Camera Connection Kit. Als je wilt, kan het dus wel.
Ok dan zijn mijn vragen: wat weegt het- en wat kost het extra.

Waar ik met mijn gemekker op tablets en de iPad in het bijzonder op doelde heeft helemaal niets te maken met het product an sich. de iPad op zichzelf is een prachtig apparaat dat op veel plaatsen erg bruikbaar is. Helaas is dat in mijn opinie niet onder de arm van een wereldfietser die weken tot maanden of misschien wel een jaar van huis is en het liefst iedere gram en euro (aan functionaliteit en kwetsbaarheid) drie keer afweegt voor het in zijn/haar fietstas beland.
Robertjan schreef:
maar die past dan weer niet terug in je mobieltje zonder weer ingewikkelde kunstgrepen uit te voeren. Even voor de duidelijkheid, we hebben het over onderweg gebruiken, en ik neem aan dat je je mobieltje dan ook bij je hebt om ook te kunnen gebruiken zonder drie keer per dag de zaak om te moeten bouwen
hwhaan schreef:Ok dan zijn mijn vragen: wat weegt het- en wat kost het extra.
Zoek zelf even lekker. Op de site van Apple bijvoorbeeld. :?
hwhaan schreef:Ook wat betreft internet is het niet alles, WiFi is er niet altijd en overal, iig minder dan gsm/3g, maar daar betaal je meteen €100 extra voor Nog afgezien van het extra dataplan dat je nodig hebt. Ja extra, want vergeet het maar dat de sim uit je mobieltje in de iPad past want apple gebruikt uiteraard een afwijkend formaat sim. [...] maar die past dan weer niet terug in je mobieltje zonder weer ingewikkelde kunstgrepen uit te voeren.
3G nodig voor een wereldfietser? Laat me niet lachen.
hwhaan schreef:Even voor de duidelijkheid, we hebben het over onderweg gebruiken, en ik neem aan dat je je mobieltje dan ook bij je hebt om ook te kunnen gebruiken zonder drie keer per dag de zaak om te moeten bouwen
Ik neem aan dat vrijwel geen enkele wereldfietser onderweg een mobieltje nodig heeft. Bereik is er i.h.a. toch niet.
De enige functies die ik voor een tablet/telefoon o.i.d. onderweg zie, zijn
- het onderweg onderhouden van de website
- foto's backuppen (maar dat wil je i.h.a. ook niet op je tablet/telefoon/netbook, beter is online)
- navigatie
Voor geen van deze 2/3 functies is 3G nodig, en verknippen van een SIM-kaart is er dan ook niet bij.
Robertjan schreef:Ik neem aan dat vrijwel geen enkele wereldfietser onderweg een mobieltje nodig heeft. Bereik is er i.h.a. toch niet.
Een mooie definitie van "wereldfietser": iemand die met name op plekken fietst waar geen mobiel bereik is. Zo scheid je de schapen wel van de bokken. :)
Zelfs in de VS is er beduidend minder bereik dan in Nederland.
Vergeet ook niet de woorden "vrijwel", "nodig", en "i.h.a.". Neemt niet weg dat het soms (zeer) nuttig kan zijn.
Deze combinatie kwam ik ook nog tegen. Heb me er nog niet in verdiept maar zo op het eerste gezicht ziet het er wel leuk uit. Een combinatie van e-book en internet machine.

Afbeelding
HansvanderVeeke schreef:Deze combinatie kwam ik ook nog tegen. Heb me er nog niet in verdiept maar zo op het eerste gezicht ziet het er wel leuk uit. Een combinatie van e-book en internet machine.
Al naar gekeken... Van wat me nog bijstaat:
- Korte run op batterijen
- Lomp en onhandig in de handen
Betrof een vergelijking tussen een sony e-reader en dit apparaat.

Verder kijk ik uit naar PixQi schermen die voor outdoor (qua licht) geschikter zijn. Ik ben dus erg benieuwd naar de Adam van Notion Ink. Het is alleen hopen dat ik een apparaat kan maken om onderweg de batterijen te laden van dat ding ;-)
Voorkeur is natuurlijk USB. Wat dat betreft is de iPad ideaal.... maar dat gesodemieter met kits, apps e.d. Nee, dankje... Ik kijk nog even rond. Ik kan nog altijd mijn Irex Iliad menemen die al twee tochten overleefd heeft ;-)
Laadspanning: 8 - 12V DC
Ik ga komende reis op pad met een Fujitsi Siemens Lifebook S670. Pfoe, die is snel zeg!

Zelfs mijn HD (AVCHD)-videofilmpjes kan ik met gemak editten. Wel anderhalve kilo :x

En leuke extra's als beveiliging met een vingerafdruk, DVD slot die je ook kunt gebruiken voor een extra accu. Verder alle gleufjes die je wenst.
Op zich wel een leuke inderdaad, als je de Lifebook S760 (PDF) bedoeld.
Wel mis ik dan FireWire 800 voor video, en jammer dat een standaard UTP-kabeltje niet op alle versies aangesloten kunnen worden. Een telefoonkabel (RJ-45 aansluiting) dan weer wel... :|
Verder staan er een hoop "utilities" op waarvan ik me afvraag hoe die zich gedragen in het dagelijkse gebruik. Het lijkt me dat dat typisch programmaatjes zijn die in het configuratiescherm thuis horen. Heeft Microsoft dat al op orde?

Vraag me ook af of het multi-scrollwheel en fingerprint protection ook met bijvoorbeeld (K)Ubuntu werkt. Dat lijkt me een eerste vereiste voor een Windows-notebook welke ook in de 'bekende' landen gebruikt gaat worden. Dat had Fujitsu best even mogen vermelden!
Kogaatje schreef:@harry,

Ik heb zelf Garmin MobileXT op mijn Nokia draaien (1 keer aanschaffen, het wordt nu alleen niet meer door Garmin geleverd, via Ebay kun je er wellicht nog aankomen) en daar kun je wel GPX bestanden gebruiken.

GPX bestanden in OVI-maps kan wel maar je moet er wel een aantal stappen voor doorlopen, zie deze link of google eens op 'ovi maps gpx':
http://forums.wireless.att.com/cng/boar ... d.id=57176

Sjoerd
klopt bijna helemaal. Echter, met de nieuwste software op mijn N97 ietsje anders:
volg de stappen in bovengenoemd forum tot stap 6. ga je naar opties. Bewaar alles. Je krijgt een melding dat alles is gesaved. Ga naar "applications, en klik op location . Onder landmarks vind je de bewaarde data. klik op options en op show route.
Let op: geheugen is gauw vol!