door
wimmo17 » do 07 jul, 2011 08:09
Bij jouw lengte zou ik zeker een zak van 220 cm nemen. Een zak moet vooral niet te krap zijn. Als je met je voeten tegen de onderkant duwt, gaat dat ten koste van de isolatie op die plek en krijg je koude voeten. In het koude voor- en najaar is een mummie, dus met capuchon, duidelijk comfortabeler dan een dekenmodel, in de zomer is dat meestal andersom. Een zak met de door jou gevraagde comforttemperatuur voor een zo brede inzetbaarheid bestaat eigenlijk niet. Je kunt niet met dezelfde zak kamperen in het voorjaar in Zweden, met nachttemperaturen onder nul, en in de zomer in Zuid-Frankrijk, met 's nachts temperaturen ver boven de twintig.
De soms behoorlijk brede range die fabrikanten aangeven in de comforttemperatuur van hun slaapzakken is bovendien slechts een indicatie. Voor iedereen is de werkelijke gebruiksrange van een zak zeer persoonlijk en een kwestie van proberen. Zelf kom ik bijvoorbeeld bij nul graden buiten goed weg met een slaapzak met een aangegeven comforttemperatuur van 5 tot 15. Een ander kan dan nog liggen rillen in een zak van -5 tot +5.
Een setje thermo ondergoed kan een goede aanvulling zijn op een 'lichte' slaapzak, net als een paar warme sokken. Bovendien scheelt dat nogal in je totale bagagegewicht.
Waarom ga je er overigens vanuit dat je slaapzak met dons gevuld moet zijn? Voor vele doeleinden is kunststofvulling net zo goed en veel praktischer: makkelijker te wassen, isoleert beter in vochtige omstandigheden (Schotland, kustgebieden met zoute lucht), minder kwetsbaar.
Mijn advies: een drie seizoenen mummiezak met een comfortemperatuur van 0 tot 10 graden voor voor- en najaar, en voor de zomer een dekenzak met een temperatuurbereik van 10-20 graden, aangevuld met een set thermo ondergoed voor koude nachten.