door
Lasse » do 07 jul, 2011 11:18
Tom, de Koga Traveller is een 28" fiets geloof ik dus dan moet je ook nog rekening houden met de extra hoogte gecreëerd door de wielen met grotere diameter. De BB drop op zich is wel groter, maar de afstand tot de grond misschien niet.
Even een eenvoudige, vereenvoudigde, berekening maken:
Als de banden even veel bijdragen aan de diameter (even breed zouden zijn, op de zelfde velg liggen), is het verschil in wieldiameter alleen afhankelijk van de binnendiameter die niet gelijk is: (622-559)mm=63mm, verschil in straal is dus 63/2mm=31,5mm. De BB van de 28" fiets zou dan dus 31,5mm hoger zitten dan bij een 26" fiets met de zelfde BB drop.
Maar op de 26" fiets zet je wellicht bredere banden die ook de wieldiameter groter maken en de BB dus verder omhoog brengen... Even een meetlat genomen en de straal van mijn wielen met banden gemeten (33cm) en de straal van de 28" wielen op een Gazelle Orange die hier in de garage staat (34,5cm), scheelt dus maar 1,5cm.
Als die Koga Traveller de zelfde wielstraal zou hebben als de Gazelle ligt de BB van mijn LHT dus 0,5cm dichter bij de grond. Ik vind dat een verwaarloosbaar verschil.
Ik heb nog helemaal geen last gehad van het bracket dat nogal laag zou zitten of van de pedalen die eerder de grond zouden raken. Het zou mij ook verbazen als ik daar ooit last van zou krijgen.
Die stukken binnenband waren echt nodig vond ik, na een aantal tochten begonnen de Ortliebs hun weg al te banen doorheen de verf en iets later begon de drager al te roesten op sommige plekjes... Had ik niet verwacht. Bijkomend voordeel is dat de tassen gewoon minder lawaai maken nu en ik houd van een stille fiets.
Bedankt voor de complimenten, mensen!