Additionally, paste this code immediately after the opening tag: schokkerig effect remhendel magura s33 - Forum Wereldfietser

schokkerig effect remhendel magura s33

De remhendel van mijn achterrem magura hs33 reageert "schokkerig" als ik rem.
Zit er dan mogelijk lucht in de kabel of iets anders spannends?
Erik Veenstra
erikfiets schreef:De remhendel van mijn achterrem magura hs33 reageert "schokkerig" als ik rem.
Erik Veenstra
Zit er geen deuk of scheur in je velg?
Beste Erik,

Voor mij afgelopen jaar een bekend verschijnsel tijdens een fietstocht in Nw Zeeland. Door het niet goed werken van de luchtdruk meter op een benzine station de banden te hard opgepompt, daardoor weken de velgen op sommige plaatsen wat naar buiten
weken en niet meer in de goede vorm te krijgen. Vooral met remmen in een afdaling heel vervelend. Uiteindelijk de reist hiermee gewoon afgemaakt en pas thuis de velg vervangen.

Veel succes met de oplossing
erikfiets schreef:De remhendel van mijn achterrem magura hs33 reageert "schokkerig" als ik rem.
Erik Veenstra
Lucht in de leidingen zal voor zover ik weet niet tot schokkerig remmen leiden (maar het remmen wel onmogelijk maken of de remkracht sterk verminderen). Ook ik vermoed dat het probleem mogelijk in de velgen zit of er zou iets los moeten zitten aan je remmen.
Ik ken dit een heel klein slagje in de velg na een spaakbreuk, moet nog hersteld worden.
Vraag dan gelijk de fietsen maker of er niet meer aan de hand is zoals Maarten aangaf.

Martin
Dag meedenkers,
Bedankt voor jullie snelle reactie.
Ik ga kijken of ik het zelf kan herstellen en anders een nieuw wiel proberen.

Groet

Erik Veenstra
Dat is toevallig zeg. Ik heb hetzelfde probleem met mijn achterremmen (ook magura HS33) of is het inderdaad de velg? Bij mij begon het probleem tijdens mijn fietsvakantie in Portugal. Ik dacht in eerste aan een slagje in mijn velg. Ik kan daar echter op het oog niets aan ontdekken (ben geen kenner). Ik heb de Vakantiefietser gebeld vanuit Portugal, maar die gaf aan dat het waarschijnkijk toch aan de velg zou liggen. Het is heel vervelend tijdens afdalingen. Mijn fiets staat nu een paar maanden stil en het probleem is nog niet opgelost. Ik ben wel benieuwd wat jouw bevindingen zijn.

Groeten Bob
Erik Veenstra
Laat je wiel draaien en hou tijdens het draaien je vinger tegen de zijkant van je velg (als het ware aaien). Uiteraard beide kanten even aaien! Voel je een hele licht welving dan kan het zij dat je velg van binnenuit aan het scheuren is. Ik heb zoiets een keer aan de hand gehad met Rigida Sphinx velgen.
voelt het schokkerig wanneer je je handel inknijpt? Of voelt het schokkerig als je aan het remmen bent?

Lucht in de leiding geeft een sponzig gevoel. Je kan het ook herkennen als je je handel wel inknijpt, maar er bij de blokken nog niet gebeurd. Schokkerig zal de rem niet gaan werken.

Ik denk ook aan de velg, je kan ook even voelen aan de remrand (het hele wiel rond). Een remrand hoort vlak te zijn, mag niet teveel hol zijn geworden (versleten velg), en hoort glad te zijn. soms zit er een klein randje op 1 stuk waar de velg aan elkaar zit, maar dit moet met veel gebruik weggesleten zijn.
Dag meedenkers,
Jullie hadden gelijk.
Nieuw wiel erop en de remmen werken weer soepel als vanouds.
Bedankt voor de tip

Erik Veenstra
't is al weer een tijdje geleden dat het hier over ging maar ik kan nog melden dat het bij mijn Idworx OffRohler uit 2008 met Rigida Grizzly CSS velgen veroorzaakt werd door scheurtjes van spaakgat tot spaakgat die van buitenaf niet te zien waren. Hierdoor is de velg op die plaatsen klaarblijkelijk toch dikker, ook al zijn het maar haarscheurtjes. Mijn velg is overigens keurig onder garantie vervangen en inderdaad probleem weg.

Bob