Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Slaapzak-oplossing op hoogte? - Forum Wereldfietser

Slaapzak-oplossing op hoogte?

Wij hebben alletwee een Karldenig donzen slaapzak kamchatka dekenmodel 200 of? 220 gram dons. Deze is vrij warm. Meestal ritsen we onze slaapzakken open en dan aan elkaar. Voor een reis door Georgie waar het van 40 graden kan zijn maar waar we ook de hoge Caucasus intrekken, zit ik te twijfelen of we ze nu wel alletwee moeten meenemen. We zullen niet elke dag kamperen en het scheelt ene halve grote fietstas aan volume. De weersverwachting geeft nu nachttemperaturen aan van rond de 5 graden daar (het is nu vrij goed weer). We hebben een zijden tweepersoons lakenzak en het idee is om een slaapzak mee te nemen. Voor de koudere dagen twijfel ik of deze oplossing afdoende is. Onze matjes zijn van Expad, de downmat. In eertse instantie wilde ik linten op vier punten aan de zijde ripstop lakenzak en slaapzak zetten om de boel aanelkaar te verbinden. Maar ik ben een beetje bang voor scheuren in de lakenzak. Nu denk ik eraan om met een heel dun stukje stof een soort hoesje te maken aan de onderste helft van de slaapzak. De bevestiging komt aan het sterke stukje stof van de rits. We stoppen onze lakenzak daar dan in. Als er wat scheurt dan is het het dunnere stukje stof. Zo glijdt hij niet van ons af en 'lekt' het niet aan de zijkant. Bovendien kunnen we op warmere dagen de slaapzak omklappen en lligt hij enkel op onze onderste helft.

- Zullen we het te koud krijgen? Moeten we toch twee slaapzakken mee?
- Iemand een andere slimmere oplossing voor het aan-elkaar-zetten?
Hoog in de bergen kan het ook in de zomer behoorlijk fris zijn, zeker boven de 2000 meter. Dat het weer nu vrij goed is betekent niet dat dat ook zo is als jullie daar rondfietsen. Niets is veranderlijker dan het weer in de bergen.
Een donzen slaapzak met 200 g vulling lijkt me overigens niet bepaald warm... In plaats van een tweede, volumineuze zak zou ik waarschijnlijk een setje thermo-ondergoed meenemen van goede kwaliteit (HH, Odlo, oid) en natuurlijk met lange pijpen en mouwen. Is compact en multifunctioneel.

PS Thermo-ondergoed is er in veel verschillende kwaliteiten. Kijk eens naar specifieke werkkleding e.d. (Helly Hansen Workwear), daar vind je vaak betere spullen dan in de gemiddelde outdoorzaak.
wimmo17 schreef: Een donzen slaapzak met 200 g vulling lijkt me overigens niet bepaald warm... In plaats van een tweede, volumineuze zak zou ik waarschijnlijk een setje thermo-ondergoed meenemen van goede kwaliteit (HH, Odlo, oid) en natuurlijk met lange pijpen en mouwen. Is compact en multifunctioneel..
Nou die slaapzak is echt dik en warm.Zoals ik al schreef, vult hij in de compressiezak zowat een halve grote fietstas. Maar goed msichien heb ik wel het verkeerde gewicht opgeschreven zal zo eens thuis kijken. We hebben altijd thermo ondergoed bij ons zelfs in de warme landen, shirt van merinowol en broek van odlo. Is vaker handig geweest in de bergen of bij koorts en gewicht en pakvolume is te verwaarlozen.
lokaal een paardedeken kopen voor de bergetappes, doet een bekende Nederlander ook dacht ik...
Hi Blanche,

Heb je misschien de lengte ipv gewicht opgeschreven? Een beetje donsslaapzak heeft een donsgewicht tussen de 500 en 900 gram.

Kijk eens naar de Tatteljeehoes. Hierin kan je je matjes schuiven en de slaapzak aanritsen. Volgens mij kan Tatteljee voor een passende ritssluiting zorgen. Met één goede slaapzak zoals jij hebt en eventueel thermo ondergoed zal je het echt niet koud krijgen. Ik vind dit een fijn systeem, eerder te warm dan te koud.
Marianne schreef:Heb je misschien de lengte ipv gewicht opgeschreven?
Ik heb net even op de slaaapzak gekeken en....

Kamchatka slaapzak dekenmodel;

90% gans 80/205
vulgewicht 700 gram
totaalgewicht 1235
Marianne schreef: Kijk eens naar de Tatteljeehoes. Hierin kan je je matjes schuiven en de slaapzak aanritsen. Volgens mij kan Tatteljee voor een passende ritssluiting zorgen. Met één goede slaapzak zoals jij hebt en eventueel thermo ondergoed zal je het echt niet koud krijgen. I
Yep dat ken ik. In feite hebben we als ik mijn 'halve hoesje' maak hetzelfde systheem alleen zonder rits en dus lichter. Bovendien is die sneller in huis.

Roald schreef:lokaal een paardedeken kopen voor de bergetappes, doet een bekende Nederlander ook dacht ik...
Fiets jij dan mee en mogen onze paardedekens dan bij jou op de fiets?
Ik probeer even mee te denken.
Hebben jullie van de achtvormige linten om de matten tegen elkaar te houden? Dan kun je aan die linten op de uiteinden linten naaien. Als je dan ook op de goede plek aan die slaapzak linten naait (aan de band van de ritssluiting) kunnen je ze aan elkaar knopen. De matjes en de slaapzak blijven nu op dezelfde plek en waar de lakenzak is, is dan iets van jullie tweetjes.

Je kunt de slaapzak natuurlijk ook alleen aan jouw kant vastmaken, mannen hebben het over het algemeen iets warmer dan vrouwen.

Sjirk
Nee geen achtvormige linten. Waar kan je die kopen?
Of waar zijn ze van gemaakt?
Reageren op subjectieve of van persoonlijke situatie/voorkeuren afhankelijke vragen vind ik zinloos. Wat voor mij (ons) geldt is vaak nutteloos voor anderen.

Bovendien: heb je het nu echt over een nachttemperatuur van +5 graden?? Is dat koud? Oké... :?

Maar dan toch:
Wij hebben het nooit koud tijdens slapen in de tent: dat zegt óók iets over ons.

En verder:
De tent: klein (caravaners hebben al lang de kachel aan als onze buitentent nog open staat).
De tent: buitentent moet redelijk afsluiten zodat je een luchtbuffer krijgt (vroegeh: 'slikranden').
De matjes: goede isolatie aan de onderkant is een eerste voorwaarde. Op een luchtbed hebben zelfs (...) wij het koud. Bedoel nu geen Exped, maar een klassiek luchtbed.
De slaapzak: goede kwaliteit, voldoende dons en liever geen katoenen tijk (klam of vochtig). (Maar: vroegeh hadden wij geen goede slaapzak).
Zorg voor een partner (van een goede kwaliteit) en slaap samen in een tweepersoons slaapzak, in een katoenen binnenslaapzak.

Alarmfase 1: de buitentent gaat dicht (normaal staat die open).
Alarmfase 2: de deuren van de binnentent gaan dicht (onder de +5).
Alarmfase 3: de schoorsteen in de Hilleberg Tarra gaat dicht (vanaf -5).

Alarmfase 4: Vanaf -10 óf zoals vroegeh met een (naar huidige normen) slechte slaapzak:
Leg een aluminium reddingsdekken over je slaapzak.
Alu deken (60 gram) beschouw ik als verplichte uitrusting.
En wat ik hier was vergeten: we hebben vroegeh ook wel eens onder een Aludeken geslapen tijdens Alarmfase 4 mét slechte slaapzaak. En dan is de kou over!

Maar het belangrijkste: als je het koud wilt hebben moet je zoveel mogelijk kleding aan trekken. Bij voorkeur thermo-ondergoed en een lange broek.
Of omgekeerd: als je het niet koud wilt hebben, trek dan zoveel mogelijk uit. Alles bij voorkeur.

Wij ontmoeten regelmatig mensen die zich afvragen of we het óók koud hebben gehad. 99% van die mensen slaapt óf met zoveel mogelijk 'kleding' óf in een caravan. De overige 1% heeft gewoon een slechte slaapzak en/of een luchtbed.
Overigens helpt een Aludeken óók (tot op zekere hoogte) onder een luchtbed.

Die achtvormige linten zijn er óók voor de Exped. Alleen ben ik nog geen winkel tegengekomen die ze op voorraad heeft. Zelf hebben we de Tatteljee thermo-combi, dus daar liggen de Exped matjes al strak. Maar inderdaad: een spleet in het midden betekent kou!
Ik verwacht dat je ze bij de Vakantiefietser kunt bestellen, ook via de 'webshop'.
ankeric schreef: Maar het belangrijkste: als je het koud wilt hebben moet je zoveel mogelijk kleding aan trekken. Bij voorkeur thermo-ondergoed en een lange broek.
Of omgekeerd: als je het niet koud wilt hebben, trek dan zoveel mogelijk uit. Alles bij voorkeur.
Opmerkelijk: dit is het tegenovergesteld van wat Cascade design (o.a. thermarest) aanbeveelt. Zie http://cascadedesigns.com/Therm-A-Rest/FAQ onder laatste vraag "winter sleeping smarts" (dress well).

Ik heb het jaren vrij koud gehad met slapen rond het vriespunt met een slaapzak die een comfort temperatuur van nul graden heeft. Ik sliep dan in een onderbroek. Nadat ik een slaap thermo-set heb aangeschaft die ik enkel 's nachts draag (inclusief dunne muts en sokken), heb ik het bij vergelijkbare temperaturen eerder te warm dan koud. Ik moet wel toegeven dat ik ook van mat ben veranderd die eveneens een grote rol zal hebben gehad.

Overigens is het dragen van een basislaag wat anders dan zoveel mogelijk kleren aan te doen. In zoverre ik het juist heb begrepen gaat het er om dat je de warmte die je lichaam produceert wel een kans geeft om de lucht in de slaapzak op te warmen. Als je zaken als een spijkerbroek en dikke truien aandoet zal dit wellicht minder goed, of minder snel gebeuren.

Iedereen zal wel wat anders reageren op kou.
cyclingrecycled schreef:Opmerkelijk: dit is het tegenovergesteld van wat Cascade design (o.a. thermarest) aanbeveelt. Zie http://cascadedesigns.com/Therm-A-Rest/FAQ onder laatste vraag "winter sleeping smarts" (dress well).
Dress well: Do you know the old adage about sleep naked to sleep warm? Don’t believe it. Sleeping in at least a base layer will help with moisture management, keeping you and your bag drier and, in cold weather.
cyclingrecycled schreef:Iedereen zal wel wat anders reageren op kou.
Daarom ben ik ook inderdaad begonnen met een fors voorbehoud over de waarde van dit soort subjectieve waarnemingen. Ook al is het de unanieme mening van ons beiden, het is gebaseerd op weinig ervaring met gekleed slapen.
Denk verder dat ze het hier vooral over 'vocht' hebben. Op het moment dat het vochtig wordt, is een dunne 'base layer' weer aan te raden. Met de nadruk op vochtopname en niet op warmte.
Anke: '(ook) daarom slapen wij in een katoenen binnenslaapzak en niet in een satijnen/zijden exemplaar zoals grammenjager Eric ooit wilde'.
Nog nooit in een slaapzak wakker geworden die van binnen nat was (trek de slaapzak ook niet strak om me heen, het is al warm genoeg). Die ene keer onder plastic polfolie als 'tent' was de slaapzak aan de buitenkant kletsnet, maar de binnenkant (dons + katoen) was prima. De huidige nylon tijk voelt nooit klam aan.

Moeten we de volgende trip gaan experimenteren met de hoeveelheid kleding? Weinig zin in; :lol:
@ankeric
Mijn vraag gaat niet zozeer of ik het koud krijg (want ja das subjectief) maar of het handig is om met een opengeritste slaapzak met zijn tweeen te slapen. In een omgeving die nu vijf graden is maar heel goed snel lager kan zijn. En of de door mij bedachte constructie werkt.
@Blanche:
Hangt dat niet heel sterk af van jullie slaapgedrag? Woelratten of niet?

En van de ruimte in de binnentent t.o.v. de slaapzak: thuis wil een dekbed zomers nog wel eens van het bed afglijden. In de tent is daar geen ruimte voor.

Wij slapen in ieder geval prima onder een losse slaapzak. Pas onder +5 gaan de ritsen dicht. Maar ook hier weer: als ie wegglijdt wordt één van ons spontaan 20% wakker en legt het ding weer op z'n plaats. Probleem opgelost.
Slaapzak ligt dus wel altijd aan het voeteneinde vast (Tatteljee thermo-combi). Geen idee hoe belangrijk dat is. (Kun je de onderzijde niet fixeren met twee voortasjes/stuurtassen, als je die hebt en als die in de binnentent mogen?)
Anke: 'als we met de auto kamperen hebben we ook onder een los dekbed geslapen en ook dat blijft prima op zijn plaats. Beter dan thuis.'
Eric: 'ja maar, een dekbed heeft een instopstrook. Die gebruiken we 's winters thuis en dus zo nodig ook in de tent'. Zou een instopstrook aan de onderkant niet al voldoende zijn?

Lekken aan de zijkant?
Exped matjes = 2 x 52 cm. Tent = 140 cm. Slaapzak = 160 cm. Dus ruim voldoende slaapzak aan de zijkant die geen kant op kan (als niet één van ons gaat liggen trekken aan dat ding en dat doen we dus niet).

Ik vraag me wel af of je je niet teveel bezig houdt met de bovenkant. Naast de Exped matjes gebruik je geen onderslaapzak (als je maar één slaapzak meeneemt). Mijn arm ligt regelmatig naast het matje en met de thermo-combi is dat geen probleem. Maar in een binnenslaapzak direct op het grondzeil: van het idee alleen krijg ik het al koud. Zou nog eens nadenken of die thermo-combi niet al je problemen in één keer oplost.
Wij hebben jarenlang zo geslapen. Dat ging prima tot een paar graden boven nul, maar daaronder werd het toch wel koud. Vandaar dat we toen we een nieuwe slaapzak nodig hadden met Tatteljee iets speciaals ontworpen hebben dat niet lekt. Nu de kinderen ouder zijn kamperen we immers vaker in koud weer.
Wim
Blanche schreef:Nee geen achtvormige linten. Waar kan je die kopen?
Of waar zijn ze van gemaakt?
mmmm, knoop twee linten van minimaal twee meter in het midden vast. Doe 1 matje aan de ene kant van de knoop en de andere mat aan de andere kant. Knoop ze nu zo dat elk matje in een lus zit. Gebruik de losse einden om je slaapzak aan vast te knopen?

Ik verzin maar wat, lijkt me wel goedkoop.

disclaimer: ik ben vrijgezel.
Bedankt Sjirk!
Maar onze matjes verschuiven niet echt. Ik denk dat ik mijn eigen optie met het hoesje aan het voetenend ga proberen. Alle anderen ook bedankt!
mijn idee: neem twee lichte mummies ipv 1 dekenmodel. Het overgrote deel vd warmte lekt weg doordat een dekenmodel feitelijk onhandig is, zeker als ie los ligt, althans in termen van isolatie. Mummies zijn eindeloos veel efficienter in isolatie en ik gok dat ze ook nog iets lichter zijn, doordat het model wat minder materiaal vraagt.

Verder werkt (lang) thermo-ondergoed wel degelijk heel goed als extra isolatie, ook als je in je slaapzak ligt.