Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vliegen naar Pisa - Forum Wereldfietser

Vliegen naar Pisa

Medio mei ben ik met Ryanair naar Pisa gevlogen. De ervaringen waren zeer matig. Ten eerste omdat Ryanair nu plotseling als eis heeft gesteld (op de website) dat de fiets in een doos of een tas moet worden verpakt met allerlei practische problemen tot gevolg. Verder was de vlucht ernstig vertraagd en kwamen de fietsen niet onbeschadigd aan.
Andere fietsers die ik in Italie heb ontmoet waren zeer loven over hun vlucht met Transavia. Zij stellen geen eisen aan de wijze waarop de fiets wordt aangeboden en dan slagen ze er ook nog in om de fiets zonder beschadiginen af te leveren. Volgens deze fietsers was de service uitstekend zowel tijdens het boeken als bij het inchecken.
Philip
Ik heb gisteren een fiets met Ryanair vanuit Triëst naar Weeze meegenomen, verpakt in een fietspyjama (dus geen tas die rondom sluit). Dat was geen enkel probleem. Zeker op kleine vliegvelden is er maar één bagageafhandeling, en dat zijn de lui die je fiets kapotmaken, ongeacht of je met Transavia of Ryanair vliegt.
En wat je ook van Ryanair mag vinden, het is wel de maatschappij met de minste vertragingen en verreweg de minste zoekgeraakte bagage. Daar staat tegenover dat je bij vertragingen en andere problemen bij Ryanair vaak slechter af bent dan bij een aantal andere maatschappijen, qua compensatie etc.
peter de rijk schreef:Daar staat tegenover dat je bij vertragingen en andere problemen bij Ryanair vaak slechter af bent dan bij een aantal andere maatschappijen, qua compensatie etc.
Dat ben ik niet met je eens hoor Peter. Voor mijn werk vliegen we veel met Ryanair en wanneer daar een vertraging van meer dan 3 uur ontstaat ( wat helaas wel eens voorkomt ) dan storten ze zonder enig probleem na indienen van de claim het ticket bedrag retour.
Hoewel de bagage afhandeling bij de verschillende maatschappijen gelijk is kan er wel verschil zijn in de bevrachting van het vliegtuig. Bij Transavia is het aantal fietsen dat ze meenemen per vlucht gelimiteerd. Dit gevoegd bij het feit dat er geen speciale eisen aan de verpakking van de fiets gesteld worden wijst er mogelijk op dat men de fietsen op een andere wijze in het vrachtruim plaatst (?)
Ryanair is pas zwaar op de vingers getikt wegens misleiding. Uit een test bleek verder dat Ryanair ook niet de goedkoopste is onder de lowbudget-maatschappijen. In een aantal gevallen wat het verschil ook minimaal met maatchappijen die wel service bieden. Dat Ryanair weinig vertraging heeft en er niet veel bagage zoekt raakt is niet zozeer een prestatie van Ryanair zelf, maar komt dat ze vooral vliegen op luchthaventjes met weinig vluchten.
Verder zijn de arbeidsvoorwaarden bij Ryanair slecht.
bert sitters schreef:Dat Ryanair weinig vertraging heeft en er niet veel bagage zoekt raakt is niet zozeer een prestatie van Ryanair zelf, maar komt dat ze vooral vliegen op luchthaventjes met weinig vluchten.
Verder zijn de arbeidsvoorwaarden bij Ryanair slecht.
Ryanair kiest er bewust voor op kleine vliegvelden te vliegen. In die beslissing zal ongetwijfeld hebben meegespeeld dat dergelijke vliegvelden minder vertragingen en minder zoekgeraakte bagage opleveren, iets wat in het businessmodel van Ryanair, dat op uiterste efficiency is gebaseerd, noodzakelijk is. Dus waarom het geen verdienste van Ryanair is dat er weinig bagage zoekraakt, is me een raadsel. Het is immers een bewuste keuze van deze maatschappij geweest om bijvoorbeeld niet op het grote Düsseldorf, maar op het kleine Weeze te vliegen, waar ik deze week meemaakte dat mijn fiets en bagage eerder in de bagagehal waren dan ikzelf (vijf minuten nadat de piloot de handrem had aangetrokken op het platform). Leve Ryanair, zou ik zeggen. En de slechtbetaalde stewardessen kun je helpen door veel krasloten en telefoonkaarten te kopen, daar vangen ze commissie over.

Toevoeging: ik heb nog een vluchtverslag Triëst-Weeze geplaatst in het hoofdtopic over Ryanair in de rubriek Fiets & Vliegtuig.
peter de rijk schreef:
bert sitters schreef:Dat Ryanair weinig vertraging heeft en er niet veel bagage zoekt raakt is niet zozeer een prestatie van Ryanair zelf, maar komt dat ze vooral vliegen op luchthaventjes met weinig vluchten.
Verder zijn de arbeidsvoorwaarden bij Ryanair slecht.
Ryanair kiest er bewust voor op kleine vliegvelden te vliegen. In die beslissing zal ongetwijfeld hebben meegespeeld dat dergelijke vliegvelden minder vertragingen en minder zoekgeraakte bagage opleveren, iets wat in het businessmodel van Ryanair, dat op uiterste efficiency is gebaseerd, noodzakelijk is. Dus waarom het geen verdienste van Ryanair is dat er weinig bagage zoekraakt, is me een raadsel. Het is immers een bewuste keuze van deze maatschappij geweest om bijvoorbeeld niet op het grote Düsseldorf, maar op het kleine Weeze te vliegen, waar ik deze week meemaakte dat mijn fiets en bagage eerder in de bagagehal waren dan ikzelf (vijf minuten nadat de piloot de handrem had aangetrokken op het platform). Leve Ryanair, zou ik zeggen. En de slechtbetaalde stewardessen kun je helpen door veel krasloten en telefoonkaarten te kopen, daar vangen ze commissie over.
Het is een "bewuste keuze" van Ryanair, omdat deze vliegveldjes voor hen véél goedkoper zijn. Er zijn in Europa tal van voormalige militaire vliegvelden, die na de val van de Muur overbodig waren. Misleidend is vaak de naam die gekoppeld wordt aan een grote stad, maar die op een aanzienlijke afstand ligt, zoals Brussel-Zuid/Charleroi of Frankfurt-Hahn. Ryanair zegt ook dat ze op Stockholm vliegen, maar dat fiets je echt niet eventjes vanaf het "Ryanair-vliegveldje".

Omdat bijvoorbeeld Ryanair "grootgebruiker" is van Weeze, kan deze maatschappij zeer lage tarieven afdwingen. Nadeel is dat deze vliegveldjes zéér slecht bereikbaar zijn met het openbaar vervoer.

Sorry, maar om afhankelijk te zijn van stewardessen die het moeten hebben van de verkoop van krasloten vind ik ronduit te platvloers. Een vliegtuig is een vervoersmiddel en géén bingohal. Wat voor bijproducten kan de gezagvoerder leveren?

Ryanair is waarschijnlijk coulanter naar bedrijven voor het uitkeren van vergoedingen bij vertragingen, dan bij vakantiegangers. Ze hopen natuurlijk dat bedrijven de tickets voor hun personeel blijven afnemen bij Ryanair. De zakelijke markt is belangrijk voor de lowcost-jongens. Mensen die voor de financiele crisis op kosten van de baas business class konden boeken, moeten het nu met deze "prijsstunters" doen.

Verder moet je voor in te checken bagage bij Ryanair simpelweg extra betalen. De koopjesjagers zorgen er wel voor dat ze binnen de 10 kilo handbagage blijven. Logisch dat die paar stukken ruimbagage dan ook eerder op de band rollen.

Overingens krijgt Ryanair eenvoudigweg géén slots op tal van gerenomeerde luchthavens, hoewel ze dat wel graag zouden willen.

tenslotte zijn vertragingen wel slinks ingebouwd in de vliegschema's van Ryanair.

Zie meer over de uitspraak in hoger beroep door de reclame code commissie op: http://vliegtickets.opreisgids.nl/nieuw ... issie.html
Voor wat betreft de piloten: er zijn locaties waar binnen zeer korte tijd moet worden teruggevlogen (lege cabine max 20 minuten). In dat geval wordt het grof vuil tijdens de vlucht al opgehaald en in de "pauze" gaan gezagvoerder en overig personeel met een doekje over de zetels (van een voormalig gezagvoerder die nu bij Singapore Airlines vliegt; hij vindt deze overgang wel een verbetering ...)
arnob schreef:Voor wat betreft de piloten: er zijn locaties waar binnen zeer korte tijd moet worden teruggevlogen (lege cabine max 20 minuten). In dat geval wordt het grof vuil tijdens de vlucht al opgehaald en in de "pauze" gaan gezagvoerder en overig personeel met een doekje over de zetels (van een voormalig gezagvoerder die nu bij Singapore Airlines vliegt; hij vindt deze overgang wel een verbetering ...)
Ik ken een voormalige gezagvoerder die na zijn Ryanair-avontuur wel ergens terecht kon als reserve co-piloot op afroep, maar hij moest daarvoor wel een aanvullende training volgen.
bert sitters schreef:Ik ken een voormalige gezagvoerder die na zijn Ryanair-avontuur wel ergens terecht kon als reserve co-piloot op afroep, maar hij moest daarvoor wel een aanvullende training volgen.
Bert, op je hierboven genoemde bezwaren tegen Ryanair, waarvan sommige in mijn ogen zeker steekhoudend zijn (zoals het gesjoemel met namen van luchthavens), ga ik niet in, want dat is een kwestie van ieders persoonlijke visie op de luchtvaart en zo, en dit forum is daarvoor niet het juiste podium, maar dat je aan de vliegvaardigheid van Ryanair-piloten twijfelt, is een insinuatie die je vooralsnog niet waar kunt maken, lijkt me. Voor Boeing 737-piloten gelden in de burgerluchtvaart strenge internationale eisen, waaraan ook Ryanair zich moet houden, want anders raakt Ryanair binnen de kortste keren zijn vergunning kwijt, en dat geldt evenzeer voor het onderhoud van de vloot. Ik kan me niet voorstellen dat jij daarvan niet op de hoogte bent, want je kennis van de luchtvaart is allerminst gering.
De veiligheidsstatistieken van Ryanair zijn ook uitstekend - al helemaal gezien het relatief grote aantal starts en landingen - dus ook de praktijk geeft weinig voeding aan je suggestie.
peter de rijk schreef:
bert sitters schreef:Ik ken een voormalige gezagvoerder die na zijn Ryanair-avontuur wel ergens terecht kon als reserve co-piloot op afroep, maar hij moest daarvoor wel een aanvullende training volgen.
Bert, op je hierboven genoemde bezwaren tegen Ryanair, waarvan sommige in mijn ogen zeker steekhoudend zijn (zoals het gesjoemel met namen van luchthavens), ga ik niet in, want dat is een kwestie van ieders persoonlijke visie op de luchtvaart en zo, en dit forum is daarvoor niet het juiste podium, maar dat je aan de vliegvaardigheid van Ryanair-piloten twijfelt, is een insinuatie die je vooralsnog niet waar kunt maken, lijkt me. Voor Boeing 737-piloten gelden in de burgerluchtvaart strenge internationale eisen, waaraan ook Ryanair zich moet houden, want anders raakt Ryanair binnen de kortste keren zijn vergunning kwijt, en dat geldt evenzeer voor het onderhoud van de vloot. Ik kan me niet voorstellen dat jij daarvan niet op de hoogte bent, want je kennis van de luchtvaart is allerminst gering.
De veiligheidsstatistieken van Ryanair zijn ook uitstekend - al helemaal gezien het relatief grote aantal starts en landingen - dus ook de praktijk geeft weinig voeding aan je suggestie.
De toestellen van Ryanair zijn nieuw. Ze worden technisch goed onderhouden. De piloten voldoen aan de criteria, want dan kan eenvoudigweg niet anders. Het zit hem bij Ryanair vooral in de werkomstandigheden, de bedrijfscultuur en rare instructies die het personeel krijgt en waarmee het personeel besmet raakt. Ryanair topman O'Laery haalt regelmatig het nieuws met merkwaardige proefballonnetjes, zoals zijn bewering dat een stewardes ook kan optreden als co-piloot. Daarmee neem je als topman je piloten niet echt serieus. Achter deze proefballonnetjes zit vaak een van zijn snode ideeen verborgen. Dat van die stewardes kan ook omgedraaid worden: laat de co-piloot als het toestel eenmaal op kruisvlucht hoogte is gekomen en de automatische piloot is ingeschakeld uit de cockpit komen en meehelpen met drankjes en krasloten verkopen. Ook bij het aansmeren van krasloten is Ryanair misleidend: de maatschappij had met veel tam tam beweerd dat maar liefst drie passagiers tijdens één vlucht een vette prijs hadden wonnen met hun krasloten. Bij navraag bleek dat op die vlucht geen enkele prijs was gevallen. Ryanair gebakken lucht in de lucht!
Ik heb in 2006 van Schiphol naar Pisa Galileo Aeroport gevlogen (retour) met mijn fiets in een hoes van de Fietsvakantiewinkel. Geen probleem. Maar de maatschappij was Transavia en het toestel was een 737.
Het vliegveld van Pisa heeft een zeer handige ligging (afgezien van geluidsoverlast voor de inwoners van Pisa), vanuit de uitgang fiets je zó direct de stad in. :wink:
Martin E. van Doornik schreef:Ik heb in 2006 van Schiphol naar Pisa Galileo Aeroport gevlogen (retour) met mijn fiets in een hoes van de Fietsvakantiewinkel. Geen probleem. Maar de maatschappij was Transavia en het toestel was een 737.
Het vliegveld van Pisa heeft een zeer handige ligging (afgezien van geluidsoverlast voor de inwoners van Pisa), vanuit de uitgang fiets je zó direct de stad in. :wink:
Wij zijn op 23juni van Pisa naar Eindhoven gevlogen met Ryanair, fietsen verpakt in een hoes van de fietswinkel, geen enkel probleem gehad, fietsen niet beschadigd, keurig alles op tijd. Bij het inchekken van de fietsen werden wij geholpen door een zeer vriendelijk personeelslid. De eerste keer dat ik met Ryanair vlieg, van mij 9 op 10.